Ga naar inhoud

Konijn plotseling overleden-ouderdom?


Willllieeee

Aanbevolen berichten

Een van mijn konijnen lag vanochtend languit op zijn favoriete plekje, dood. Zijn maatje zat ernaast. Heel verdrietig.
Gisteravond at hij gewoon nog. Wel zag ik dat hij deze nacht niet had gedronken.

Hij was 5,5 en de afgelopen maanden merkte ik dat hij zo duidelijk ouder werd. Hij werd echt grijs! Zijn vacht was een beetje dof en hij was ook een klein beetje vermagerd. Zijn blik was zelfs oud. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Maar voor de rest gedroeg hij zich normaal en at hij normaal.
Kan een konijn ook gewoon doodgaan aan ouderdom? 5,5 is vast niet heel oud voor een dwergkonijn, maar toch. Hij leek de afgelopen maanden zo oud te zijn geworden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee bij konijnen niet. Het zijn prooidieren. Vaak merk je alleen aan hele kleine, subtiele dingen dat ze ziek zijn. Of pas als het te laat is, zoals in dit geval. Soms kan het zo snel gaan dat je niet de tijd hebt iets voor het konijn te doen. Best frustrerend als konijnenbaasje :(

 

Bijv. Ziektes als rhd, daar zie je vaak niets van aan de buitenkant maar binnen korte tijd overlijd een konijn toch. Altijd zorgen dat ze ingeent zijn dus. Verstopping of gasbuik zie je vaak ook alleen aan de keutels of het ontbreken van keutels. En aan het gedrag. Maar mis je die tekenen, dan is het konijntje dood zonder dat je aan de buitenkant iets ziet.

 

Daarom raden wij op het forum vaak al snel aan een dierenarts te bezoeken bij afwijkend gedrag, vreemde keutels of mindere eetlust. 

 

Daarnaast is ouderdom niet iets waar je aan dood gaat. Er is altijd een oorzaak. Oude konijntjes krijgen vaak wel kwaaltjes  waardoor ze zwakker worden, minder weerstand krijgen. Maar 5.5 is nog niet oud, konijnen kunnen best een jaar of 10-12 worden, zeker de kleine rassen.

 

Ik wil je veel sterkte wensen met het verlies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Willllieeee:

Hmm.. maar meestal zie je dat dan toch wel?

Maar dat schrijf je toch ook? Hij keek niet fit uit zijn ogen, zijn vacht was dof en hij was vermagerd. Dat zijn allemaal symptomen die geen spoed zijn, maar wel een goede reden om een keer langs de dierenarts te gaan.

sterkte. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2017 at 08:49 zei Christaaa:

Maar dat schrijf je toch ook? Hij keek niet fit uit zijn ogen, zijn vacht was dof en hij was vermagerd. Dat zijn allemaal symptomen die geen spoed zijn, maar wel een goede reden om een keer langs de dierenarts te gaan.

sterkte. 

Oh, ik had die dingen niet aan elkaar gekoppeld. Ik dacht dat dat gewoon ouderdom was (omdat het heel erg geleidelijk ging, er ging echt maanden overheen). Nou ja, te laat. Hij heeft het beste leventje gehad dat een konijn zich maar kan wensen (hij woonde in een blokhut met zijn vriendinnetje). :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Willllieeee:

Oh, ik had die dingen niet aan elkaar gekoppeld. Ik dacht dat dat gewoon ouderdom was (omdat het heel erg geleidelijk ging, er ging echt maanden overheen). Nou ja, te laat. Hij heeft het beste leventje gehad dat een konijn zich maar kan wensen (hij woonde in een blokhut met zijn vriendinnetje). :)

Daar kan ik het niet mee eens zijn, het beestje was duidelijk ziek en heeft dus maanden geleden en is er uiteindelijk aan overleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rian:

Daar kan ik het niet mee eens zijn, het beestje was duidelijk ziek en heeft dus maanden geleden en is er uiteindelijk aan overleden. 

Denk je echt dat je met deze opmerking iets bereikt? Hij is al dood. Ik heb verdriet. Ik word soms echt misselijk van de mensen die altijd maar beter willen weten ten koste van iemand anders.  Jij was er niet bij en hij maakte tot het einde nog binkie's. Dat is blijheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry. Ja ik begrijp dat je verdriet hebt. Het was niet mijn bedoeling om je misselijk te maken, alleen lees ik helaas te vaak dat mensen hun dier niet de zorg bieden die het nodig heeft.  

Je komt hier vragen of je konijn overleden is aan ouderdom en omschrijft zijn toestand. Daar reageer ik op. Jij reageerde daar niet op, en hij komt te overlijden, daar uitte ik mijn zorgen over. Ik hoop daarmee te bereiken dat er een volgende keer adequaat op zo'n toestand gereageerd wordt. 

Heel veel sterkte in ieder geval. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat dit uit de hand gaat lopen grijp ik even in :) .

 

Rian kan soms een tikkie direct uit de hoek komen, maar ik denk dat ze vooral hoopt dat je van deze fout wil leren (hoe verdrietig het ook is) en je de volgende keer eerder aan de bel zult trekken als je afwijkend gedrag ziet. Want weet je wat het is; als je als baasje ziet dat er iets 'anders' is, dan heb je daar 9 van de 10 keer gelijk in. (Veel baasjes zijn daar wat onzeker over, maar eigenlijk is dat onterecht. Bij twijfel; liever voorkomen dan genezen.)  En je hoeft nu echt niet aan de schandpaal genageld te gaan staan omdat je een verkeerde inschatting gemaakt hebt - want dan kan ik er wel naast komen staan ;) - maar erken het wel (omwille van jezelf en andere konijnen) en gebruik de ervaring om bij je andere konijntje en (toekomstige) andere huisdieren eenzelfde soort situatie en afloop te voorkomen. 

 

Ouderdom is geen ziekte en het is waarschijnlijk het geval geweest dat er meer aan de hand was met het konijntje. (Ook omdat 5,5 jaar voor een dwergkonijn nog een jonge leeftijd is zal er meer aan de hand geweest zijn.) Daar heb je voor nu en voor je overleden konijntje niks meer aan helaas, behalve een hoop verdriet. Ook als je verder altijd alles zo goed mogelijk hebt proberen te doen - en ik lees dat je konijn een maatje had en een mooie blokhut, dat klinkt goed! - kan er nog steeds iets mis gaan. Is bagger, is rot, en achteraf doe je er niks meer aan, maar  door schade en schande wordt men wijzer zeggen ze dan. :)

Heel veel sterkte voor nu in elk geval. Het is altijd naar om een konijntje te verliezen. (Hoe gaat het met zijn maatje? )

EDIT: Spuit11: Rian had al gereageerd terwijl ik aan het typen was.... Nouja, vooruit, gewoon my 2 cents dan maar.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .