Ga naar inhoud

Konijnen hebben ruzie


Bente1994

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn naam is Bente. Ik heb twee konijnen, het zijn mannetjes. In het begin waren ze heel lief naar elkaar.

Maand of 2 geleden gingen ze steeds op elkaar zitten, dit schijnt dus een gedrag te zijn om rangorde te bepalen? 

Maar goed, ik heb ze door dit gedrag dus laten castreren dat is nu zo 1,5 maand geleden. Het ging super goed.

Gister ochtend zag ik allemaal plukken konijnen haren in de ren liggen. Ik heb het opgeruimd en er verder niks

raars aan gevonden. Toen ik ze gister ochtend het eten kwam bijvullen waren ze rustig. Gister halverwege de middag

kreeg ik een berichtje van mijn moeder dat ze achter elkaar aan zaten te stoeien/ruzie maken, mijn moeder heeft

ze uit elkaar gezet.

 

Gisteravond heeft mijn vriend op het internet gekeken over ruzie en konijnen. Wij hebben heel veel informatie gelezen

en veel verschillende oplossingen gelezen. Wij hebben de konijnen gister avond bij elkaar gezet en hebben er een tijdje 

bijgezeten met een plantenspuit en afgewacht. Ze gingen gelijk stoeien met elkaar, wij spoten dan met de plantenspuit en

was het even over daarna stoeiden ze weer met elkaar en spoten wij weer met de planten spuit. Het was over en hebben ze 

een tijdje niks gedaan. Boris zat in het konijnenhok en Bob is het rennetje. Wij hebben er nog een kwartier bijgezeten en ze 

deden niks naar elkaar. Wij zijn naar de woonkamer gegaan en hebben af en toe nog gekeken. Omdat wij ze eerst apart hadden

gezet hadden wij 1 drinkfles bovenin het konijnenhok gedaan. Later op de avond zagen wij dat de waterfles eraf lag dus onze

conclusie was dat ze weer ruzie/gestoeid hadden met elkaar en hebben wij ze weer apart gezet. Ik kan het konijnenhok afscheiden

met een plankje.

 

Ik heb zojuist de fokster van mijn konijnen een mailtje gestuurd met de vraag wat wij het beste kunnen doen.

Ik zelf ben ten einde raad. Ik weet dat ze na de castratie nog 6 maanden vruchtbaar kunnen zijn. Kan dit een oorzaak zijn of 

heeft dat er niks mee te maken? Ik ben bang dat ze niet meer samen kunnen en dat ze elkaar misschien wel kunnen pijnigen met

misschien de dood tot gevolg. Ik weet dat mensen ook wel eens ruzie hebben maar dit blijft doorgaan. Ik heb zoveel verschillende

verhalen gelezen op internet dat ik niet meer weet of er een oplossing is. Mocht iemand weten hoe ik hier meer om moet gaan,

dan laat het mij alsjeblieft weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd advies van de fokster om twee mannetjes te nemen. Dit heeft volgens mij vrijwel nooit kans van slagen. 

 

Sowieso zal ik ze niet meer van elkaar splitsen, want dan moeten ze steeds opnieuw de rangorde bepalen. Al denk ik wel, nu ze in de puberteit komen, hun karakters niet matchen en dat ze niet samen kunnen. Wellicht kan je een man omruilen voor een gecastreerde voedster. Of je maakt twee hokken en je geeft allebei je rammen een gecastreerde voedster, maar dan heb je wel gelijk vier konijnen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten ze nu apart?

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar als ze echt over de grond rollen dan vraag ik me wel af of het nog goedkomt.

Persoonlijk denk ik dat je met de plantenspuit niets oplost. Als het niet klikt, dan klikt het niet, dat kun je met een straal water niet afdwingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen kunnen niet samen. Niet als ze zomaar willekeurig samengezet worden. Rammen samen kan alleen als ze echt op karakter uitgezocht zijn bij elkaar, als ze een klik hebben met elkaar. Bijna alle rammen die als "broertjes" gekocht worden op jonge leeftijd gaan vechten in de puberteit, en kunnen dan ook echt niet meer samen. Je bent dus helaas niet goed voorgelicht door de fokker.  

 

Ik denk niet dat deze twee konijnen nog samen kunnen. In mijn ogen heb je 2 opties:

 

1. Voor beide konijnen naar een konijnenopvang gaan om daar te speed-daten met de konijntjes, en zo een partner (voedster) te zoeken die er bij past. Dan kom je dus met twee aparte koppels te zitten, die ook elk voldoende leefruimte nodig hebben (minimaal 2 vierkante meter, liever 4 vierkante meter permanente leefruimte per koppel).

2. Eén van de twee afstaan bij een konijnenopvang, en een voedster zoeken via speed-dates die past bij de ram die je besluit te houden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Evee,

 

Bedankt voor je reactie. Voordat ik Boris had gekocht ben ik informatie op internet gaan zoeken over konijnen. Ik las dat het gezelschapsdieren zijn dus wist ik vrijwel zeker dat ik twee konijnen wou gaan aanschaffen. Ik zelf heb blijkbaar niet goed gelezen want ik wist vrijwel meteen dat 2 voedsters niet ging werken dus nadat ik Boris had gekocht ben ik even gaan kijken hoe het zou gaan met een konijnen omdat ik er zelf nog geen heb gehad. Ik zag een andere leuke bij de fokster, Bob dus. Ze zei dat het qua karakter misschien wel zou gaan lukken. Maar goed om terug komen op je punten ik ben een dierenvriend en nummer 2 kan ik echt niet doen. Ik kan dieren niet zomaar weg doen om wat voor reden dan ook. Ik snap dat dit ook geen wenselijke situatie is.

 

Ik heb van mijn fokster een mail terug gehad met nog een tip en ze zei dat ik ze bij elkaar moet gaan zetten in een grote vreemde ruimte en zo dat ruimte steeds kleiner maken. Ze vertelde mij ook dat het zou kunnen dat ze nog van slag zijn van de castratie. Ik zelf weet het niet.  Mocht het niet gaan werken moet ik de eerste optie in gedachten houden. Op dit moment zijn ze nog vruchtbaar omdat de castratie nog geen 6 weken geleden is dus moet ik oppassen met de vruchtbaarheid naar een voedster. 

 

Op dit moment zitten ze nog steeds apart meer omdat ik gisteravond niet thuis was en ik helaas niet had om op te passen. Ik laat ze nu zomaar niet meer alleen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn tot 3 weken na castratie vruchtbaar. Als de castratie bijna 6 weken geleden is kun je er dus zeker van zijn dat ze niet meer vruchtbaar zijn en kunnen ze dus gekoppeld worden aan een voedster.

 

Persoonlijk zou ik het advies van de fokster niet ten harte nemen. Ze geven al duidelijke signalen dat ze elkaar niet leuk vinden, ze nu gaan koppelen in een vreemde ruimte gaat denk ik weinig zoden aan de dijk zetten. Ze zijn tenslotte al gefrustreerd en een koppeling an sich is heel stressvol. Ik zou het advies van @Evee opvolgen, welke optie van de 2 dan ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na castratie zijn konijnen 14 dagen vruchtbaar. In de derde week na de castratie kunnen ze dus gekoppeld worden aan een voedster. Het duurt wel langer voor hormonaal gedrag mindert na castratie, dat kan wel tot een maand of 3 na castratie duren.

 

Als de rammen eenmaal een verstandhouding hebben waarbij ze elkaar niet accepteren qua rangorde en karakter, komt dat niet meer goed. Ook niet door ze te koppelen in een ruimte die je steeds kleiner maakt, dan forceer je ze alleen maar naar een confrontatie toe. En bij 2 rammen, kan dat er echt zeer gemeen aan toe gaan, tot ernstige verwondingen aan toe. Denk dan aan gescheurde oren, complete huidflappen op het lijf die losgetrokken zijn, oogbeschadigingen etc. Dat moet je niet willen denk ik.

 

Ik denk niet dat je geen dierenvriend bent als je één van de twee zou afstaan; als dat de betere keuze is voor konijnenwelzijn, dan is dat juist de meest diervriendelijke keuze die je kan maken. Hoe moeilijk het ook is. Het voelt als falen en geeft een flink schuldgevoel, ik weet het.  Maar twee konijnen éénzaam alleen zetten omdat ze niet samen kunnen en omdat je ze niet wil afstaan zou juist egoïstisch en dieronvriendelijk zijn. Via een konijnenopvang (wel een echte konijnenopvang kiezen dan, niet één die konijnen er een beetje bij doet), zijn ze kritisch in plaatsingsvoorwaarden: moet er aan minimale hokmaten voldaan worden, altijd met partner, etc. Ze worden dus niet zomaar bij een impulsaankoper geplaatst, maar bij iemand die goed geïnformeerd is.

 

Maar ik snap ook dat het moeilijk is om afstand te doen, en als je de ruimte kan maken voor twee koppels, zou ik zelf die keuze ook eerder maken dan afstaan. Plus dat je dan nog twee leuke dames kan adopteren uit een opvang. En ik zag in je voorsteltopic dat het pluizige heren zijn, dus wie weet kun je een konijnenopvang dan ook van twee pluizige dames afhelpen, die zijn door de vachtverzorging vaak heel moeilijk plaatsbaar voor konijnenopvangen.

 

Hoe het ook uitpakt, sterkte er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .