Ga naar inhoud

Tijdelijk scheiden?


Jewel&Mo

Aanbevolen berichten

Mijn ‘casus’ zou heeft zowel, met gedrag, gezondheid en huisvesting te maken. Ik hoop dat jullie als kenners en ervaringsdeskundigen met mij mee willen denken en kunnen adviseren. Jullie weten zo veel hier!

 

Een aantal maanden geleden poste ik hier een keer dat Lulu (voedster) erg druk was en veel achter haar broer aan rende en aan het rijden was. Het leek na een tijd of Rex er echt last van had. Liet haar begaan met eten (behalve met groente daar doet hij nog steeds een moord voor) en positioneert zich op tactisch plaatsen waar zijn zus niet op hem kan rijden.

Rex viel af en drie weken geleden ben ik bij de da geweest. Hij weegt nog maar 1,7 (nomaal 2 kg) en voelt veel te mager. De dierenarts gelooft niet in zijn leeftijd van 3,5 jaar maar vermoedt dat hij veel ouder is en adviseerde me er niet te veel aan te verspijkeren. Hij heeft AB gehad en ging mee naar huis. Het mestonderzoek was overigens negatief, goed dus.

De week erna ging ik op vakantie en gingen de konijnen bij de dierenarts in pension. Ze hebbel mooie buitenverblijven daar, waar ze samen veel ruimte in hadden en deskundig toezicht.

Na een paar dagen hebben ze Rex binnen bij de patiënten gezet. De reden was enerzijds dat ze Lulu een te drukke huisgenoot vonden voor een herstellend konijn en omdat ze wilde zien hoeveel Rex daadwerkelijk at. Hij heeft toen ook nog een spuitje gekregen om hem wat actiever (hongeriger?) te maken. Aan het eind van mijn vakantie kreeg ik het stel terug zoals ik ze weg heb gebracht. Rex 3 ons te licht (Lulu 3 ons te zwaar, logisch :)) met de opmerking dat Lulu idd en opvallend drukke en opdringerige tante is. Ik vroeg of ze een sterilisatie aan zouden raden. Het antwoord was voorlopig even wachten of Rex wel op zou knappen, want ze vonden het zonde van de kosten en het risico voor Lulu als Rex het niet zou overleven.

 

De warme dagen was er gelukkig rust in de tent. Ook in de avonden niets aan de hand. Ze aten ongeveer evenveel en lagen ondanks de warmte dicht bij elkaar te luieren. Maar helaas. Ik zie de onrust weer en de terughoudendheid van Rex met eten en een langzamer tempo.

 

Ik weet nu even niet meer wat wijsheid is. Ik wil mijn leuke koppel niet uit elkaar, maar Rex moet aansterken. Is het een idee om de twee alleen de nachten uit elkaar te houden? Of juist overdag? Ik wil dag Rex alle tijd heeft om te eten, te rusten en aan te sterken. En hou zou ik het verblijf technisch kunnen scheiden. Ik heb een groot hok met twee verdiepingen en een aangebouwde ren, daaraan zit nog een losse extra ren. Opties die ik heb bedacht zijn;

*Rex de nachten opsluiten op de bovenverdieping van het vaste hok. Dan heeft hij weinig ruimte, maar hij lijkt nu ook weinig behoefte aan beweging te hebben. Lulu heeft dan veel ruimte alleen geen afgesloten binnenhok, maar ze kan droog zitten en dmv planken kan ik haar ook vrij van de wind houden. 

*Rex de beschikking geven aan de twee verdiepingen en de aangebouwde ren en Lulu alleen de extra ren. Dan moet er voor Lulu wel een extra nachthok aan de ren gekoppeld worden.

 

Los van bovenstaande huisvestingsvragen, maak ik me ook zorgen of er juist niet nog meer onrust in de tent ontstaat als ze een soort lat-relatie krijgen. Of dat ik ze uiteindelijk weer opnieuw moet gaan koppelen. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Ik vraag me sowieso af of ik het wel goed doe met deze twee. Wat ik met Rex moet, hoe ik hem erboven op (en op gewicht) krijg en wat ik met het gedrag van Lulu aan moet. 

 

Kortom ik weet het even echt niet meer waar ik goed aan doe, dus ik sta open voor al jullie goede adviezen.  

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het scheiden durf ik je geen antwoord te geven. Wel wil ik even inhaken op het steriliseren van Lulu: dit zou ik sowieso doen, het maakt haar waarschijnlijk minder dominant maar het is ook voor haar eigen gezondheid beter. Voedster die niet gesteriliseerd zijn hebben uit mn hoofd een kans van 50-80% op baarmoederkanker. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ik ze echt helemaal zou scheiden, maar ik denk wel dat ik rex apart zou (bij)voeren. Bijvoorbeeld door hem te laten eten in een los vierkante van een simpele panelenren, of als je een andere optie hebt, ze dus alleen tijdens de voermomenten (brokken & groenvoer) scheiden. En zorg dat er altijd voldoende goed hooi is, eet Rex dat wel goed? Dan zou je nog kunnen kijken of je er bijvoorbeeld wat rijker hooi nog doorheen kan mengen, zoals bijvoorbeeld wat luzerne (dat helpt vaak net wat mee voor spieropbouw en gewichtstoename). 

 

Ik denk dat ik ook voor wel steriliseren (castreren) zou kiezen in dit geval. Niet dat er garantie is dat haar gedrag helemaal veranderd, mijn ervaring is toch dat het echte, meest felle, wel wat afgestompt word door een castratie. En het helpt baarmoederkanker en ontstekingen voorkomen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was voor de castratie ook heel dominant, vooral met voeren. Ze trok regelmatig plukken haar uit Mn man. Tijdelijk scheiden werkte niet omdat ze daarna elke keer haar plek opnieuw ging verdedigen. Na de castratie is ze nog steeds bazig dus ik geef haar eerst brokjes en lok de man naar een plekje waar ze elkaar niet kunnen zien en geef hem dan te eten. Dit truckje snapt hij nu ook en zoekt vaak zelf al een plekje uit. Mijn konijnen zijn helemaal gek van kruidenhooi, dit willen ze weer wel samen eten. Gekkies. 

 

Over de castratie, zou ik zeker doen ivm baarmoederkanker, maar ook voor Rex of een ander leuk vriendje. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het voeren, kan het ook helpen om de voerbak af te schaffen. Joris en Brenda zijn ook best onrustig tijdens de voermomenten, die jutten elkaar een soortje op dan heb ik het idee. Zij eten nu van een stoeptegel, en dan is het een stuk minder. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met bovenstaande adviezen; ik zou Lulu laten castreren (dat kan enorm schelen qua pittigheid - natuurlijk geen 100% garantie, maar dan voorkomt het alsnog wel baarmoederonstekingen en baarmoederkanker) en Rex eventueel apart wat extra bijvoeren in het aparte rennetje.  En wat je verder nog gezamenlijk voert, zou je op verschillende plekken kunnen aanbieden. Ik strooi biks bijvoorbeeld hier in de kamer rond; dan zitten ze nog steeds wel bij elkaar in de buurt, maar het wordt niet zo'n geduw en getrek als wanneer ik het in een bakje geef. En ze hebben gelijk wat te doen ;) .

 

En het moet me toch van het hart dat ik vind dat je dierenarts er wel wat bijzondere standpunten op na houdt.... in elk geval een beetje ouderwetse standpunten. Lulu's geluk en gezondheid zou toch niet alleen moeten afhangen van Rex (even gekeken naar de reactie op sterilisatie) ? En Rex zijn geluk en gezondheid zou toch ook niet alleen af moeten hangen van zijn leeftijd? Ik begrijp dat er grenzen zijn bij een konijn op leeftijd, maar hij heeft toch gewoon recht op gedegen onderzoek en behandeling?
(Dit is geen verwijt naar jou hoor, want zo te zien wil jij heel graag alles voor ze doen. Ik vond gewoon de argumentatie van je dierenarts opmerkelijk.)

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbaasde me er ook enigszins over Marjolein. Vooral dat hij zo stellig was dat hij geen 3,5 kon zijn en dus behandeling afraadde. Ik kan dat ook niet helemaal plaatsen. Voelde me zelfs een beetje ongehoorzaam dat ik toch heb gezegd te onderzoeken en behandelen.

 

Ik voel er ook steeds meer voor om Lulu te laten helpen. Maar moet ik ze daarna echt opnieuw koppelen? Dan heb ik jullie hulp nodig. Ik ga morgen even langs de DA voor nieuw voer. Zal het meteen even overleggen. Hoeveel dagen moet ik daarna thuis zijn om op haar te letten? Gaan we dat maar even goed voorbereiden.

 

Nu even apart laten eten. Maar Rex stopt halverwege (gaat dan over op hooi en gaat zitten luieren. Ik zal het restant voer uit de ren halen voordat Lulu zichzelf ongans eet.

 

bedankt voor jullie meedenken en het feit dat jullie geen oordeel hebben over mijn onwetendheid. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn allemaal onwetend begonnen!

Heb je verder wel een goed gevoel over deze dierenarts, of is het misschien een idee om een andere te zoeken met veel verstand van konijnen? Hier op de website staat een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .