Ga naar inhoud

Sterilisatie


GawainBS

Aanbevolen berichten

Eind november ga ik Luna & Flora laten steriliseren. Luna is dan minstens 6 maand en Flora 5 maand. De dierenarts gaf meteen advies dat me geruststelde, vb dat konijnen nooit nuchter mogen zijn en om te zorgen dat ik eten mee gaf. (Ik ga hun biks meegeven en hooi.)

Rationeel ken ik het antwoord op mijn rethorische vraag, maar ik maak me toch zorgen: sterilisatie is toch echt wel de verstandige keuze, hé?

Kan ik al voorbereidingen treffen ivm huisvesting en verzorging voor na de operatie? (Ze leven in een aparte bijbouw, volledig geïsoleerd. Met desnoods verwarming.)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is groter dat je konijnen later sterven aan baarmoederkanker als je ze niet laat steriliseren, dan dat ze de sterilisatie niet overleven. Dus ja, ik vind het een verstandige keuze :)

 

Ik zou van tevoren wat eten in huis halen dat ze heel lekker vinden, bvb wortellof of andijvie. Na een operatie willen veel konijnen namelijk niet eten, terwijl het natuurlijk heel belangrijk is dat ze dat wel doen. En al die lekkere dingen eten ze dan toch sneller dan gewoon hooi en brokjes ;)

 

Het is ook belangrijk dat ze warm blijven, omdat ze na een narcose hun lichaamstemperatuur niet goed kunnen regelen. Maar dat is dus geen probleem lees ik :)

 

Komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ze eten enkel hooi & biks, maar ik ga wsl witloof of spinazie in huis halen. 

Ik overweeg ook enkele Warmpads of Snugglepads of hoe heten die dingen hier in de webshop, in huis halen, om ze warm te houden. Ik heb ook een week vakantie genomen, zodat ik hen goed in de gaten kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel heb ik alles op een rijtje gezet wat je voor en na sterilisatie kan doen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Dit is een artikel over zorg na een operatie in het algemeen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

En mocht je het interessant vinden, hier een fotoverslag van de sterilisatie van Brenda:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/fotoverslag-castratie-sterilisatie-voedster/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nu niet gewend zijn aan groente, moet je ze daar eerst wel rustig aan laten wennen. Dus daar kun je het beste zo snel mogelijk mee beginnen. Eerst een klein stukje per dag, en als dat goed gaat de volgende dag wat meer. Witlof en andijvie zijn veilige groenten, dat gaat meestal wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor de info. Evee, de reportage over Brenda schiep veel duidelijkheid.

De dierenarts heeft me net laten weten dat ze paardenbloemblaadjes geven na de operatie om hen aan het eten te krijgen, dus ga ik dat eens proberen. Dwangvoeding staat ter beschikking bij de dierenarts. Pijnstillers krijg je idd standaard mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .