Ga naar inhoud

Welk voer?


Huntingmiew

Aanbevolen berichten

Nu er waarschijnlijk het einde van de meivakantie een koppel konijnen zijn intrek bij ons komt nemen, ben ik aan het kijken welk voer ik het beste voor ze aan kan schaffen. 

 

Het zijn grote konijnen (Vlaam & Lotharinger) en gezien die wel wat meer eten dan een dwergje zou het heel fijn zijn als het ook in grotere zakken te koop is ergens. Ze krijgen nu als ik het goed zag staan op de planken bij de opvang van het merk havens. Is dit wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merk dat je noemt ken ik niet, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Als je alvast wil rondkijken voor ander voer als je besluit over te stappen, dan is de bunnybunch webwinkel een goede plek om te starten. Al het voer dat daar verkocht wordt heeft een goede samenstelling: veel vezels, goede calcium en fosfor verhouding, geen medicatie toegevoegd.

 

Zelf geef ik al jaren supreme science selective. Het is goed voor, overal te krijgen (ook alle dierenwinkels en tuincentra in mijn buurt) en je hoeft er weinig per dag van te geven.

Goed voer is vaak wel wat prijzig, dus ik snap dat je voor grote konijnen even wil rondkijken wat fijn is voor hen en voor jouw portemonnee.

 

Als je nog andere vragen hebben, onder 'konijneninformatie' staan heel veel praktische artikelen, zoals wat eet een konijn op een dag, hoe houdt je het hok het beste schoon, hoe maak je konijnen zindelijk en een lijst met goede dierenartsen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan van het havens konijnenvoer  de samenstelling niet vinden. Volgens mij zijn er ook 2 soorten, hobby pro en excellent? Eén van de twee bevat anti-coccidiose middel (excellent?), dat is niet aan te raden voor huisdierkonijnen. De samenstelling staat nergens bij vermeld, het valt ook op dat werkelijk elke website die het voor verkoopt exact dezelfde door de producent aangeleverde verkooptekst gebruikt 😅 De analyse heb ik wel kunnen vinden, maar de hobby pro (die dan zonder anti-coccidiose middel is denk ik?) heeft wel een behoorlijk hoog calcium gehalte van 1.1. Wel 18.6% vezels wat voor een budget brok wel acceptabel zou zijn (daar moet een konijn nog wel heel goed hooi bij eten hoor!) Jammer dat de ingrediënten nergens vermeld staan. Zo heb je natuurlijk niet echt een idee van wat je voert. 

 

Ik zou Beaphar care+, supreme selective of Burgess Excel aanraden in jouw situatie. Merken die over het algemeen in Nederland goed te krijgen zijn, zeker de eerste twee. En verkrijgbaar in 10kg verpakkingen.  

 

Het zijn goede brokken waar ze naar verhouding maar weinig van nodig hebben. Vaak kom je zo rond de 10gram per kg konijn uit, uiteindelijk, maar dat kan per individu verschillen. Bij budget brokken heb je meestal 20/25 gram per kg konijn nodig. 

 

Het zijn beide prima brokken met prima samenstelling waar ze een leven lang van kunnen eten. Het basisadvies is om te starten met 20g per kg/konijn, uitgaan van het volwassen gewicht, de opvang kan dat vast helpen inschatten. Vaak is dat wel wat ruim, zeker als je ook groenvoer bij geeft, dus in de loop van de tijd kun je dat bijstellen naar wat voor jouw koppel de goede balans is. Een goede balans is dat ze goed op gewicht blijven, voldoende hooi eten, en de blindedarmkeutels niet laten liggen. 

 

Hooi is overigens ook heel belangrijk, zo'n 80% van wat een konijn per dag eet hoort hooi te zijn. Brokjes moet je eigenlijk zien als een dagelijkse vitaminepil om de voeding aan te vullen, belangrijk, maar maar beperkt nodig. 

 

Beaphar heeft een mooie calcium-fosfor verhouding, laag in eiwitten, ruikt naar anijs- dus word door de konijntjes die meer op geur af gaan goed gegeten. Beaphar bevat wel kunstmatige kleurstoffen. Supreme heeft nog minder calcium in de brok zitten dan beaphar en ook een prima verhouding met fosfor. Is een door veel konijnen echt goed gegeten brok, echt overal wel verkrijgbaar, in elke dierenwinkel en online wel.  Beide brokken bevatten evenveel vezels (25%). Meestal is het dus of voorkeur van het baasje, of voorkeur van de smaak van de konijnen die bepaalt welke van die twee merken brok de baasjes kiezen. Er zit niet zo veel verschil in.  

Burgess is iets minder ruim verkrijgbaar in Nederland, vooral in grotere winkels en online te krijgen. Bevat echt superveel vezels (39%). Heeft een wat lager eiwitgehalte dan beaphar en supreme en ietsje meer calcium dan die brokken, maar nog wel binnen de norm. Alle drie de brokken hebben een vorm van gras als hoofdbestanddeel. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zijn er online wel zakken van 10 kilo te krijgen, die zijn echt wel voordeliger dan de kleine zakken.

Ik heb even gekeken naar Havens, maar ik zou het niet geven geloof ik.

 

Met hooi heb je natuurlijk hetzelfde, dat gaat er straks ook in grote hoeveelheden doorheen. Heb je daar ook al naar gekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist een zak science selective besteld. Van wat ik overal lees gewoon 1 van de betere keuzes. Ik zal de opvang vragen om een beetje voer van daar om de geleidelijk aan over te zetten. 

 

Hooi en dergelijke kan ik hier via een winkel in de buurt in grote balen kopen voor niet al teveel. Dus ter zijner tijd met mijn mini auto denk ik maar een paar keer heen en weer rijden om wat in te slaan 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .