Ga naar inhoud

Verstopping voorkomen


Rachel-Quinny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Ruim een maand geleden zijn we met onze Yara met spoed naar de da geweest ivm een verstopping. Middels een slangetje heeft de da haar maagje leeg moeten halen. Na een week medicatie knapte ze weer op. Afgelopen week merkte ik aan haar gedrag dat het weer niet pluis was en gingen we weer naar de da. Waarschijnlijk een beginnende verstopping, waarna we met laxatract in de weer gingen. De da adviseerde om bij aanhoudende/ terugkerende verstoppingen om de dag 1 keer laxatract te blijven geven. 
 

Hebben jullie andere tips en adviezen om verstopping te voorkomen? Waar moet ik op letten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat ze heel veel hooi eet, en zorg ook dat ze voldoende water drinkt. Gebrek aan ruwe vezels (hooi dus) en vocht, zijn de belangrijkste oorzaken van verstopping.  Als ze een drinkfles heeft, geef ook een waterbak. Zorg voor een goede brok-hooi verhouding, waarbij hooi ook echt 80% van de dagelijkse voeding is.

 

Toevoeging: er zijn natuurlijk wel meer oorzaken van verstopping, zoals chronische darmproblemen en gebitsklachten. Die moet je natuurlijk ook uitsluiten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Regelmatig bewegen helpt ook bij de darmactiviteit, kan ze dat wel goed gedurende de dag? 

Verder houd ik de verharing altijd een beetje in de gaten en haal overtollig haar zelf even weg met een borsteltje oid.

Ook houd ik de keutels in de gaten, zodra die kleiner worden kan je al zien dat er iets niet goed gaat. Dan kan je tijdig aan de bel trekken mocht het nodig zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Yara is juist degene die het beste hooi eet van de twee en het meeste drinkt. In de kooi hebben ze een drinkfles en buiten de kooi drinken ze uit een bakje, die ik gedurende de avond vaak drie keer opnieuw vul (dan zijn ze het meest actief). 
Zo’n drie maanden geleden hebben we inderdaad de hoeveelheid brokken verminderd waardoor ze nog beter hooi eet. Beweging is er ook voldoende. En ook halen we inderdaad overtollig haar weg in de rui perioden. 
 

Ik vind het vaak lastig om haar keutels te beoordelen. Op het ene moment heeft ze normale keutels in combinatie met ietwat kleinere en daarna weer normaal. In beide gevallen van verstopping was dit vooraf ook niet aan het keutels te zien. Achteraf had ze wel beduidend kleinere keutels. 
 

Twee weken geleden ben ik met lijnzaadbrokjes gestart. Om het op te starten kregen ze 1 per dag. Ik wil morgen overgaan naar 2 per dag (Yara weegt 1,8kg en Quinny 1,6kg) 

Hoe denken jullie over het om de dag toedienen van laxatract? Ik ben bang dat ze went aan de werking waardoor het mogelijk minder zijn werk doet zoals dat bij pijnstilling werkt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helaas ook goed bekend met verstoppingen, nu is het alleen in de rui nog af en toe raak. Wat hier goed heeft geholpen om het onder controle te krijgen: twee keer per dag een flinke portie groente, weinig brokjes, veel hooi, lijnzaad en zonnebloempitjes als snack en als ze echt in de rui zijn krijgen ze een handje stro, dat vinden ze hier heel lekker en eten ze dan ook meer dan hooi. Verder regelmatig de losse plukken haar uit hun vacht halen, alles wat ik er uit haal krijgen ze in elk geval niet in hun buik.

 

Wat betreft zo vaak laxatract, volgens mij is het gewoon een soort dikke pudding waardoor de ontlasting gemakkelijker door de darmen gaat, ik denk niet dat de werking vermindert, maar ik ben geen dierenarts. Is de jouwe konijnkundig? Ik koop zelf altijd op advies van een opvang lactulose bij kruidvat, zelfde spul maar dan goedkoper. Ik zou me er niet prettig bij voelen om het standaard te geven en eerst proberen of je het op andere manieren kunt voorkomen. Maar als dat niet werkt.. Elke keer naar de dierenarts is ook geen feest, niet voor haar, niet voor jullie en ook niet voor je portemonnee. Het is natuurlijk wel symptoombestrijding. Als ze het steeds krijgt terwijl ze goed eet, niet in de rui is en geen stress heeft gaat er toch ergens iets mis. Je zou eens kunnen overleggen met Evert-jan in Utrecht, kijken of hij een idee heeft van een onderliggende oorzaak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat we dan al veel doen om het te voorkomen. Mogelijk kan ik wel een extra portie groenvoer toevoegen aan de dagelijkse hoeveelheid.

 

Ik heb een foto toegevoegd van haar keutels. Ik vind soms enkele van het kleinste formaat (niet dagelijks), maar het gros is het grootste formaat. Moet ik me zorgen maken als de keutels klein blijven of ook wanneer de kleinere keutels afgewisseld worden met het normale formaat? B206B79A-F96F-40E7-A60F-7699AF497667.thumb.jpeg.eac4588d27a0f04c0081c42188d6c539.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .