Ga naar inhoud

Konijnen binnen


Nanda77

Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijn nijntjes buiten heel veel ruimte maar aangezien het zó warm word zou ik ze op het heetst vd dag binnen willen zetten. Ik heb een grote bench tot mijn beschikking waar ik ze in wil zetten. Is het niet slecht voor ze om dan zoveel minder ruimte te hebben? En ik wil ze weer terugzetten als de zon onder is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ze nu ook binnen gezet, maar wel in een gelijkwaardige ruimte als buiten. Zodra we thuis zijn lopen ze los zoals ze dat anders in de tuin zouden doen. Maar als je ze alleen voor een dagdeel in de bench zet moet het in mijn ogen niet zo'n probleem zijn. 's Avonds gaan ze weer gewoon naar hun buitenverblijf denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nanda77 onder een afdak kan de temperatuur ook erg hoog oplopen. Ik zou er een thermometer neerhangen zodat je de temperatuur in de gaten kunt houden. Het is per situatie afhankelijk of je dieren buiten kunnen blijven met deze hoge temperaturen. 
Ik doe de ren s morgens open zodat mijn konijn (zijn vriendinnetje is helaas pas overleden dus hij is even alleen tot de temperaturen gaan zakken) er uit kan en zelf kan beslissen waar hij wil liggen. Ik heb in de tuin verschillende schaduwplekken voor hem, ik sproei verschillende stukken nat zodat het wat koeler is en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Icepod erbij.
En in nood kan hij binnen in de keuken/gang. Ik weet dat hij liever in zijn eigen omgeving is dus zolang het gaat laat ik hem lekker in de tuin en hou hem goed in de gaten. 


Zou je als je ze binnen laat niet eventueel een rennetje kunnen zetten? Een bench is niet veel bewegingsvrijheid natuurlijk. Of ook gewoon in de keuken of badkamer? Meestal zijn dat wel ruimten die konijn-proof zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest makkelijke manier om te controleren of het te warm is of niet is door een thermometer in de konijnenren te hangen. Dat doe ik hier ook, ik bedoel die dingen heb je al voor een euro bij een budgetwinkel. En dan weet je precies hoe het zit.

 

Ik ben zelf geen fan van met de warmte heen en weer slepen met de konijnen, en zou gewoon echt zorgen dat het gewone, vaste verblijf dat de konijnen kennen op orde is: dat er schaduw is, een ondergrond die koel is (zand waar ze naar koele grond toe kunnen graven en/of koele tegels) en icepods en/of bevoren plastic waterflesjes in het verblijf leggen om de temperatuur omlaag te halen. En laat ze verder overdag gewoon echt met rust, zodat ze zelf op een koele plek kunnen relaxen om de dag door te komen.

 

 Een verhuizing geeft veel stress, op kleiner oppervlak zitten geeft veel stress. Ik zou mijn konijnen echt niet blij maken met 2x per dag verhuizen (en dus ook 2x per dag een temperatuurschommeling, wat juist ook slecht is voor de weerstand!).  Plus dat nieuw verblijf ook kan betekenen dat ze rangorde daar opnieuw willen bepalen, territorium willen afbakenen, allemaal zaken die meer inspanning en stress kosten. Wat je met de warmte juist wil voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn gevoel heb ik ze toch liever binnen. Gisteren hadden ze t al zwaar. Vandaag word t nog heter en onder het afdak waar de zon opstaat is het helaas erg warm. 

Mocht ik merken dat ze gestresst worden kan ik ze altijd terugzetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je daar goed aan doet, als je ze in de stress dan weer een keer gaat verhuizen. Het is echt beter om het één of het ander te kiezen, binnen of buiten. En met de warmte die er nu al is, zou ik ze niet meer verhuizen.

 

Het is beter het gekozen verblijf, dus binnen of buiten zo te maken dat het alle weersomstandigheden aan kan. Koop een marmerplaat (zo eentje voor in de keuken bedoeld is als koele werkplaat) waar ze op kunnen liggen of een andere koele tegel, leg bevroren flesjes en icepods in het verblijf om de temperatuur omlaag te halen,  en zorg voor schaduw in de ren. Natuurlijk hebben ze het warm, maar als je voor comfort, rust en koele plekken zorgt komt het echt wel goed. Ik denk dat stress met warmte (en dat verzorg je door te verhuizen) gevaarlijker is dan warmte in het eigen verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze eerder bezwijken vd hitte ipv de stress. Het word hier vandaag 33 graden en donderdag 36. Ik hou ze goed in de gaten binnen maar gelukkig heb ik 2 hele relaxte nijntjes en zijn ze totaal niet bangig oid. Maar hieronder het afdak is het nu al 28 graden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat elke dag verhuizen, dat zou ik juist niet doen. Ik zou echt kiezen, binnen of buiten en zo min mogelijk wisselen. Door te wisselen haal je het normale dagritme in de war, het normale temperatuurverloop. Juist op deze manier zorg je voor wisselingen in temperatuur en klimaat die de weerstand verlagen en daarmee vergroot je juist de kans dat ze ergens last van krijgen. Je kan echt beter zorgen dat er een plek is die voldoet als pemanent verblijf in alle weersomstandigheden, dan dat je elke keer wisselt tussen verschillende plekken. En daarbij dan nog de stress van optillen, andere omgeving, en de kans dat het onderling onrust geeft op nieuw terrein. De kans is dan juist groter dat er één diarree krijgt van de stress, of een gasbuik. En ja een ziek konijn is wel heel kwetsbaar met deze warmte.

 

Een zonnesteek/oververhitting krijgt een konijn alleen in de volle zon, echt niet snel in de schaduw. Als je zorgt voor schaduw, vers drinkwater, rust, koelelementen en koele ligplekken, of dat nou binnen of buiten is, dan is dat prima. Maar juist het telkens wisselen is slecht. Een konijn kan de nederlandse temperaturen prima aan, wij mensen sterven ook niet zomaar van de warmte, dan zorg je of niet goed voor jezelf, of is er meer aan de hand met je gezondheid. Maar net als wij mensen ons moeten aanpassen aan de warmte (luchtige kleding, voldoende drinken, niet in volle zon, rustig tempo) moet een konijn dat ook. En dan komen ze prima deze warme dagen door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had persoonlijk dan wel even tot vanavond gewacht met terug verhuizen tot het afgekoeld zou zijn, en ze niet midden op de dag als het op z'n warmst is terug gedaan. Dan heb je namelijk precies weer zo een grote overgang die ik juist zou voorkomen. Maar hopelijk gaat het goed met ze :)

 

Ik snap je bezorgdheid hoor, maar wij vermenselijken konijnen vaak. Ik zeg niet dat je niet allert moet zijn, zeker wel, en je moet ook wel zorgen dat je maatregelen neemt zodat ze de warme dagen goed door komen. Maar juist drukte, sjouwen, optillen, gedoe, verhuizingen, stress, koppelingen, dat soort dingen zou ik echt vermijden met de hitte.

 

Ik zou ook wat plastic flesjes in de vriezer leggen zodat die kunnen bevriezen en je die er overdag bij kan leggen, of evt icepods of coolpods als je die hebt. Dat koelt toch wel net wat meer, ook al liggen ze er misschien niet tegen aan, het koelt toch de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik ze af en toe een beetje nat maken met mist water? Dus verneveld uit de tuinslang zeg maar. 

Ik heb 1 icepod in t nachtverblijfje en 1 bevroren fles in de onderren en 1 bevroren fles achter tegen de tegels waar ze vaak op liggen. De ene ligt nu binnen bovenin en de andere in de onderren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet verstandig om konijnen nat te maken. Je hebt dan meer kans op maden van de groene vlieg. Ook kan de vochtige vacht gaan broeien. 

 

Misschien kan je op nog een andere manier voor betere schaduw zorgen? Bijvoorbeeld met een laken of een parasol boven of onder het afdak? Ik denk dat ze van échte schaduw nog het meeste profijt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na al het heen en weer gesjouw van vandaag denk ik wel dat dat normaal is. Als het konijntje wel gewoon eet, en keutelt en niet met de bek wijd open naar adem zit te happen, dan zal het wel meevallen, wel even verscherpt toezicht houden dat het goed blijft gaan en niet te lang aanhoud en/of erger word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat alweer goed. Hij had het warm van het eten denk ik. Maar dat "gesjouw" is al n tijd geleden dus dat heeft ie vast al verwekt. Tis gewoon bloedheet hier in Eindhoven. Donderdag en vrijdag 36-38 graden. Dus ja ik maak me verschrikkelijk veel zorgen of ze dit trekken. Ben er hele dagen mee bezig en ga ermee slapen. Zit ook buiten overdag om ze in de gaten te kunnen houden. Normaal zit ik binnen met deze temperaturen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .