Ga naar inhoud

Albinovraag: Rode ogen, witte iris.


LOUWRA

Aanbevolen berichten

Heyhallo,

Sinds een tijdje hebben wij een heel mooi albino mannetje: Hippo! Vanaf dag 1 dat we hem hebben, beweegt hij al heel veel heen en weer met zijn kopje, deed die overigens ook al op de kinderboerderij waar wij hem vandaan hebben. Nu heb ik al op internet gevonden dat Albino's dit doen om hun zicht scherper en beter te krijgen, dat Albinos sowieso al slecht zicht hebben. Nu heb ik alleen het idee, dat de witheid van de iris steeds witter begint te worden en hier kan ik verder op internet niet zo heel veel over vinden, dus vandaar mijn vraag hier..

Heeft deze witte iris nog wat te betekenen of geeft dit aan in hoeverre de staat van de ogen zijn kwa blindheid? Hier onder een foto. 
Voor ons maakt het niet uit in welke mate hij slechtziend of blind is, echter zou ik het zo graag willen weten om er zo rekening mee te kunnen houden voor hemzelf. Wij verhuizen per 1 maart naar een grotere woning met grotere tuin, waarbij wij een groter hok gaan maken. 

IMG-20170121-WA0007.jpg

PS. Hij ziet er wat smoezig uit omdat wij op dit moment met huisvesting problemen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het niks is maar E. Cuniculi is een hele erge konijnenziekte waarbij het hoofdje rare bewegingen kan maken of zelfs scheef kan gaan staan en een andere symptoom kan witte vlekken in de oog, staarvorming zijn. Als dit zo is moet het zo snel mogelijk behandeld worden met panacur of Fenbendrops. 

Op de site van wilhelminapark dierenkliniek staat uitgebreid informatie en een heel behandelplan per symptoom wat een konijn zou kunnen hebben. 

Mijn advies is toch om zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts te gaan om dit te laten onderzoeken. Met nadruk op zo snel mogelijk omdat als het wel EC is de kans groter wordt dat het diertje komt te overlijden naarmate je wacht met behandelen. 

Is dit het niet dan heb je in elk geval alles gedaan om zeker te zijn. 

Hier een link: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Boefje:

Ik hoop dat het niks is maar E. Cuniculi is een hele erge konijnenziekte waarbij het hoofdje rare bewegingen kan maken of zelfs scheef kan gaan staan en een andere symptoom kan witte vlekken in de oog, staarvorming zijn. Als dit zo is moet het zo snel mogelijk behandeld worden met panacur of Fenbendrops. 

Op de site van wilhelminapark dierenkliniek staat uitgebreid informatie en een heel behandelplan per symptoom wat een konijn zou kunnen hebben. 

Mijn advies is toch om zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts te gaan om dit te laten onderzoeken. Met nadruk op zo snel mogelijk omdat als het wel EC is de kans groter wordt dat het diertje komt te overlijden naarmate je wacht met behandelen. 

Is dit het niet dan heb je in elk geval alles gedaan om zeker te zijn. 

Hier een link: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

Ik heb de link even goed bestudeerd en als ik het zo zie, is het heel wat anders dan wat ik bedoel! Bedankt voor het mee denken in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Lienappelsien:

Albino's scannen ook vaak hun omgeving doordat ze vaak niet goed kunnen zien. 

Het witte is toch echt de gehele en alleen de iris die wit is, en niet een soort wolkje? 

Klopt, dit had ik op internet ook gevonden! Het witte is alleen de iris inderdaad, het zijn geen wolkjes o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vrij normaal albino gedrag is wat jij omschrijft. Hoe veel een konijn wel of niet kan zien is helaas lastig vast te stellen, je kan ze moeilijk de letters en cijfers op zo'n poster op laten lezen zoals je bij de opticien moet doen ;)

Ik heb een (oud) konijntje dat echt helemaal blind is aan één oog. Haar hele oog heeft een witte waas, dus je ziet ook geen pupil meer. Je ziet het bijvoorbeeld op onderstaande foto.

Op 11/29/2016 at 16:20 zei Evee:

xbinky1.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel albino's hebben een witte iris die met het ouder worden steeds witter wordt. Het wiebelen met het hoofd hoort ook bij een albino konijntje bij sommige albino konijntjes zie je dat al beter dan bij het andere konijntje.
Indien je je toch zorgen maakt zou ik het konijntje eens laten controleren bij een konijnkundige d.a al is het maar om zekers te zijn dat er niets met het diertje aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan de witheid van de iris niet veranderen door het lichtinval?
Daar bedoel ik mee: onze pupillen worden ook groter & kleiner bij licht & donker. Hierdoor veranderd de iris ook -> bij een grote pupil zie je minder van de iris dan bij een kleine pupil.
Als je het echt zorgwekkend vindt, zou ik even contact opnemen met de DA.

Maar jeetje, wat lijkt jouw konijn superveel op mijn vorig konijn Rakker*! Hij was ook een albino vlaamse reus ♥
Dat "apengapen" deed hij ook veel. Ik wist niet helemaal niet dat hij hiermee zijn omgeving scande.
*Weer wat geleerd!* ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .