Ga naar inhoud

Constant schijnzwanger?


Roos1995

Aanbevolen berichten

Mijn teddy dwergje van bijna 1 jaar, Janneke, is sinds een tijdje constant schijnzwanger lijkt het? Ze plukt zich telkens kaal en heeft opgezette tepeltjes, ook is ze ontzettend knorrig en kun je nauwelijks in haar buurt komen! Dan wil ze je aanvallen. Ik dacht eerst dat de kaalheid van een mijt o.i.d kwam maar volgens de DA was het puur schijnzwangerschap. Kan het dat een voedster dit zovaak achter elkaar is? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen op latere leeftijd baarmoederkanker krijgen! Dat is 1 van de redenen dat ik mijn 2 voedsters heb laten helpen.
Maar ook omdat er 1 constant schijnzwanger was en dus ook inderdaad chagrijnig, knorig en ik mocht niks! En de andere sproeide constant ( al is dat wel iets afgenomen, maar helaas niet weg gegaan).
En de andere voedster die al geholpen toen ik haar adopteerde!

Maar ik zag bij mijn ene voedster die vaak schijnzwanger was, dat ze er heel vermoeid van werd! En meteen laten helpen, en nu vind ik haar toch een totaal ander konijntje, nergens meer last van gelukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik zou hier graag nog wat meer antwoorden op willen hebben ;)

 

We zijn nu een paar weken verder en het haren plukken blijft, al lijkt het van het mannetje te komen! Bij de voedster is het haar namelijk helemaal aangegroeid, op kale poten na. Echter blijft ze wel erg 'kattig'. Wanneer ik in het hok kom wil ze mij aanvallen. Ze bijt niet, maar wil krabben en vindt het duidelijk niet prettig dat ik in het hok kom. Ook heb ik gezien dat ze op het rammetje rijdt en andersom ook. Zou het de puberteit kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plukt de voedster het haar van de ram af? Dat is ook niet ongebruikelijk tijdens een schijnzwangerschap, maar kan ook wijzen op bijvoorbeeld vitaminetekorten. Het kattige gedrag, rijden en aanvallen erbij echter geeft mij toch een beetje het vermoeden dat er misschien toch wat hormoonproblemen zijn. Misschien toch een baarmoederontsteking of iets. In dit geval zou mijn advies ook zijn om te laten steriliseren (of eigenlijk castreren) en daarbij zowel eierstokken als baarmoeder weg te laten halen.

 

Meer info over castratie lees je in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan ook al op jongere leeftijd. Volgens mij komt het al voor vanaf dat ze dekrijp zijn (meestal zo rond de 6-8 maanden) en wordt de kans op baarmoederontstekingen/baarmoederkanker etc wel groter naarmate ze ouder worden. Maar ook op jonge leeftijd kan het al.

 

Ik heb jaren terug een voedster van ongeveer 8 maanden laten castreren die ook al een baarmoeder had die ontstoken was. Had de dierenarts toen zelfs nog voor mij bewaard zodat ik hem kon bekijken, wel interessant. Ik heb eigenlijk altijd alle voedsters laten helpen daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik ga hier zeker goed over nadenken...

 

ik ben eens gaan nadenken maar kan dit aan het voer liggen?? Janneke heeft namelijk alleen nog hele kale poten, de rest is bijbegroeid. Ik heb namelijk een keer per ongeluk gemengde bix gekocht en dit een tijdje gegeven en weer over gegaan op mijn eigen. Kan het zijn dat ze stofjes tekort krijgt qua vitamine?? Vandaar de kaalheid oa aan haar pootjes? Misschien wekt dit ook qua hormonen iets op? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het aan het voer ligt dan zou het een langdurig voedingstekort/te veel aan een bepaalde voedingsstof moeten zijn. Dat zie je soms als konijnen op caviavoer of knaagdiervoer staan, dat dus eigenlijk niet geschikt is voor konijnen. Een keertje gemengd voer ipv biks zou daar niet zo heel veel voor moeten uitmaken.

Zitten er kale plekken onderop de pootjes? Dan kan het zere hakjes zijn. Zitten er kale plekken aan de achterpoten? Dan kan het ook nog urinebrand zijn (iets wat ook vaak bij EC voorkomt).

Ik weet niet wanneer je weer voor de inentingen naar de dierenarts moet, maar anders zou ik binnenkort toch eventjes een afspraak maken voor gezondheidscontroles. Voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn meisjes doet dit ook en het is idd schijnzwangerschap. Mijn ouders vinden de operatie te duur en onnodig. Toen ik zei dat 80% kanker krijgt hebben ze naar de DA gebeld en die zei dat dat dat niet waar was. Ik kan het ook niet zelf betalen helaas.

Maar ik merk wel dat veel ruimte helpt. Ze lopen hier 10u per dag los in de tuin. Vroeger zaten ze op 2,5 m2 en toen gebeurde het vaker en erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou even een update..

 

Ik ben eergisteren naar de DA geweest, aangezien mijn voedster ook ineens wondjes op haar rug kreeg. Wat blijkt.. ondanks dat mijn ram de nagels kort heeft is dit gekomen door het rijden! De kaalheid bij de poten is puur van de schijnzwangerschap. Ik heb het eea gevraagd over steralisatie en ga het zeker overwegen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .