Ga naar inhoud

Supreme Selective Naturals Grain Free Rabbit - nieuw konijnenvoer!


Evee

Aanbevolen berichten

Supreme heeft een nieuw konijnenvoer op de markt gebracht, Selective Naturals, Grain Free Rabbit Food.

 

Een brok die qua vorm en uiterlijk veel lijkt op de gewone supreme selective. Maar dan graanvrij. Op het moment (helaas) alleen nog maar in de 1,5 kg verkrijgbaar.

 

Hij is hier te vinden in de webwinkel:

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/supreme-naturals-grain-free-rabbit.html

 

Samenstelling: Timothy hooi, sojabonendoppen, erwtenbloem, erwtenvlokken, sojaschrootmeel, johannesbroodpitmeel, bruin lijnzaad, sojaolie, calciumcarbonaat, gehydroliseerde gist, Yucca extract. Kan genetisch gemodificeerde soja en sporen van noten bevatten.

 

Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 14%, ruwe celstof 22%, ruwe vet 4%, ruwe as 5%, calcium 0,6%, fosfor 0,4%

 

Nutritionele toevoegingsmiddelen/kg: Vitamine A 20000 IE,Vitamine D3 2000 IE, IJzersulfaat monohydraat 50mg, watervrij calciumjodaat 1,5 mg, kopersulfaat pentahydraat 7,5 mg, mangaanoxide 30 mg, zinkoxilde 100mg, natriumseleniet 0,25mg. 

 

 

 

Ik heb een zakje gehad om te testen op mijn eigen konijnen, vind het een lekker grassig ruikende brok. Hij smaakt ook vezelrijk (ja ik ben zo een idioot die konijnenvoer voorproeft ;) ) Ben benieuwd wat ze er van vinden!

 

Heeft iemand het verder al getest hier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Granen (koolhydraten) worden in konijnenlijfjes omgezet in suikers. Die suikers voeden de slechte darmbacteriën. Daarom is het voeren van brood, crackers, pasta etc. niet aan te raden voor konijnen. Ze kunnen daar chronische plakpoep van krijgen.

 

Waarom zit het dan in konijnenvoer vraag je je misschien af? Nou, het is goedkoop. En het zit er al in sinds konijnenvoer bestaat, en geef nou toe, mensen zijn gewoontedieren. Het is vaak als restproduct van menselijke consumptie een goedkoop product om in diervoer te doen. Het zit in hondenvoer, kattenvoer en ook in konijnenvoer. Maar heel eerlijk, is het eigenlijk niet zo een goed ingrediënt dus. Niet voor katten en honden maar ook niet voor konijnen. Konijnen zijn folivoren: bladeters dus. Van nature eten ze nauwelijks granen. 

 

Er waren al een aantal graanvrije konijnenvoeders op de markt (van Rosewood en van Beaphar verkocht ik ze al in de webwinkel), maar nu heeft Supreme dus ook een graanvrij voer op de markt gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké! Bedankt,  klinkt zo inderdaad erg logisch. Ik voer selective dus was wel benieuwd naar wat de verbetering er dan van was. Ik heb net een nieuwe zak gekocht van 5 kilo dus maak die eerst op maar daarna deze misschien maar eens proberen. 

Betekent dat minder granen ook minder 'vullend' betekent of maakt dit geen verschil? 

Merkte je bij jouw eigen konijnen verschil in het eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het alleen nog maar als snoepje getest, ze vinden het hier in ieder geval allemaal lekker. Ik denk dat ik Joris en Brenda er - als de gewone SS zak leeg is - tijdelijk even op zet om te kijken hoe het "op de langere termijn" gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Charlie staat nu een weekje of 2 op de grain free brokken van Supreme, en ik moet zeggen dat ik het een fijne brok vind! Ze ziet er goed uit, mooie glanzende vacht, ze vind het lekker. Keutels zijn prima. Heb het idee dat ze lekkerder gegeten worden door haar dan de gewone selective brokken.

 

Mijn andere duo staat nog wel op de gewone supreme, hoewel ik overweeg om de overstap te maken naar de rosewood grain free brokken voor hun.

 

Zijn er al andere mensen die ze getest hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dezelfde ervaring!

De 'gewone' Selective heb ik gemengd met de graanvrije (zien er ietsje anders uit, dus je kent ze er wel uit) en de gewone worden er eerst uit gepikt. Uiteindelijk gaan de graanvrije ook op.  Maar ze krijgen hier ook maar weinig brokjes, dus ze zullen wel gek zijn om wat te laten liggen ;p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Hoi! 

Ik weet dat dit bericht een beetje verouderd is maar zou de Selective grain free  heb voor een konijn die al chronische Plakpoep heeft ? 

Een kleine 2 maand geleden heb ik 2 konijntjes geadopteerd van een konijnen asiel , het zijn schatjes maar het vrouwtje had al last van Plakpoep toen ik ze adopteerde. Nu staat ze op heel veel vers groenvoer , hooi en een klein beetje korreltjes ( de gewone Selective ) heel soms is het eens een gewoon keuteltje , maar meestal ziet het eruit als ochtend mest. Allemaal zwarte bolletjes aan elkaar. Moet vervelend zijn voor haar dat het niet zijn natuurlijke gang gaat en zou ze graag helpen daarbij :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel hooi eet ze?

Heeft ze overgewicht?

Was ze al veel groenvoer gewend? Want dat is vaak sneller een veroorzaker van plakpoep dan de brokken.

 

Ik zou zelf een konijn met chronische plakpoep vooral op heel veel hooi zetten, en een afgemeten hoeveelheid brokken (15-25gram per kg lichaamsgewicht, even afhankelijk van haar conditie). Verder helemaal niets bijvoeren. Het groenvoer zou ik echt helemaal weglaten en ook niets van snacks geven. Je zou dan zeker voor graanvrije brokken kunnen kiezen, of bijvoorbeeld voor fibafirst (vezelrijk). Groenvoer zou ik weglaten tot de keutels beter worden. Als die een tijdje  (paar weken) goed zijn, dan rustig groenvoer opnieuw introduceren.

 

En ik zou ook eens tegen wormen behandelen. Best kans dat dat de boosdoeners zijn.  Doe dat wel via de dierenarts, die hebben middeltjes die geschikt zijn voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .