Ga naar inhoud

Hoeveel kruiden mag een konijn


IreneM

Aanbevolen berichten

Senna moet aankomen, dus ik ben aan het kijken waar ik misschien nog wat meer van kan voeren. Mijn konijnen krijgen al kruiden, maar ik denk dat ik nog wel wat meer kan geven. Ik heb ook al meerdere artikelen gelezen op de Bunnybunch site, maar ik vind wat tegenstrijdige informatie. Ik snap dat het per kruid verschillend kan zijn, maar dit vind ik wel grote verschillen.

 

In het artikel 'Kruiden voor konijnen' staat: Elk kruid is verschillend van structuur en gewicht, maar een goede richtlijn is om niet meer dan 10 gram gedroogde kruiden te voeren per kilo lichaamsgewicht van je konijn per dag.

 

In het artikel 'Zorgen voor een oud konijn' staat: Per kilogram lichaamsgewicht (dat is dus het gezonde, volwassen lichaamsgewicht),  is dat per kilo konijn dan ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc).

 

In de webshop bij de weerstand mix staat: Geef in totaal maximaal 40 gram kruiden per kg lichaamsgewicht van het konijn per dag.

 

Kan iemand misschien zeggen wat de beste richtlijn is? Senna is 9 jaar, weegt nu 1,8 kilo. Vorig jaar woog ze nog 2 kilo, dus ik hoop dat ik haar daar weer op terug kan krijgen. Ik ben geef nu meestal weerstand mix en volgens mij zitten hier ook de meeste kruiden in die kunnen helpen met aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef altijd een flinke hand voor 2 kleine/medium konijnen, maar die hoeven niet aan te komen. Sowieso zitten er in kruiden weinig calorieën denk ik, dus moeten ze er veel van eten om aan te komen.

 

Misschien is extra brok een betere manier om aan te laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil haar ook niet alleen met kruiden laten aankomen, sorry als dat niet duidelijk was. Dit was gewoon 1 van de dingen waar ik tegenaan liep tijdens mijn zoektocht 😅. Ik wil ook nog luzerne gaan mengen met het hooi en de hoeveelheid biks en groente iets ophogen. 

Maar als iemand nog andere tips heeft zijn die natuurlijk ook welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt elk koppel een handje kruiden van mij per dag, ik heb geen hele grote handen. Als de zak leeg is, krijgen ze de keer er na weer een andere mix. Ik doe ongeveer een maand met een 500 gram zak, per koppel, dus dat zou neerkomen op 15 gram kruiden per dag per koppel. Voor het ene koppel is dat 5 gram per kg lichaamsgewicht, voor het andere koppel zelfs nog minder. Maar ik geef de kruiden alleen als hooiverbeteraar/ smaakmaker voor hooi. 

 

Er is niet één perfecte richtlijn voor de hoeveelheid kruiden die je mag geven. Bijvoorbeeld omdat er ook veel overlap is naar de categorie hooi. Als je grassige kruiden geeft, is 40 gram of nog meer, helemaal prima. Als het om groenten / fruit gaat, dan is dat veel te veel en kun je beter 5 gram per kg aanhoud als maximale. Als het om bladkruiden gaat, zit het er precies tussenin. Ook moet je oppassen dat je niet te eenzijdig en langdurig hetzelfde geeft.  Als je dat doet kun je soms scheve verhoudingen van voedingsstoffen krijgen, en dat kan dan ook weer nadelige effecten hebben voor je konijn.  De meeste kruiden bevatten individueel geen supergoede voedingsanalyse, en zijn dus niet bedoeld om een groot percentage van de dagelijkse voeding uit te maken. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, alleen dat je het niet moet over-voeren. 

 

Maar er is dus niet één perfect advies dat voor ieder konijn werkt. Net zoals het met brokken en hooi zoeken is naar juiste verhoudingen, is dat met kruiden ook wel het geval. Kruiden voeren mag niet ten koste van hooi eten gaan. Ook moet je altijd goed op de spijsvertering, op de keutels letten. Aan de hand daarvan kan de hoeveelheid aangepast worden. 

 

De weerstandmix is op het moment overigens niet op voorraad, die verwacht ik binnen een week of 2 weer te hebben (is besteld, maar moet nog binnen komen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .