Ga naar inhoud

Problemen met testikels rammelaar


KirstenMakkink

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb drie Teddy Widder konijntjes van hetzelfde nestje, twee mannetjes en een vrouwtje. Het vrouwtje zit al een lange tijd bij twee andere vrouwtjes, en de twee broertjes zitten in hetzelfde hok met gaas ertussen. Ze zijn niet gecastreerd maar het gaat goed, behalve dat ze af en toe wel opgewonden van elkaar kunnen worden... Één van die twee mannetjes heeft een hele dikke vacht en er blijft vaak poep etc. in hangen, wat gepaard gaat met klitten... We kammen hem regelmatig maar het blijft lastig.

Nu heeft hij sinds kort (we denken gisteren of misschien eergisteren) een dikkere bal, die er ook wat donkerder paars uitziet. Er zit ook een rood plekje op, dus ik dacht dat het een hangbal was die over de grond geschuurd heeft en nu ontstoken is. Mijn vader gaat morgen de dierenarts bellen, de kans is groot dat we er woensdag pas heen kunnen. 

 

Ik hoor graag advies : )

Kirsten

 

Ps: hij heeft gisteravond nauwelijks gegeten, en vanavond at hij voor zolang ik erbij heb gestaan ook niet veel (hij begon aan zijn hooi en snuffelde alleen aan zijn brokjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zo weinig eet, is dat een teken dat hij flink pijn heeft. Probeer ajb zo snel mogelijk (vandaag nog!!) naar de da te gaan en niet af te wachten tot woensdag. Als je konijn stopt met eten omdat hij zoveel pijn heeft, ben je veel verder van huis. Er is altijd een dierenarts bereikbaar voor spoedgevallen en ik denk dat je er toch echt wel haast mee moet gaan maken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me maar volgens mij zie je de noodzaak niet echt in. Een konijn wat niet eet van de pijn kan nog een gasbuik krijgen ook en de darmen kunnen stil gaan liggen. Je moet echt snel actie ondernemen. Anders je sporten morgen maar laten zitten en dan naar de dierenarts gaan. Maar zorg ervoor dat je konijn in ieder geval blijft eten vannacht! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Desnoods moet je hem gaan dwangvoeren, brokjes weken in water en met een spuitje toedienen. Maar je moet echt een dierenarts contacten want als hij een gasbuik zou krijgen dan is dwangvoeren weer niet aan te raden en dat kunnen we vanaf hier niet zien. En dan heb ik het straks gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met pijn zal niet gaan eten totdat de pijn verdwenen is. Wat Domino zegt, maak haast. Heb je dwangvoeding in huis? Science recovery? Zo nee, dan bij een dienstdoende dierenarts vanavond nog gaan halen, evenals een pijnstiller. Een dier kan zichzelf niet helpen, jij bent daar nu verantwoordelijk voor. Sport is even minder belangrijk!

Ik hoop dat je het andere mannetje ook zo gauw mogelijk laat castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rian @Domino hij zit nu apart in een grote doos in de schuur, met een dikke laag zaagsel, stro en een pluk hooi, en een bakje brokjes en water. Ik heb hem gedwangvoerd, ging allemaal goed. In mijn vaders en mijn ogen lijkt hij nergens last van te hebben. Hij is wat rustiger maar wast zichzelf, graaft in het stro en speelt met een speelgoedbal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet niet, dus dan is er iets aan de hand. Een konijn dat niet eet is altijd een spoedgeval en daarmee moet je dus altijd direct naar een dierenarts. Jammer dat je zo'n bord voor je kop hebt, dat je dat niet wilt aannemen van mensen die je met goede bedoelingen advies geven. Als het teveel gevraagd is om goed voor je konijnen te zorgen, omdat jullie vinden dat je iets belangrijkers te doen hebt, dan hoop ik dat je een beter thuis gaat zoeken voor de dieren. Hoeven die arme rammetjes hun leven ook nietballeen te slijten...

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei KirstenMakkink:

Ik heb hem gedwangvoerd, ging allemaal goed. In mijn vaders en mijn ogen lijkt hij nergens last van te hebben.

Je vader en jij kunnen niet voor hem bepalen of hij nergens last van heeft. Als een konijn gedwangvoerd moet worden, is dat niet omdat het dier zich goed voelt. Ik begrijp jullie niet. Wat doen jullie nu met die rare bal van hem? Niks? Wachten totdat het erger wordt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rian Absoluut niet. We moeten er niet aan denken om dieren te fokken voor het geld en zijn daar juist tegenstanders van. De twee oudere vrouwtjes zaten al sinds dat we ze kochten bij elkaar (zusjes). Het jongere Teddy Widder vrouwtje hebben we erbij gedaan omdat de man van wie we de drie Widders kochten (het was het nestje van zijn eigen konijnen, hij heeft al heel lang konijnen gehad en heeft er veel verstand van) had gezegd dat een vrouwtje in principe probleemloos bij andere vrouwtjes kan worden geïntroduceerd. Dit ging ook zonder problemen. Dat we de mannetjes beter niet bij elkaar hadden kunnen laten zitten wisten wij niet. We wisten wel dat vreemde mannetjes niet samen gaan, maar we dachten zelf dat broertjes wel ‘bij elkaar’ (met gaas ertussen) konden blijven zitten. Dit is eigenlijk ook altijd goed gegaan, sommige dagen waren ze wat druk, maar vaak waren ze rustig en was het enige wat ze deden af en toe aan elkaars snuitjes snuffelen (dat drukke gedrag kwam eigenlijk maar van één kant, van het jongere broertje (niet het rammetje met de ontstoken ballen), maar die was ook in zijn jongere dagen toen we hem kregen al een druktemaker. Hij zat altijd rond te rennen en pestte met regelmaat zijn moeder ;) ).  Het zieke rammetje is vandaag naar de dierenarts geweest, was inderdaad een ontsteking, daar heeft hij ontstekingsremmer en antibiotica voor gekregen. Ook heeft hij krachtvoer gekregen wat er goed in ging. Morgenochtend wordt hij gecastreerd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig!!! Daar word ik dan wel weer blij van. Veel succes met de operatie en beterschap voor hem! Misschien kun je de ander ook meteen laten castreren, dan kan hij voor zowel zijn broer als voor de dames geen enkel risico meer zijn. Twee vliegen in een klap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn! 

 

Ik zou de andere ram dan inderdaad ook laten castreren en vervolgens 2 of 3 koppels maken (ik kan uit je verhaal niet precies opmaken of je nou 5 of 6 konijnen hebt). Konijnen zijn groepsdieren en vinden het dus veel fijner om echt samen te leven. De combinatie voedster en gecastreerde ram werkt over het algemeen het beste.

 

Zet ze niet zomaar bij elkaar in het hok, ze moeten eerst een aantal dagen op voor allen onbekend terrein kennismaken en de rangorde bepalen (koppelen). Daar vind je op BunnyBunch een hoop informatie over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Lienappelsien:

Zet ze niet zomaar bij elkaar in het hok, ze moeten eerst een aantal dagen op voor allen onbekend terrein kennismaken en de rangorde bepalen (koppelen). Daar vind je op BunnyBunch een hoop informatie over. 

 

Die info vind je om precies te zijn hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/

En op het forum bij de topics over koppelen.

 

Succes vandaag en beterschap straks na de castratie. In dit artikel staan veel tips voor de nazorg na een castratie, ook handig om even door te lezen zodat je alles op orde kan hebben voor je hem straks weer ophaalt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Denk er bijvoorbeeld aan dat konijnen na een operatie de temperatuur niet goed kunnen regelen. Zorg dus voor een binnenverblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Treurig nieuws... Mijn vader was met de ram bij de dierenarts, maar de infectie was alleen maar erger geworden. Het zat blijkbaar een heel stuk verder dan alleen zijn ballen... De dierenarts had gezegd dat hij een hele kleine kans had om de operatie te overleven en te herstellen, en een hele grote kans dat de infectie nog verder uit zou breiden. Ze hadden hem al in narcose gebracht en hij is onder narcose ingeslapen... bedankt allemaal voor jullie tips, het is voor mij een hele wijze les geweest. Ik weet nu dat ik nog beter op moet letten en nog sneller actie moet ondernemen.

 

Wat is nu verder verstandig om te doen met zijn broertje? Hij zit nu alleen (zijn hok, waar hij eerst met zijn broer maar nu alleen in zit, staat dicht bij het grote gezamenlijke hok van de kippen en de drie voedsters [zie foto]). De voedsters zitten ongeveer al bij elkaar sinds we de Teddy Widders kregen (+/- 1,5 jaar). Het lijkt me niet verstandig om hem daarbij te doen, wat adviseren jullie? 

image.jpg

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach das wel heel verdrietig. Sterkte. Echt goed van je dat je kritisch naar jezelf kijkt dat er eerder actie ondernomen had moeten worden. 

Ik zou nu al helemaal die andere ram laten castreren om dit soort leed te kunnen voorkomen en natuurlijk om geen nestjes te veroorzaken bij je voedsters. Twee tot drie weken na zijn castratie kan hij dan bij de dames. Ik zou zelf kijken wie van de voedsters de baas is. Daar zou ik hem eerst aan koppelen. Als dat goed gaat, heb je zowieso een leuk koppeltje, en dan kun je proberen of ze alle vier samen kunnen. Zo niet, dan heb je in ieder geval toch nog 4 blije konijnen in twee koppels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .