Ga naar inhoud

Konijn heeft alweer gas


tam86

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft alweer gas in de buik. We zijn naar de dierenarts geweest en gestart met carprofen, metocloral, dwangvoeding en massages. De konijnen waren door de warmte erg in de rui en wasten elkaar. De keutels waren groter en soms een kettinkje. 

 

Heeft iemand tips wat ik in het vervolg aan de konijnen kan geven om gasvorming te voorkomen? Bepaald soort hooi, kruiden, groenten, brokjes etc. De dierenarts had het over brokjes wat je door het voer kon mengen voor een betere darmwerking, maar ze wist de naam even niet. En wat kan ik beter niet meer geven?

 

Ze krijgen nu per dag 20 Gr Versele Laga Complete, bergweidehooi, 10 Gr gedroogde kruiden en ongeveer 100 Gr groenten (andijvie, radijs, komkommer, bloemkool, koolrabi, witlof en soms loof).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voorlopig de bloemkool en koolrabi uit het menu halen. Koolsoorten kunnen gas veroorzaken bij konijnen die er gevoelig voor zijn. Verder zorgen dat ze een veilig,  stressvrij verblijf hebben. Stress is ongemerkt ook een grote veroorzaker van gasaanvallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Ik zou voorlopig de bloemkool en koolrabi uit het menu halen. Koolsoorten kunnen gas veroorzaken bij konijnen die er gevoelig voor zijn. Verder zorgen dat ze een veilig,  stressvrij verblijf hebben. Stress is ongemerkt ook een grote veroorzaker van gasaanvallen. 

Oké!

 

weet je ook iets preventief? Wat kan ik aanpassen/toevoegen in de voeding zodat ze hier minder last van krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas ook een konijn wat gevoelig is voor gas. Heb al het een en ander opgezocht op internet, misschien heb je er ook wat aan:

- Geen koolsoorten meer geven.

- Geen of heel weinig fruit en geen snoepjes waar suikers in zitten want suiker kan ook gas veroorzaken.

- Niet te veel biks geven zodat ze meer hooi gaan eten.

- Selderij werkt eetlustopwekkend dus dit geef ik regelmatig in de hoop dat ze dan meer hooi gaan eten. (maar selderij mag je volgens mij niet te veel geven hoor)

- Klaver kan gas veroorzaken dus niet geven.

- Kamille verlicht bij gas en karwij helpt het te voorkomen.

- Dille geeft verlichting bij gas en tijm kan gas tegen gaan.

- Pepermunt werkt ook tegen gas. 

Succes!

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel beweging kan zowel preventief werken als op het moment van de gasaanval zelf. Vergelijk het maar een beetje met oude mensen die de hele dag in een stoel zitten of in bed liggen, die hebben maar al te vaak obstipatieklachten. Dat is wel wat anders dan gas, maar het gaat dan om de bevordering van de peristaltiek (beweging maag-darmkanaal)

Hebben ze lekker veel ruimte op te kunnen rennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Newby1981:

Ik heb helaas ook een konijn wat gevoelig is voor gas. Heb al het een en ander opgezocht op internet, misschien heb je er ook wat aan:

- Geen koolsoorten meer geven.

- Geen of heel weinig fruit en geen snoepjes waar suikers in zitten want suiker kan ook gas veroorzaken.

- Niet te veel biks geven zodat ze meer hooi gaan eten.

- Selderij werkt eetlustopwekkend dus dit geef ik regelmatig in de hoop dat ze dan meer hooi gaan eten. (maar selderij mag je volgens mij niet te veel geven hoor)

- Klaver kan gas veroorzaken dus niet geven.

- Kamille verlicht bij gas en karwij helpt het te voorkomen.

- Dille geeft verlichting bij gas en tijm kan gas tegen gaan.

- Pepermunt werkt ook tegen gas. 

Succes!

 

Bedankt voor de tips. De dierenarts zei dat in deze periode met de rui gasbuiken vaker voorkomen. Icm het groenvoer wellicht iets teveel voor haar. 

 

8 uur geleden zei Rian:

Veel beweging kan zowel preventief werken als op het moment van de gasaanval zelf. Vergelijk het maar een beetje met oude mensen die de hele dag in een stoel zitten of in bed liggen, die hebben maar al te vaak obstipatieklachten. Dat is wel wat anders dan gas, maar het gaat dan om de bevordering van de peristaltiek (beweging maag-darmkanaal)

Hebben ze lekker veel ruimte op te kunnen rennen?

 

Ze hebben 5m2. Ze is ook een spring in het veld. Ze klimt overal in en op en maakt veel binkys. Echt een ADHD konijn! Ik denk niet dat het aan de beweging ligt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heef gereageerd: Excellent Rabbit Parex voor stimulatie van maag en darm. Misschien dat iemand hier ook iets aan heeft. 

 

22 uur geleden zei Huiself:

De haren lijken wel het probleem te zijn van de gasaanval. Je zou nog lijnzaadolie kunnen proberen in de tijden dat ze verharen en je kunt ze natuurlijk door de verharing heen helpen door te kammen en te plukken (als ze dat toestaan dan is dat alleen maar makkelijker).

Lijnzaadolie heb ik thuis en kan ik idd proberen. Haren plukken doe ik al, maar ze wassen elkaar veel. Gelukkig gaat het nu weer goed. Ze had een dagje offday! Voor in het vervolg heb ik tips in dit topic gekregen. Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .