Ga naar inhoud

Overlevingskansen konijn met myxomatose


LeinB

Aanbevolen berichten

Hallo Rifca,

 

Wij wonen in Arnhem en onze Sam heeft sinds gisteren dikke oogleden waarvoor ik al een oogzalf heb meegekregen bij de DA en vandaag zijn er ook open plekjes te zien bij haar andere oog. Ik weet redelijk zeker dat het myxomatose is, morgen ga ik meteen de DA bellen. Ze is net anderhalve week geleden ingeënt. Ik heb nog Carprofen, dus die ben ik ook gaan geven. Het is voor ons voor het eerst dat we een konijn hebben dat door deze afschuwelijk ziekte getroffen wordt. We zijn ontzettend gek op haar en willen dat ze het gaat overleven en we zijn bereid daar veel voor te doen. 

Wij zijn geïnteresseerd in ervaringen van anderen wiens konijn het ook overleeft heeft en naar tips daarover. Ik hoop dat ik dit bericht hier op de juiste plek plaats. Zo niet dan hoor ik graag waar wel.

 

vriendelijke groet,

LeinB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is balen zeg! Geen ervaring mee gelukkig. Ik verplaats je bericht wel naar een eigen topic, het meldingen topic is alleen voor meldingen van uitbraken, niet voor vragen.

 

De meeste vaccins beschermen pas na 3 weken. En het heerst op het moment wel in Arnhem. Was het konijn daar voor al wel gevaccineerd en zo ja, hoe lang geleden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee,

dit was haar eerste vaccinatie en ze was voor de vaccinatie helemaal gezond. Ze is nu bijna 8 maanden. Het is voor mij de eerste keer dat ik het meemaak en helaas met het liefste konijn dat we ooit gehad hebben.

Bedankt voor je reactie en het verplaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He jakkes! Heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Ik zou wel zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan. Hoe sneller je de juiste verzorging geeft hoe beter de prognose.

 

Ik weet niet wat je al opgezocht hebt over de ziekte maar onder andere hier staat een en ander uitgelegd: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marjolein,

Ik heb veel info gevonden op de site van een dierenarts uit Utrecht. Daar worden al veel tips gegeven. Ik heb al antibiotica oogzalf meegekregen van de DA gisteren en heb nog Carprofen in huis; pijnstilling en ontstekingsremmer (NSAID). De combi lijkt het af te remmen. Ze eet en drinkt nog goed en zit in de beginfase. Ik ga morgen aan mijn eigen DA vragen of er nog meer is wat ik kan doen, dat vind ik toch fijner dan een DA die ik niet ken. Het is niet te genezen, maar ik weet wel dat ze het kunnen overleven.

Ik hoop dat er op dit forum nog ervaringsdeskundigen zijn wiens konijn het ook overleeft heeft en of zij nog tips hebben die ik nog niet op internet heb kunnen vinden.

Bedankt voor je reactie iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenkliniek Wilhelminapark vermoed ik. Overigens zou ik met de medicijnen zelf voorschrijven wel echt uitkijken, ook al staat dat op hun website als advies. Echt, doe dat echt in overleg met jouw eigen dierenarts. Maar gelukkig geef je in het eerste bericht aan dat je daar vandaag ook contact mee opneemt.

 

Welke tips had je tot nu toe gevonden? Kan handig zijn als er in de toekomst iemand met dezelfde situatie bij dit topic uit komt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, die DA is het, ik heb mijn eigen dierenarts ook de link toegestuurd en we zijn gisteren begonnen met de behandeling. Mijn dierenarts zei dat ze het erg goed vond dat ik zondag al met Carprofen ben begonnen. 

Ze heeft gisteren een antibiotica injectie gehad, woensdag nog 1. Verder geef ik haar nu iedere ochtend meloxicam ipv carprofen en blijf ik doorgaan met de oogzalf. Omdat we er zo snel bij waren en ze al een inenting had is de prognose goed. We gaan nu net zolang door tot het weg is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Christa. De dierenarts zei dat het idd een milde vorm geweest kan zijn die geactiveerd is door de inenting. Ze heeft nu 2 x en antibiotica injectie gehad en het lijkt goed te gaan. Prognose is op dit moment nog steeds goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .