Ga naar inhoud

poepen en plassen in apparte bak?


anneklaas

Aanbevolen berichten

Wij hebben een teddy dwerg van 3 maanden oud.

We hebben hem binnen als enigst konijn.

als we thuis zijn is zijn kooi open en gaat er dan vaak uit. Lekker liggen op zijn kleed of rondlopen.

In zijn kooi is een toilet en buiten de kooi ook.

Ik heb de indruk dat hij graag in 1 bak wil plassen en de ander wat minder.Poepjes liggen nog vaak naast de bak. Kan het zijn dat hij in de ene bak wilt plassen en in de andere bak wil keutelen?

Wordt een konijn zindelijk kwa poepen?

gaat hij ook sproeien als hij ouder is en geen maatje heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een konijn wordt niet "zindelijk". Konijnen gebruiken hun keutels om te markeren. Dat is natuurlijk gedrag en dat kun je ze niet afleren. Plassen en poepen maakt ze niet uit waar, als ze het maar kwijt zijn. Ze zullen niet de ene bak voor poep en de andere bak voor plas gebruiken.

Een konijn dat ouder wordt zonder maatje is ontzettend eenzaam. Konijnen zijn groepsdieren en zouden nooit alleen gehouden mogen worden, daar worden ze ongelukkig van. Heb je een ram, dan zal deze na een aantal maanden geslachtsrijp zijn en als je hem niet laat castreren zal hij bijna 24u per dag bezig zijn met zijn hormonen. Hij wil dan rijden op alles wat los en vast zit. Ook op jouw schoenen, je handen, je gezicht voor mijn part, dat maakt hem allemaal niet uit. Dat is sneu, want het beestje heeft dat niet in de hand en met castratie los je dit voor hem vervelende gedrag op. Handig ook, want dan kun je er meteen een leuke voedster bij zoeken, zo'n 2 a 3 weken na zijn castratie. Samen leven ze dan nog lang en gelukkig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring blijft anders dan die van Rian (we komen elkaar best vaak tegen op dit onderwerp de laatste tijd :'D)

 

Konijnen zijn vanzichzelf vrij zindelijk. Zeker, konijnen gebruiken keutels en plasjes om hun geur in de omgeving kenbaar te maken, maar dat is vooral als ze net ergens nieuw zijn of gekoppeld worden. Anders dan dat zijn konijnen over het algemeen goed zindelijk te maken. Van zichzelf kiezen ze ook al vaste keutelplekken uit, wilde konijnen doen dat ook.

 

Het is soms alleen even zoeken waar de toiletbakken moeten staan, wat voor bodembedekking je er in moet gebruiken en wat ze  verder fijn vinden (zo vinden veel konijnen het fijn als ze hooi kunnen eten terwijl ze keutelen en maakt het formaat toiletbak vaak ook veel verschil). Niet elk konijn is 100% zindelijk te maken, maar in de meeste gevallen lukt het wel echt om ze 90-95% op één of meerdere toiletbakken te laten doen.

 

In dit artikel staat uitleg over het zindelijk maken van konijnen, en op het forum zijn er ook veel topics over te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

 

Kan het zijn dat hij in de ene bak wilt plassen en in de andere bak wil keutelen? Ja, dat kan zeker!

Wordt een konijn zindelijk kwa poepen? De meeste konijnen worden inderdaad zindelijk. Er kan altijd nog eens een keuteltje naast de bak gaan, maar het grootste deel gaat dan wel op toiletbakken. Er zijn echter wel uitzonderingen, je kan er dus niet altijd maar van uit gaan dat jouw konijn het wel zou worden.

Gaat hij ook sproeien als hij ouder is en geen maatje heeft? Ongecastreerde rammen zijn bijna niet zindelijk te maken. De eerste stap zou dus zijn castratie. Dat voorkomt ook sproeien want ja, rammen gaan ook sproeien zonder maatje. Als hij dan toch gecastreerd is zou ik hem 2 weken na de castratie toch fijn koppelen aan een leuke dame! Een konijn alleen is echt zielig, een mens kan geen konijnenmaatje vervangen. Ongevraagd een kluizenaar maken van je konijn, daar wordt geen enkel konijn gelukkig van. Een maatje is één van de eerste levensbehoeften van een konijn naar mijn mening. Het is zelfs zo dat ik van mening ben dat als je een konijn geen maatje kan geven, je hem beter kan herplaatsen naar een huisje waar ze hem dat wel kunnen bieden.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook niet zindelijk. Ik denk dat je al blij mag zijn dat de (meeste) plasjes in het toilet gaan. Je schrijft dat hij los mag als jullie thuis zijn. Hij heeft dus een wisselend territorium, het ene moment alleen de kooi, het andere moment de kamer er bij. Dat kan hem ook stimuleren om de kamer met keutels te markeren (en als je pech hebt ook met plasjes en sproeien). Een kooi is ook te klein, ookal mag hij regelmatig los. Het beste geef je hem een ren van minimaal 2 m2. Bijvoorbeeld via een panelenren. Je kan daar eventueel een stuk vinyl/zeil onder leggen. En dan past er ook een vriendinnetje bij (na castratie) :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EveeEven voor alle duidelijkheid:

De definitie van zindelijkheid: "Zindelijkheid, of zindelijk zijn is het in staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen. Deze behoefte is dan met name de prikkel die iemand ervaart om zich te ontdoen van urine of feces."

Konijnen worden dus NIET zindelijk. Of ze hun behoeften ergens neerleggen waar wij mensen dat niet fijn vinden, dat is een ander verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, dan zijn ze juist toch wél zindelijk? Mijn konijnen rennen iedere dag in de tuin, maar gaan hun hok in om in hun toiletje te plassen of poepen. Een konijn van mijn dochter was naar de dierenarts geweest en het beestje wist na het bezoek niet hoe snel ze in de toiletbak moest komen om te plassen. Dat deed ze niet in het draagmandje of ergens anders.

Mijn konijnen plassen nooit buiten hun toilet, en het merendeel van de keutels gaat daar ook in. De rest ligt alleen vlak naast het toilet. En een heel enkel keuteltje ligt ergens anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doen het toch echt! Toen ik ze net had keutelden ze wel overal in de tuin, maar na een paar weken niet meer. En plassen ook niet. Op tegels zie je dat gauw genoeg, maar ook in het gras kun je het zien. Als ze daar plassen wordt het gras geel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rian In die definitie zijn konijnen inderdaad niet zindelijk: je kan ze niet leren hun keutels of plas op te houden voor langere tijd.

 

Is er dan een andere definitie voor wat wij bedoelen? Toiletbak-getraind? Volgens mij is dat in de volksmond toch ook gewoon zindelijk?

 

Je kan konijnen niet leren het op te houden, maar wel om het op een bepaalde plek te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uur geleden zei Evee:

 

 

Is er dan een andere definitie voor wat wij bedoelen? Toiletbak-getraind? Volgens mij is dat in de volksmond toch ook gewoon zindelijk?

 

Je kan konijnen niet leren het op te houden, maar wel om het op een bepaalde plek te doen.

 

Hoe je het ook wilt noemen, het geldt zeker niet voor alle konijnen ;) 

 

Je kan er vaak wel een beetje in sturen dat er een deel van de plasjes en keutels in de toiletbak gaan. Maar dat ‘deel’ plasjes en keutels kan ook gerust op 10% - 20% blijven steken :'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds van mening dat het grootste deel van de konijnen het wel kan leren. Maar er zijn inderdaad konijnen die het niet zullen leren, dus je kan er inderdaad niet altijd vanuit gaan dat je konijn zindelijk of toiletbak-getraind of hoe je het wil noemen, wordt. Maar dat staat toch ook duidelijk vermeld in het artikel dat ik er over geschreven heb?

Plus dat daar ook een enquête van een tijdje terug op het forum bij staat, waar uit kwam dat 65% van de konijnen inderdaad zindelijk is. Van de overige 35% konijnen die niet zindelijk zijn, heeft 21% van de baasjes er ook geen moeite voor gedaan. En 14% werd ondanks training niet zindelijk. Dat schept toch gewoon een realistisch beeld van wat je als baasje kan verwachten?

 

Ik begrijp eigenlijk de ophef die jullie er over maken niet zo. Als iemand om advies vraagt over toiletbak-training, kan dat toch gewoon gegeven worden? Dan ga je er toch niet standaard vanuit dat het niet lukt? Natuurlijk is het verstandig om te benoemen dat er een kans is, dat het bij dat konijn inderdaad niet gaat lukken. Maar de kans is groter dat het wel lukt. Wat is er dan mis met tips geven die kunnen helpen?

 

Edit, speciaal voor @Rian heb ik een toevoeging gedaan aan het artikel over zindelijkheid, zodat er geen misverstanden meer hoeven te zijn:

Citaat

 Officieel is zindelijkheid een benaming voor het leren ophouden van de keutels en plas. Dat kun je een konijn niet leren. Met zindelijkheidstraining in dit artikel bedoelen wij dat je je konijnen toiletbak-training geeft, ze dus op een bepaalde plek leert plassen en keutelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies geven over toiletbaktraining is uiteraard prima! 

 

Maar wat mij en een aantal anderen wel stoort is dat er regelmatig wordt gesuggereerd dat de meeste konijnen (bijna helemaal) zindelijk te krijgen zijn, en dat het een uítzondering zou zijn als dat niet lukt.

 

Ik ben het eens dat je er wel een beetje in kan sturen. Het is vaak even zoeken welk soort bak (hoe groot, welke hoogte, met of zonder randje) je konijnen fijn vinden en op welke plekken je de toiletbakken neerzet. Als je zo rekening houdt met hun voorkeuren scheelt dat vaak wel. Maar om nou te zeggen dat het in de meeste gevallen echt wel lukt om ze 90-95% op één of meerdere toiletbakken te laten doen... daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik vind dat dat (nieuwe) konijnenbaasjes verkeerde verwachtingen schept, en het is vervelend voor zowel de konijnen als de baasjes als het dan niet lukt (“er was toch een zeer grote kans dat ze bijna volledig zindelijk zouden kunnen worden?”). 

 

De enquête is geen wetenschappelijk bewijs.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselt sterk per konijn(en) en het ligt er denk ik ook wel een beetje aan in hoeverre je de leefomgeving kan/wil aanpassen. Wil je ze 's nachts echt enkel in de kooi (liefst met ren!), dan is de kans groot dat er overdag in de rest van het huis gemarkeerd wordt. Dat zal dan waarschijnlijk moeilijk af te leren zijn.

 

En mijn vorige (overleden) konijn...... ik heb van alles geprobeerd, maar zindelijk worden zat er helaas echt niet in. Totdat het hoogpolige kleed uit de woonkamer ging; dat was gewoon de allerbeste toiletvulling volgens mevrouw, (lekker zacht aan de billen....), dus waarom zou je daar dan niet keutelen? En ook wel regelmatig plassen. Daar hielp echt niks tegen. Helaas. Behalve dus het kleed weg doen, en zo werd ze toch nog een beetje meer 'toiletbakgetraind'. In de zin dat er geen fijn alternatief was. Dus dat was meer een kwestie van de omgeving zo inrichten dat het qua uitkomst gunstig is. Net zoals je kabels weg haalt zodat ze er niet aan kunnen knagen; de verleiding blijkt anders toch vaak te groot te zijn.

Momenteel heb ik hier twee keurig zindelijke (ok ok, toiletbakgetrainde) konijnen. Tenzij de bak te vies wordt bevonden, dan vind ik wel overal en nergens keutels, maar dat is dan mijn eigen schuld. Ik heb er niks voor hoeven doen. Ideaal. Cas is met zijn huidige dame Mara een stuk 'zindelijker' geworden; ze kijken het een beetje van elkaar af vermoed ik.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .