Ga naar inhoud

Jagen bij het voeren


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Ik heb ondertussen al 2,5 jaar twee Teddy dwergen. Al van jongs af aan zitten ze samen en dit is een hele tijd goed gegaan. Na twee maanden van elkaar gescheiden en het rammetje laten castreren. Even later ook de voedster laten steriliseren, waarbij uiteindelijk is gebleken dat de fokster mij geen mannetje en vrouwtje, maar twee mannetjes had meegegeven. Toen wij op vakantie waren heb ik hen ook op koppelvakantie gestuurd, en wonder boven wonder kwamen ze prima overeen. Ik ga niet zeggen dat ze soulmates forever zijn, maar ze liggen regelmatig tegen elkaar aan en wassen elkaar ook. Nu het probleem. Sinds een tijdje na de koppelvakantie begon de ene op de andere te jagen bij het voeren. Na enkele minuutjes was dit steeds over dus het vormde geen groot probleem. De "voedster" werd echter steeds banger en terwijl ze eerst het tamste konijn dat je je kunt bedenken was, sprint ze tegenwoordig weg als ik haar nog maar aanraak. Gisteren zat ze weer in een hoekje bang te wezen terwijl de ram aan het eten was, dus bood ik haar zelf maar een brokje aan. Toen kreeg de ram het weer en wou achter haar aanlopen, maar mijn hand zat er nog tussen en hij beet zo in mijn hand 😮. Blijkbaar bijt hij dus zelfs wanneer hij weer achter haar jaagt. Heeft iemand hier een oplossing voor? Want ik ben er redelijk klaar mee eigenlijk. Ik wil graag mijn superlief en tam konijn terug, en daarnaast vind ik het ook gewoon zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen gaan soms wel samen, mits de karakters echt goed passen. Dat geldt eigenlijk voor alle koppelingen van konijnen: karakters zijn het aller belangrijkste, willen ze goed samen gaan. Belangrijker nog dan het geslacht dus.

Nou hebben veel koppels wel wat onrust bij het voeren, maar als het goed is, is dat wel van korte tijd. De voerbak weglaten en het brokvoer uitstrooien wil nog wel eens helpen om voernijd te minderen.

 

Hoe lang zitten ze nu samen? Hoe lang is het geleden dat de koppelvakantie was? Zijn beide rammen gecastreerd nu? Of maar één?

 

Het klinkt namelijk (nog) niet echt als een succesverhaal, als het echt flink bijten is, en niet alleen wat wegjagen en knorrig gedrag. De gedragsveranderingen die je omschrijft klinken ook niet alsof de konijnen zelf er lekker mee in hun vel zitten, met deze situatie.

 

Als ze nog maar korte tijd samen zitten kan het zijn dat er nog rust komt met de tijd, als ze echt de plek hebben gevonden ten opzichte van elkaar.

 

Maar als ze al wel langer samen zitten, denk ik niet dat je deze twee konijnen gelukkig maakt door ze samen te houden. Dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere oplossing, plan B zoals we het hier op het forum vaak omschrijven.

 

Dat houd dus in of twee aparte koppels maken, waar je wel ruimte voor moet hebben, en ze dan dus elk een eigen vriendin laten kiezen in een opvang - op karakter, zodat je zeker bent dat het een match is. Of één van de twee afstaan aan een opvang, en voor het konijn dat je houd dan een wel passende partner adopteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

 

Het voer echt strooien kan ik idd eens proberen, maar vrees dat dat niet gaat werken. Wel zit er momenteel een scheiding in de ren met een klein deurtje dat beide delen verbindt. De dominante gaat soms voor het deurtje zitten om het andere konijn "op te wachten", dus zou het het proberen waard zijn die scheiding eruit te halen?

 

Ze zitten nu een tweetal jaar echt samen en zijn beide gecastreerd. 

 

Ik vreesde er idd al voor dat dit toch geen fantastische match is..😬 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, ze zitten steeds aan de andere kant, en wanneer ik ze voer komen ze door het deurtje naar de voerplaats, waarbij de ene de andere soms opwacht om terug te kunnen jagen.

 

Klopt helemaal, we hebben een half jaar gedacht dat het een "ze" was, en dat is blijven hangen 😂. Ja idd, was er niet zo blij mee... Toen we het wisten een mailtje gestuurd, en ze kon geen vergoeding geven, maar we mochten één van de twee wel komen omruilen. Ten eerste ben ik al gehecht aan die beestjes, en ten tweede was dat meer dan 2 uur enkele reis. Dus toch maar bedankt en zo gelaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .