Ga naar inhoud

Klein streepzaad


Aanbevolen berichten

Ik zou het niet geven.

 

Voor konijnen kan ik er niets over vinden, ik ben dus verder gaan zoeken of het voor paarden giftig is, omdat die een redelijk vergelijkbare spijsvertering hebben.

 

Voor paarden zou het niet giftig zijn als het in de wei staat, las ik ergens op een forum, maar zonder onderbouwing, niet zo een betrouwbare bron dus. Zij schreven daar wel dat klein streepzaad en groot streepzaad wel planten zijn die paarden over het algemeen niet eten, laten staan dus. Voor mijn idee is dat meestal ook wel een teken dat je het beter niet kan geven.  

Ik kan helaas niets vinden over werkzame stoffen die er in zouden zitten. De zaden zouden een kalmerend effect hebben en worden door vogels gegeten.  Het zit tegenwoordig vaak in bijen / vlinder / weidebloemenmengsels, hoewel voor zo ver ik kon vinden met name zweefvliegen er wat aan hebben. Het zit niet in paardenweide mengsels, wat meestal een teken is dat het niet aan te raden is om het te voeren. 

 

Overigens lijkt het ook wel wat op het jakobskruiskruid, en dat is zeker wel giftig. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zo heet dat plantje. 

 

Ik heb de bladeren wel eens per ongeluk gegeven, omdat ik toen dacht dat het paardenbloembladeren waren. Als het plantje groter wordt zie je wel verschil, zeker als er bloemetjes aan komen. Die bloemetjes deden mij trouwens ook aan jacobskruiskruid denken. Als je het plukt is de geur ook anders dan paardenbloemblad, het ruikt naar rucola. 

 

Maar ik geef het ze ook niet (tenzij dus per ongeluk...) omdat ik ook niet weet of het schadelijk is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dan ga ik het niet geven. Ik twijfelde al erg... het is wel jammer want het groeit op de plekken waar ik kan plukken best veel. Op het moment kan ik bijna geen paardebloem vinden dus ik hoopte dat dit plantje ook oké zou zijn. Maar er is inderdaad genoeg ander lekkers om te plukken voor ze Rian :) 

Dankjulliewel voor de antwoorden/ reacties! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .