Ga naar inhoud

Konijn steeds moeten oppakken voor oogdruppels.. nu is ze bang. Tips?


Ciatach

Aanbevolen berichten

Ha allemaal,

 

Bij mijn konijn Bounty ontdekte ik vrijdag ineens een lelijke bult bij het oog. Dezelfde dag nog naar de dierenarts gehold en heb nu oogdruppels om de ontsteking te remmen (of er nog een operatie aankomt is nu nog niet duidelijk).

 

Bounty houdt alleen zoals de meeste konijnen niet van oppakken. En dat is lastig als het advies is 4-6 keer per dag te druppelen. :'(

Ze wordt nu zo omgekocht met eten maar merk dat ze steeds schichtiger wordt.. Hebben jullie hier tips voor? 

 

22851570_10210619189415414_1261610919_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt nodig om haar op te pakken? Ik heb volgens mij nog niet eerder oogdruppels hoeven te geven, maar als ik medicijnen moet geven dan laat ik ze gewoon op de grond. Ik zelf op de grond zitten op mijn knieën, laat het konijn naar mij toekomen en hou dan het konijn tussen mijn benen. Eventueel moet ik ze nog een beetje in de goede richting manoeuvreren, maar hoef ze er niet voor op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet Charlie haar oogje ook meerdere keren per dag behandelen. Vanochtend bijv. doe ik dat als ze zit te eten en laat ze het prima toe. Je zou kunnen proberen of dat bij jouw konijn ook werkt.

 

's Middags vind ze het minder fijn, dan zet ik haar in een reismandje waar het dakje van open kan. Dat vind ze niet zo leuk, dan rammelt ze echt aan de tralies van het mandje om er uit te mogen. Maar in een minuut is alles dan ook weer zonder al te veel stress klaar. Soms geef ik haar in het reismandje even een stukje keukenrol, waar ze zich dan flink op uitleeft terwijl ik haar oogje doe.

 

In het reismandje stoppen is even een kwestie van kort oppakken (niet eens hoog) en in de reismand zetten, waar ze wel gewoon met haar pootjes op de grond staat. Charlie is geen schootkonijn en vind het echt niet leuk als ik haar op schoot neem. Met het reismandje vind ik het met haar altijd een acceptabele tussenoplossing. Ik heb nog geprobeerd of ze met de target stick in het mandje wil, maar daar trapt ze helaas niet in :'D Dat moeten we denk ik een keer gaan trainen als ze er niet net in is geweest voor dierenartsbezoeken en spoelen/zalven/druppelen van haar oog haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/30/2017 at 19:41 zei IreneM:

Is het echt nodig om haar op te pakken? Ik heb volgens mij nog niet eerder oogdruppels hoeven te geven, maar als ik medicijnen moet geven dan laat ik ze gewoon op de grond. Ik zelf op de grond zitten op mijn knieën, laat het konijn naar mij toekomen en hou dan het konijn tussen mijn benen. Eventueel moet ik ze nog een beetje in de goede richting manoeuvreren, maar hoef ze er niet voor op te pakken.

 

Bounty ziet de bui helaas al hangen als ik naar buiten kom, het is snoepje aannemen.. en hup weg. ;) Denk dat dit wel lukt bij d'r vriendinnetje, ik ga hem onthouden voor als het nodig is!

 

Op 10/30/2017 at 19:51 zei Rian:

Dat is een goeie tip, zo doen wij het hier ook. Je kunt op dat moment een handdoek over het lijfje "gooien" en het beestje er razendsnel inwikkelen zodat alleen het kopje uitsteekt. 

 

Deze ga ik nog proberen! Handdoek hebben we alleen de eerste keer gebruikt zodat wij even konden oefenen.. 

 

Op 10/31/2017 at 08:37 zei Evee:

Ik moet Charlie haar oogje ook meerdere keren per dag behandelen. Vanochtend bijv. doe ik dat als ze zit te eten en laat ze het prima toe. Je zou kunnen proberen of dat bij jouw konijn ook werkt.

 

's Middags vind ze het minder fijn, dan zet ik haar in een reismandje waar het dakje van open kan. Dat vind ze niet zo leuk, dan rammelt ze echt aan de tralies van het mandje om er uit te mogen. Maar in een minuut is alles dan ook weer zonder al te veel stress klaar. Soms geef ik haar in het reismandje even een stukje keukenrol, waar ze zich dan flink op uitleeft terwijl ik haar oogje doe.

 

In het reismandje stoppen is even een kwestie van kort oppakken (niet eens hoog) en in de reismand zetten, waar ze wel gewoon met haar pootjes op de grond staat. Charlie is geen schootkonijn en vind het echt niet leuk als ik haar op schoot neem. Met het reismandje vind ik het met haar altijd een acceptabele tussenoplossing. Ik heb nog geprobeerd of ze met de target stick in het mandje wil, maar daar trapt ze helaas niet in :'D Dat moeten we denk ik een keer gaan trainen als ze er niet net in is geweest voor dierenartsbezoeken en spoelen/zalven/druppelen van haar oog haha.

 

Bounty is helaas te schichtig om bij het eten te proberen. Het zijn niet echt aai-konijnen (gelukkig wel lekker-klimmen-op-de-baas-konijnen). Pak je Charlie ook vast als ze in de reismand zit?

 

 

Bedankt voor jullie reacties! Bounty's oog ziet er gelukkig al een stuk beter uit. :)

Twijfel wel erg.. zou ik nog voor de zekerheid terrug gaan voor controle als het weg lijkt te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .