Ga naar inhoud

Konijn kale poten en klittende vacht


Dolliewollie

Aanbevolen berichten

Wortel, ons konijn van 1,5 leeft buiten. Ik pak hem nooit op omdat ie dat niet prettig vind, maar nu zag ik laatst wat hangen waarvan ik dacht dat t keutels waren aan z'n vacht vast, dus toen toch gedaan. Bleek z'n hele staart keihard te zijn alles vastgekoekt. Dit was niet omdat t dun was, wel omdat het verblijf met veel regen waarschijnlijk de keutels her en der natmaken. Ik hem m goed geprobeerd schoon te maken met een klein badje.

nu keek ik weer, ik schrik me rot, kale achterpoten (niet onderop) en  vacht rondom staart heel dikkig en vilt achtig. Ik heb m weer goed gewassen en stukken eruit geknipt die erg klitterig waren. Bovenop is z'n vacht prima en is er dus niets te zien. Hij eet en drinkt normaal en doet z'n ding. Heeft ook een maatje die nergens last van heeft.

wat kan het zijn? het is echt een stuk op beide enkels zeg maar wat volledig kaal is. Geen schilfers oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je konijn wat overgewicht? Misschien kan hij/zij niet goed de billen schoon maken. Mijn NHD konijntje heeft ook wel eens vieze billen waarbij de haren rondom de billen wat vervilt zijn en samengeklit. Dat ras vervilt ook sneller omdat het haarstructuur wat anders is heb ik het idee. Soms blijft ze te lang zitten in het toilet en omdat ze zich slecht achter kan wassen krijgt ze dat. De kale plekjes komen waarschijnlijk door urine dat brand op de plek. 

Het zou ook mijt kunnen zijn of urinebrand door blaasproblemen maar dan zou je naar de dierenarts moeten gaat om dat te achterhalen. De toilet overdreven vaak schoonmaken is vaak de enige oplossing bij bovengenoemd probleem en eventueel je nijn wat laten afvallen mocht deze beetje te zwaar zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffie  heeft hier ook last van ( ook NHD). Haar hele onderkant aan de achterkant is nogal vies en klitterig. Vroeger hadden ze hier nooit last van maar nu met in de viezigheid buitenzitten wel. De meeste klitjes zijn losse haren en die kan ik er zo uittrekken. Maar haar staart is ook vies en die viezigheid krijg ik er niet uit. Is er een andere oplossing voor dan in bad doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kale achterpoten kan inderdaad bij urinebrand horen. Dat is een symptoom van diverse aandoeningen en dus wel iets om in de gaten te houden. Maar als de ren erg nat is, kan dat ook de oorzaak zijn. Ook dan is er telkens een natte huid, waardoor de pootjes wat kaal kunnen zijn. Dit zou echter snel moeten genezen. Als de huid echt stuk is (volgens mij niet, maar ik weet niet of ik die laatste zin goed begrijp) dan zou ik wel even langs de dierenarts gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de fotos beetje lastig te zien. Maar alleen achterpoten dus. Je ziet t alleen als je m optilt omdat zn andere haar er overheen hangt. Hij heeft overigens gewoon normaal haar, het is een dwergkonijn en niet te dik naar mijn idee. Ze krijgen afgepast voer één x per dag, hooi en groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit topic staat veel info over zere hakjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Pododermatitis-zerehakjes/

 

Op de foto is het inderdaad lastig te zien. Zijn de foto's van de voetzooltjes of meer bij de gewrichten?

Sommige konijnen zijn er nou eenmaal gevoelig voor. Zolang de huid waar het haar weg is, verder wel gewoon normaal en rustig er uit ziet zal het nog wel meevallen en is het eerder iets waar je voor moet oppassen, dan iets wat er al echt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .