Ga naar inhoud

Kruiden, planten, groentes


Manon Evelo Swaters

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

ik ben nieuw hier op het forum. Lees al wel maanden info op de site. 

 

Ik vraag mij af of de komkommerplant, bananenplant, courgette plant giftig is? Kan hier echt niks over vinden.

 

Onze konijnen lopen 24/7 (Vlaamse reus/lotharinger) in de tuin los. 1 deel van de border was voor hen maar die I al kaal gevroren. Andere kant mogen ze niet in (maar ja vertel ze dat is, ik ben groot en kan met gemak over het gaaf heen springen). Waar planten staan waar ik niet van weet en kan vinden of ze giftig zijn of niet. 

 

Avast bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten uit de nachtschade familie (tomatenplant, komkommerplant, courgette, augurk etc) zijn giftig, behalve de rijpe vruchten. Bladeren en takken enzo mag je dus niet voeren. Alleen de rijpe vruchten van de plant, dus de tomaten zelf, courgette enz. 

 

Bananenplant (musa) is wel veilig. Maar is niet echt bedoeld als voedsel. Dat is meer een plant die je in huis of tuin hebt staan, waarbij het niet erg is als er iets van gegeten wordt, maar het is niet de bedoeling dat die als dagelijkse voeding aangeboden wordt. 

 

Lijst met giftige planten

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

 

Lijst met veilige planten, kruiden, bomen etc. voor konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

Konijnvriendelijke tuin, met ook een paar plantentips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/konijnvriendelijke-tuin/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras is het gevaarlijkste voor een konijn in alle grassen zitten parasieten. Een wild konijn heeft een andere stofwisseling en een maag die het gras kan verteren en waar de parasiet in verteerd. Je zou wel gras kunnen geven dat je zelf zaaide in een kasje waar niks bij kan. Dus gras is gevaarlijk ten alle tijden. Kijk er mee uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Hototjes:

Gras is het gevaarlijkste voor een konijn in alle grassen zitten parasieten. Een wild konijn heeft een andere stofwisseling en een maag die het gras kan verteren en waar de parasiet in verteerd. Je zou wel gras kunnen geven dat je zelf zaaide in een kasje waar niks bij kan. Dus gras is gevaarlijk ten alle tijden. Kijk er mee uit.

 

Wat een onzin! Mijn konijnen doen het prima met gras hoor. Zoveel mensen laten hun konijnen op het gras. Als je het maar rustig opbouwt, zoals bij alle soorten groen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei Hototjes:

Gras is het gevaarlijkste voor een konijn in alle grassen zitten parasieten. Een wild konijn heeft een andere stofwisseling en een maag die het gras kan verteren en waar de parasiet in verteerd. Je zou wel gras kunnen geven dat je zelf zaaide in een kasje waar niks bij kan. Dus gras is gevaarlijk ten alle tijden. Kijk er mee uit.

Goh, ik mis nu toch wel een smiley met opgetrokken wenkbrauwen... 

 

Jij bent een fokker geloof ik, of niet?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Hototjes:

Gras is het gevaarlijkste voor een konijn in alle grassen zitten parasieten. Een wild konijn heeft een andere stofwisseling en een maag die het gras kan verteren en waar de parasiet in verteerd. Je zou wel gras kunnen geven dat je zelf zaaide in een kasje waar niks bij kan. Dus gras is gevaarlijk ten alle tijden. Kijk er mee uit.

 

Ik sluit mij echt aan bij de rest van de reacties, dit is echt gewoon onzin.

Gras is helemaal prima voor konijnen. Als je maar geen gemaaid gras geeft of kuilgras, daar kunnen konijnen een gasbuik van krijgen, omdat dat aan het gisten is. Je moet ook geen gras  plukken op een hondenuitlaatveld, of op plekken waar katten poepen, of vossen. Dan kunnen ze wormbesmettingen krijgen. En als je gras plukt op plaatsen met wilde konijnen, is er een risico dat je ziektes zoals myxomatose en vhs/rhd over brengt. Maar als jij gewoon een grasveld in eigen tuin hebt, kun je daar prima van voeren hoor :) Doe ik al jaren en ik heb nog nooit wormenproblemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

De planten uit de nachtschade familie (tomatenplant, komkommerplant, courgette, augurk etc) zijn giftig, behalve de rijpe vruchten. Bladeren en takken enzo mag je dus niet voeren. Alleen de rijpe vruchten van de plant, dus de tomaten zelf, courgette enz. 

 

Courgette is toch geen familie van de nachtschade? Tomaat, aubergine, paprika en aardappel zijn dit wel. Valt courgette niet in de familie van de komkommer en de meloen? Ik heb jaren geleden opgezocht welke groenten en fruit te planten, speciaal voor de konijnen, en sinds staan er elk jaar een paar courgettes in de tuin. Waar de konijnen dus de bladeren en bloemen van krijgen. Soms ook de courgette zelf, maar daar zijn ze niet zo'n fan van. Lang verhaal kort: mijne eten wel courgette, al jaren. Mag dit, of niet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .