Ga naar inhoud

Inslapen of niet?


Gast12345

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me hier een beetje in kunnen helpen.

 

Ik was in het bezit van 2 Franse hangoren, twee zusjes van elkaar die een heel hechte band met elkaar hadden. Eén werd helaas verlamd gevonden en is ingeslapen, niemand weet hoe dit zo is gebeurd.
Het andere konijn leeft nog en loopt rond in de tuin in een grote ren en binnenhok. Kort na het overlijden van haar zus kreeg ze een ernstige oogontsteking in beiden ogen die we hebben verholpen met medicatie. Helaas is die ontsteking in één oog teruggekomen en na een bezoek bij de dierenarts bleek dat haar ooglid naar binnen draaide en het oog irriteerde waardoor er dus een ontsteking ontstond. We hebben haar weer dezelfde medicatie gegeven en het ging een lange tijd goed, maar ik realiseerde me wel dat het een terugkomend probleem zal worden. Pas geleden heb ik weer ontdekt dat hetzelfde oog is ontstoken en onder de troep is verdwenen. Ze is 7-8 jaar oud, een operatie is dan al riskant.
Medicatie toedienen zal moeilijk lukken. Enkel pijnstillers kunnen via haar voer toegediend worden, dan nog duimen dat ze het binnenkrijgt. Het oog zelf verzorgen is gewoon onmogelijk geworden en het bezorgd heel wat stress bij haar. Maar zelfs als de ontsteking is verdwenen, zal dat ooglid blijven irriteren. Iedereen weet hoe het is om eens een wimper in het oog te hebben, wat al steekt. Zij zal dat altijd ervaren. Ze eet en drinkt verder goed.

 

Diep in mij zegt een stemmetje dat het mooi geweest is zo, ze heeft een fijn en gezond leven gehad (voor dit probleem) en een dier verdient het niet om in pijn te moeten leven. Maar het is toch een leven die je zelf beëindigt en dat maakt de situatie lastig. Neem ik wel de juiste beslissing? Mijn dierenarts zegt dat ik moet overleggen, maar niemand om mij heen weet wat ik het beste kan doen. Ik hoop dus jullie meningen te horen, misschien dat dat helpt om de juiste keuze te maken. De situatie waarin ze nu zit is gewoon niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan heel goed begrijpen dat je het gevoel hebt dat ze het niet verdiend om in pijn te moeten leven. Dat siert je wel. Het is geen makkelijke beslissing, leven of de dood. 

Maar....ik zou wel voor de operatie gaan en sluit me aan bij je dierenarts. Ik zou haar niet laten inslapen, omdat ik van mening ben dat dat niet nodig is. 

Of een operatie wel of niet riskant is, is niet leeftijdsgebonden. Het hangt ervanaf hoe de verdere conditie van het beestje is. Je geeft aan dat ze verder goed eet en drinkt, dat lijkt me al een van de belangrijkste factoren. 

Je geeft aan dat medicatie toedienen moeilijk zal lukken. Kun je uitleggen waarom? Geen enkel konijn vindt het prettig om medicatie te moeten krijgen, het is aan de eigenaar om door te pakken. Dat pijnstillers enkel via haar voer toegediend kunnen worden, daarvan ben ik niet overtuigd. Als ik hier medicatie moet geven is dat ook niet makkelijk, en toch moet het, en dan gebeurt het ook. We kunnen je hier veel tips geven waarmee het zeker weten gaat lukken. 

Al met al heb ik eigenlijk een beetje het gevoel, en ik moet voorzichtig zijn met wat ik zeg, dat het niet bij het beestje, maar bij de eigenaar ligt die niet zoveel zin heeft om door te pakken en daar allerlei redenen voor verzint die mijns inziens niet goed onderbouwd zijn. Je maakt het verhaal zo dat we al bijna overtuigd worden om haar te laten inslapen, terwijl het echt anders kan. Kom op! Ga ervoor.

Kortom: Zeker geen verloren zaak, dit beestje kan geholpen worden. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook een operatie proberen. Het konijn eet en drinkt goed, dus de basis condities zijn er. Mocht het diertje komen te overlijden tijdens de operatie, dan heb je het in elk geval geprobeerd. Door de medicatie tijdens de operatie zal het veder vredig heen gaan. Mocht het niet zo zijn, dat het wel lukt. Dan is het konijn van zijn probleem af. Als alles goed gaat, zal het niet nodig zijn om lang medicatie te geven. De meeste konijnen vinden pijnstilling zelfs erg lekker! En anders mag je het tijd door iets geven wat ze heel lekker vinden als een klein beetje perenhapje of perenhapje ofzo. (let wel op welke variant!)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga sowieso een afspraak bij de dierenarts maken, zodat ze haar situatie kan bekijken. Ook ga ik nog even een andere dierenarts bellen voor een second opinion.

 

Wat meer over haar fysieke toestand: Ze is wel afgevallen. Laatste keer was ze al een kilo kwijt geraakt en ze is aan de dunne kant. Ook begint ze kaler te worden in de nek. Verder hupst ze nog wel rond en eet en drinkt prima.

 

Overigens is het niet omdat ik "geen zin" heb. Als dat het geval was, dan had ik haar bij de eerste keer een spuitje laten geven en haar helemaal geen kans gegeven. Dan had ik ook hier niet aangeklopt. Ik wil gewoon het beste voor het dier, haar zo min mogelijk pijn en stress bezorgen. 

 

Op de vraag waarom medicatie toedienen lastig is:

Ik kan dus altijd wel pijnstilling geven, geen probleem. Het zit me dus meer met de oogverzorging. De laatste keer duurde het erg lang om haar te vangen, zelfs in het binnenhok. Eenmaal gevangen had ik één hand om haar in bedwang te houden om met het andere hand haar oog schoon te maken en druppels toe te dienen. Helaas protesteerde ze elke dag steeds heviger, waardoor het op een gegeven moment haast onmogelijk was. Ze is niet dom, dus deze ronde zal er net zo, of erger aan toe gaan. Het zou fijner zijn als er twee extra handen waren die me konden helpen, maar ik moet het helaas alleen doen. 

En dan is het dus kijken betreft medicatie: zal ze veel stress hebben, zal ze pijn hebben, doe ik haar hier nog wel een plezier mee. 

 

Hoe zit het eigenlijk met zo'n operatie en het herstel er van? Lijkt me ook niet niks. Knapt ze dan wel snel op zonder pijn/stress?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het steeds maar gaat ontsteken zou ik net als de anderen voor operatie gaan. Het klinkt niet als een zware ingreep? Maar inderdaad, elke operatie en narcose is een risico, zeker bij een ouder konijn. Als je de constante ontstekingen en bijbehorende behandeling niet ziet zitten en al over in laten slapen denkt, dan zou ik het risico nemen. Dan geef je het nog een kans, zoals Michelle zei. 

 

24 minuten geleden zei Gast12345:

 

Hoe zit het eigenlijk met zo'n operatie en het herstel er van? Lijkt me ook niet niks. Knapt ze dan wel snel op zonder pijn/stress?

 

 

 

Dat zal per konijn verschillen. Je kan haar het beste na de operatie een paar dagen binnen houden, bijvoorbeeld in een panelenrennetje. Vaak zijn ze wat gaar van de narcose en hebben ze de eerste dag wat moeite om zich warm te houden. Soms duurt het ook even voor ze weer goed eten, maar als je wat groenten neerlegt (andijvie, witlof, plakje wortel, eventueel lekkere kruiden hier uit de webshop) kan je ze vaak wel verleiden om zelfstandig iets te eten, en hooi natuurlijk. 

 

Als de dierenarts het gewoon ziet zitten zou ik het zeker doen. 

 

Succes. Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Lienappelsien:

Maar inderdaad, elke operatie en narcose is een risico, zeker bij een ouder konijn.

Dat is dus niet zo, het risico van operatie en/of narcose is niet groter of kleiner bij een ouder konijn, mits het konijn verder in goede conditie is

 

Het binnen houden na de operatie is inderdaad nodig, en dan hoef je haar ook niet telkens opnieuw te vangen voor de medicatie.

Je kunt haar ook in een handdoek wikkelen met alleen het kopje eruit om medicatie toe te dienen. Je dierenarts kan je laten zien hoe dit moet. Wij hebben hier een hele tijd neusspoelingen bij een konijn moeten doen en die methode was daar ideaal voor. Ik kan me voorstellen dat dat ook zou gelden als je alleen bent en oogmedicatie moet geven. 

 

Er wordt aangegeven dat het konijn afgevallen is sinds de laatste keer. Welke laatste keer, in welke tijd is ze 1 kg afgevallen en heb je dat verder laten onderzoeken op bv. wormen o.i.d.? Snel afvallen gebeurt niet zomaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zeker proberen, als de narcose haar wel fataal wordt is ze niet meer of minder dood dan wanneer je haar in laat slapen en mijn ervaring is dat het herstel bij deze ingreep best meevalt. Het ziet er pijnlijk uit, maar ze zal waarschijnlijk juist minder last hebben dan ze in hele lange tijd gehad heeft, zelfs tijdens het herstel nog. Entropion is een aangeboren aandoening die je heel veel ziet bij Franse Hangoren, waarschijnlijk heeft je konijn dit altijd wel gehad maar heeft haar zusje haar ogen goed schoon gehouden waardoor er blijkbaar nooit een ontsteking ontstaan is. 

 

Ik had dit jaar een Franse Hangoor van ongeveer dezelfde leeftijd in de opvang, deze heb ik nog laten steriliseren (wat een veel zwaardere ingreep is) en daar is ze ook met gemak doorheen gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze in anderhalf jaar tijd de derde oogontsteking heeft. Schatten is moeilijk, tijd gaat erg snel. Ze was 1 kg afgevallen tussen de 1e ronde en 2e ronde in, je voelt ook echt haar botten zitten. Volgens de dierenarts zou dat ook wel te maken hebben met ouderdom. Ik heb woensdag een afspraak gemaakt, dus dan weet ik of ze weer is afgevallen of op hetzelfde gewicht is gebleven. Dan neem ik jullie adviezen mee voor de uiteindelijke beslissing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Rian:

Over die verlamming van het zusjes konijn, zei de dierenarts daar nog iets over nu het andere konijn snel afgevallen is?

Nee daar hebben we nooit meer over gesproken. Deze konijn verzorgde haar zusje erg goed, lag altijd tegen haar aan. Dierenarts kon de oorzaak van de verlamming niet bedenken. Die verlamming is ook vrij snel gegaan moet ik zeggen, het was me nooit opgevallen zelfs. Plots kreeg ik te horen dat mijn moeder haar naar de dierenarts bracht toen ze zag dat het dier verlamd was en is toen ingeslapen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Dan zou ik denk ik wel een andere dierenarts kiezen voor mijn konijnen, er is hier op dit forum een lijst beschikbaar met dierenartsen die "konijnkundig" zijn, @Evee kan die link hier vast wel plaatsen?

Bedankt maar ik ben zeer tevreden met mijn huidige dierenarts. Het eerste konijn viel sowieso al niet te redden (heeft ook geen zin om daar nog een diagnose over te stellen) en mijn huidige konijn heeft inmiddels een diagnose gekregen, namelijk entropion. Ik herken ook niet veel in het artikel moet ik zeggen. De symptomen die ik hier heb opgenoemd kunnen verschillende oorzaken hebben en dan kan er via het internet, zonder het dier gezien te hebben, geen diagnose gesteld worden. Ik zal woensdag afwachten wat we uiteindelijk gaan doen. 

 

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Rian:

Dan rest mij alleen nog maar je veel succes te wensen. Heeft de dierenarts het entropion vastgesteld? Wat ga je nu doen aan het afvallen?

Bedankt. 

Ja de dierenarts heeft die diagnose gesteld ja. Ik weet niet of ze nog meer afgevallen is of dat ze gewoon op hetzelfde gewicht is gebleven bij haar laatste weegmoment. Dus ik geef gewoon het eten wat ze altijd krijgt en dan weet ik woensdag meer.

 

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dierenarts er vertrouwen in heeft zou ik haar laten opereren. En daarna binnenhouden tijdens de genezing. Buiten zitten met een zere oogje lijkt me helemaal niet fijn. Is er iemand thuis die kan helpen met medicijnen en wondverzorging, mocht dat nodig zijn?

 

Heb je er wel eens aan gedacht een nieuw vriendje voor haar te zoeken, bij een konijnenopvang misschien? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Proetski:

Als de dierenarts er vertrouwen in heeft zou ik haar laten opereren. En daarna binnenhouden tijdens de genezing. Buiten zitten met een zere oogje lijkt me helemaal niet fijn. Is er iemand thuis die kan helpen met medicijnen en wondverzorging, mocht dat nodig zijn?

 

Heb je er wel eens aan gedacht een nieuw vriendje voor haar te zoeken, bij een konijnenopvang misschien? 

 

Ik woon wel samen met mijn moeder maar zij werkt de hele dag terwijl ik het huis verzorg, de hond en dus ook het konijn. Niemand die me kan helpen. Dit konijn zal onze laatste zijn (voorlopig), dus er komt geen maatje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .