Ga naar inhoud

Konijn zonder staart


Gwen87

Aanbevolen berichten

Goede avond,

 

Ik val gelijk met de deur in huis.

 

Mijn partner (Cor) en ik zijn er vanavond achter gekomen dat ons konijn (Lotje, fransehangoor, 3 jaar oud) haar staartje mist. Er zit een dichte wond op haar stompje maar weten niet wat er is gebeurd of dat ze ergens in beperkt gaat worden. Ze heeft wel altijd een staartje gehad en hij leek de laatste tijd nat en hing wat. Het staartje zelf is nergens te bekennen. 

 

Zit nu al een geruime tijd alleen i.v.m. haar zieke vriendje Binkie.

Gaan morgen kijken of we bij de dierenarts terecht kunnen.

 

Zijn er meer mensen met dit fenomeen bekend? 

 

Vriendelijk groet,

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er wel af en toe konijntjes zonder staart geboren worden. In veel gevallen betreft dat onervaren moeders die bij het wassen van de jongen de staartjes er af bijten, of is het een afwijking bij de geboorte.

 

Volgens mij is er wel eens iemand geweest hier op het forum die het staartje heeft moeten laten amputeren.  Voor zo ver ik weet heeft het verlies van een staartje weinig gevolgen voor een konijn. Ze zullen hem ongetwijfeld missen in de non-verbale communicatie, maar verder dan dat heb ik niet het idee dat ze beperkt zijn in hun kunnen. Sterkte er mee in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of het beestje dan pijnvrij is. Ik heb ooit gelezen dat varkens of honden die een staart amputatie hebben gehad, hier altijd last van blijven houden in de vorm van pijn omdat het het laatste deel van de ruggenwervel betreft dat weggenomen is. Ik heb eigenlijk nog geen wetenschappelijk bewijs gevonden hiervoor maar vind het wel aannemelijk. 

Maar misschien heeft jouw diertje daar helemaal geen last van, dat kan natuurlijk ook. Verder weet ik er eigenlijk niks van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Rian:

Ik vraag me af of het beestje dan pijnvrij is. Ik heb ooit gelezen dat varkens of honden die een staart amputatie hebben gehad, hier altijd last van blijven houden in de vorm van pijn omdat het het laatste deel van de ruggenwervel betreft dat weggenomen is. Ik heb eigenlijk nog geen wetenschappelijk bewijs gevonden hiervoor maar vind het wel aannemelijk. 

Maar misschien heeft jouw diertje daar helemaal geen last van, dat kan natuurlijk ook. Verder weet ik er eigenlijk niks van. 

Ze lijkt er weinig/tot geen last van te hebben.

 

Ze doet gewoon der konijnen ding en we mogen het ook gewoon aanraken.

 

Vanmiddag hebben we een afspraak bij de DA kijken wat zij er van zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ging goed bij de DA. Omdat het echt al een dichte wond is, gaf ze aan dat het waarschijnlijk is afgestorven. En dat een vogel of kat het staartje heeft mee genomen.

 

Zag er niet ontstoken uit dus gelukkig geen antibiotica. 

 

Wel moet ze een tijdje in der hok blijven met een zachte ondergrond i.v.m. voetzweertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Domino:

Wat voor ondergrond heb je als ik vragen mag? 

 

In het hok glad houd. Buiten het hok tegels. 

Mag nu een aantal dagen haar hok niet uit om de wond te laten helen. En hebben het stro uit der schuilhok gehaald zodat er niks eventueel in het wondje kan blijven plakken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Gwen87:

 

In het hok glad houd. Buiten het hok tegels. 

Mag nu een aantal dagen haar hok niet uit om de wond te laten helen. En hebben het stro uit der schuilhok gehaald zodat er niks eventueel in het wondje kan blijven plakken 


Zit ze binnen of buiten? Want buiten is het nu zonder warm stro wel een beetje aan de frisse kant voor haar. (Dan zou ik toch even kijken naar andere bodembedekking die een beetje isoleert. Eventueel het hok ook in een schuur zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Marjoleintje:


Zit ze binnen of buiten? Want buiten is het nu zonder warm stro wel een beetje aan de frisse kant voor haar. (Dan zou ik toch even kijken naar andere bodembedekking die een beetje isoleert. Eventueel het hok ook in een schuur zetten).

Buiten, hok is dermate groot, past niet in de schuur. Ik ga nog van zachte bodembedekking kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij liep ze het steeds stuk, net zo'n schaafwondje wat net niet goed kon genezen omdat ze het steeds kapot liep. Daar was het dan wel heel handig voor. Einde van de dag was het er wel vanaf gesleten, maar het hield net lang genoeg om de huid te beschermen zodat het niet weer kapot ging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .