Ga naar inhoud

Zonder pellets


3 little couples

Aanbevolen berichten

Op Instagram zie ik het steeds vaker voorbijkomen: "pellet free". Het gaat dan vaak om buitenlandse konijnenbaasjes die hun konijnen geen pellets voeren. Ik heb geprobeerd via google hierover informatie te vinden in het Nederlands maar kon eigenlijk niets vinden? Wel in het engels en vooral Duitse sites geven hierover info. Gezien het feit dat ik deze talen niet zo goed beheers was ik benieuwd of mensen op dit forum hier iets van afweten? 

En wat ik ook zag was dat als je dan pellets voert, je het beste zonder graan zou moeten voeren? Op basis van timothee hooi. Mijn dierenarts (ik ga het hem ook vragen als de konijnen voor hun entingen moeten gaan) heeft destijds Supreme Science aanbevolen en dit bevat wel granen naar mijn idee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom mensen het per se zo moeilijk willen doen als het veel makkelijker kan. Als je geen pellets wil voeren moet je zelf gaan zorgen voor een uitgebalanceerd dieet van kruiden en groenten waardoor ze wel alle voedingsstoffen binnen krijgen. Dat lijkt me een stuk lastiger dan gewoon iedere dag een beetje biks te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je een punt Sanne1993. Maar de mening van mensen dat pellets dus "slecht" voor de gezondheid zouden zijn heeft me een best wel laten schrikken. Het lijkt mij ook  behoorlijk veel werk om alles goed te doen qua kruiden, grassen enz. Vandaar ook die tweede vraag over de pellets met granen?  Pellets op basis van timothee hooi, zouden die dat veel beter zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In veel pallets zit te veel calcium waardoor konijnen blaaszand kunnen krijgen. Science Selective en Pets Place premium bevat het minst (0.6). Dit moet vermeld staan bij de samenstelling.

Timothy hooi is heel erg goed voor een konijn. Vooral ook voor konijnen die gevoelig zijn voor blaasproblemen. Als de brokjes bestaan uit geperste Timothy hooi, dan lijken ze mij een verstandig keus, maar lees de samenstelling en ingrediënten wel om je er van te overtuigen wat er allemaal in zit en in welke hoeveelheid.

Konijnen staan dicht bij de natuur. Een konijn in de natuur eet gras en groente. Mijn konijn eet bergen hooi, bananen, witlof, andijvie, appels, wat hij maar lekker vindt en hij doet het prima. Af en toe krijgt hij als snoepje science selective.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik geef geen gedroogde kruiden. Wel eens verse kruiden. Basilicum is mijn konijn gek op!! Die koop ik gewoon bij Albert Heijn. Ik ben de mening toegedaan dat een konijn heel dicht bij de natuur staat. En in de natuur heb ik nog nooit een konijn kruiden zien drogen:). Die eet wat ie tegenkomt.

Als je konijn geen last heeft van zijn blaas kun je overigens wel eens pallets geven, hoor. Ik zou zelf een "gezond" konijn gemiddeld twee keer per week brokjes geven met een laag calcium gehalte zoals bij Science Selective of Pets Place Premium. En een "blaaskonijn" alleen af en toe brokjes als beloning of verrassing of als je niets anders in huis hebt. Het allerbelangrijkste voor een konijn is bergen lekker hooi. Dat is goed voor zijn darmen en voor zijn gebit.

Een konijn dat leeft zoals een konijn in de natuur gaat ook niet aan overgewicht lijden. Dat is dan ook weer mooi meegenomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee joh? Nou, ik ook niet, haha.... Dat ze hier in Nederland niet aan de bomen groeien en konijnen niet kunnen klimmen speelt ook wel mee natuurlijk.

Wat ik bedoel te zeggen is meer dat een konijn in de natuur "puur" eet. Gewoon alles rauw en vers en niet gekookt, gebakken, gestoofd, geplet en gedroogd.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Bunseltje:

Nee, ik geef geen gedroogde kruiden. Wel eens verse kruiden. Basilicum is mijn konijn gek op!! Die koop ik gewoon bij Albert Heijn. Ik ben de mening toegedaan dat een konijn heel dicht bij de natuur staat. En in de natuur heb ik nog nooit een konijn kruiden zien drogen:). Die eet wat ie tegenkomt.

 

Ik vind je best een beetje hypocriet in je berichten als ik dat mag zeggen. Gedroogde kruiden is tegennatuurlijk, maar gedroogd gras en bananen niet?

Als je een konijn zoals een wild konijn wil voeren dan geef je alleen maar verse onkruiden, bladeren en gras, héél veel gras. Zelfs groenten eten wilde konijnen niet tot nauwelijks, ligt eraan waar ze in het wild wonen. In de praktijk is dit heel erg moeilijk, zeker in de winter. Dan zijn gedroogde (on)kruiden een veel beter idee dan de hoeveelheid banaan dat jij je konijn voert.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op ‎12‎-‎2‎-‎2017 at 12:52 zei HildeR:

Ik vind je best een beetje hypocriet in je berichten als ik dat mag zeggen. Gedroogde kruiden is tegennatuurlijk, maar gedroogd gras en bananen niet?

Als je een konijn zoals een wild konijn wil voeren dan geef je alleen maar verse onkruiden, bladeren en gras, héél veel gras. Zelfs groenten eten wilde konijnen niet tot nauwelijks, ligt eraan waar ze in het wild wonen. In de praktijk is dit heel erg moeilijk, zeker in de winter. Dan zijn gedroogde (on)kruiden een veel beter idee dan de hoeveelheid banaan dat jij je konijn voert.

Ik ben gekwetst dat je me hypocriet noemt. Hypocriet betekent huichelachtig en leugenachtig en dat vind ik wel een hele zware term........... De opmerking dat ik een konijn nooit kruiden heb zien drogen was als beeldend grapje bedoeld.

Ik heb 21 jaar ervaring met konijnen en heb heel veel geleerd van een konijnkundig dierenarts en heb veel geleerd in de praktijk. Mijn konijn is bijna tien jaar oud en heeft onlangs een preventief gebits- en bloedonderzoek gehad. Zijn gebit was als die van een jong konijntje en zijn bloedwaarden als uit het boekje. Hij heeft nooit diarree, gas of verstopping - ook nog nooit gehad op één "haarbal" na - en sinds ik zijn eetpatroon gewijzigd heb heeft hij ook nooit weer blaasproblemen gehad. Naar mijn mening krijgt hij de verzorging die het best voor hem is. Dat kan voor een ander konijn misschien niet het beste zijn, maar er werd me gevraagd wat ik mijn konijn te eten geef en daar heb ik eerlijk antwoord op gegeven.

Heel veel gras zou ik best willen geven, maar gras groeit niet in het grootste deel van het jaar, dus is lekker zacht groen hooi, zoals Nature's Best Mountain Hay het alternatief. Verse kruiden zijn wèl het hele jaar verkrijgbaar, dus geef ik die lekker vers. Dat is voor mij realiteit, er zijn beperkingen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen "een beetje hypocriet" en gewoon hypocriet zit nogal verschil hè, heb ook totaal geen zin om hier ruzie over te gaan zitten maken. Ben het in grote lijnen namelijk echt wel met je eens.

Wat ik bedoel is dat je wel bananen voert (wat totaal niet past in een natuurlijk konijnendieet) en het dan over laat komen dat gedroogde kruiden niet goed zouden zijn. Gedroogde kruiden zijn tig keer gezonder dan een hele banaan. Overigens kan ik geen weegbree, paardebloem, korenbloem e.d vinden in de winter, daarom geef ik ze gedroogd. De gekweekte kruiden (peterselie, basilicum, munt etc) krijgen ze hier uiteraard wel het hele jaar door maar daar kun je niet zoveel van geven.

Kwam dit laatst nog tegen, is misschien wel interessant (weet alleen niet of die link is toegestaan) http://www.konijnen-adviesbureau.com/news/is-lekker-vinden-belangrijker-dan-de-gezondheid-van-een-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er soms wel op alsof de voeding van konijnen ook trendgevoelig is ;-). Wij als mensen worden al constant tegenstrijdig 'geadviseerd': de ene keer is een wijntje gezond, het jaar daarop wordt hij weer geschrapt. Soms moeten we dit wel met een korreltje zout nemen (oeps, zout is ook niet goed 8-)): alles met mate en gevarieerd is niets mis mee. Ik vraag me af in hoeverre de 'zonder pellets' trend echt wetenschappelijk onderzocht is en of konijnen daardoor echt ouder en gezonder worden. Ben wel benieuwd naar de cijfers :-).

Verder is de keuze natuurlijk aan het baasje en wat het beste past bij baasje en konijn. Chip en Hailey nemen het allemaal maar met een korreltje Sience Selective en zitten hier op een gevarieerd voedselparadijs. Ons buurkonijn is 11 jaar, zit alleen in een minihokje buiten zonder enige variatie in eten en heeft nog nooit een dierenarts gezien. Sommige konijnen kunnen blijkbaar veel hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat is een verwarrend artikel. @HildeR Het is allemaal wel erg ingewikkeld als je je er goed in verdiept. Ik dacht dus juist dat variatie qua groente heel belangrijk is. Ik geef bijv. ook: venkel, bleekselderij, tomaat, komkommer, verschillende sla soorten, bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie, rucola, kleine hoeveelheden van verschillende soorten fruit, wortel + loof en natuurlijk dus ook andijvie/ witlof en kruiden. 

 

@Huiself Dat het een trend is zou best wel kunnen, heb ik eigenlijk eerder nog niet zo aan gedacht. Ik ben pas een tijdje geleden echt begonnen met veel informatie zoeken over voeding voor konijnen. Maar ja, ik kan het toch niet laten. :) Een drang om het goed te doen, ze zo gezond mogelijk te voeden. Van de zomer zal het vast een stuk beter gaan, dan ga ik verschillende (on)kruiden en grassen voor ze plukken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei 3 little couples:

 

@Huiself Dat het een trend is zou best wel kunnen, heb ik eigenlijk eerder nog niet zo aan gedacht. Ik ben pas een tijdje geleden echt begonnen met veel informatie zoeken over voeding voor konijnen. Maar ja, ik kan het toch niet laten. :) Een drang om het goed te doen, ze zo gezond mogelijk te voeden. Van de zomer zal het vast een stuk beter gaan, dan ga ik verschillende (on)kruiden en grassen voor ze plukken. 

 

Dat je het beste wil voor je konijnen is altijd goed :love:. Veeeeel beter dan mijn eenzame buurkonijn...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei 3 little couples:

Wow, dat is een verwarrend artikel. @HildeR Het is allemaal wel erg ingewikkeld als je je er goed in verdiept. Ik dacht dus juist dat variatie qua groente heel belangrijk is. Ik geef bijv. ook: venkel, bleekselderij, tomaat, komkommer, verschillende sla soorten, bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie, rucola, kleine hoeveelheden van verschillende soorten fruit, wortel + loof en natuurlijk dus ook andijvie/ witlof en kruiden.

Ja is weer een hele andere kijk hè :D . Ik ben zelf niet zo streng hoor, geef ze ook wel eens een stukje fruit of komkommer. Als je basis hooi is en dat aanvult met bladgroenten en (gedroogde) (on)kruiden zit je wel goed denk ik. Gaat je konijn minder hooi eten of kleinere keutels maken (zonder medische oorzaak), dan geef je waarschijnlijk teveel andere dingen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HildeR Dank je voor je antwoord. Ik wil ook geen ruzie maken, maar wilde wel kwijt hoe ik me voelde. Ik vind gedroogde kruiden niet verkeerd, maar ze vinden verse zoveel lekkerder.

@Huiself Nu je het zegt.............. Wie weet wat we over tien jaar doen en weten.................... En inderdaad, is het voor ons mensen net zo'n oerwoud aan info wat door de één aanbevolen wordt en door een ander juist afgeraden wordt.....

En dan hoor je een 100 jarige op tv zeggen dat ze elke dag een wijntje drinkt en haar sigaretjes rookt............. Wie kan dan zeggen dat ze iets niet goed doet....

Ik heb een konijn gekend die zijn hele leven geweigerd heeft hooi te eten. Hij is toch nog acht jaar geworden en heeft in zijn leven geen noemenswaardige ongemakken gehad.......

Het is denk ik net als je zegt: ook voor een gedeelte afhankelijk van wat bij het konijn past en waar hij het goed op doet....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je tegenwoordig ook veel nieuw zit is "nieuwerwetse gemengde voeders". Daarin zitten dan geen of maar een kleine hoeveelheid geperste brokken, vaak een flinke hoeveelheid luzerne, en wat andere kruiden.

Van het merk Puur hebben ze dat bijvoorbeeld nieuw, en je hebt ook dat "goedgekeurd door de dierenbescherming voer". Het nadeel van die voeders is nog steeds dat je weinig controle hebt wie de brokken en wie van je koppel het lekkers eet. En ze adviseren op de verpakkingen dat je geen hooi meer bij hoeft te voeren, wat ik een slechte ontwikkeling vind, want luzerne en wat kruiden kunnen echt niet volledig het hooi vervangen. Zelfs als de voeding wel compleet genoeg is en ook compleet gegeten wordt, al is het alleen maar omdat hooi eten verveling tegen gaat en de tanden en kiezen goed laat slijten.

Helemaal brokloos voeren is wel vaak ter discussie gekomen. Maar ik vind het persoonlijk lastig. Als je wil gaan voeren "zoals een nederlands wild konijn in de natuur eet" Dan moet je 20-30 verschilllene gras / kruidensoorten vers per dag aanbieden aan jouw konijn (dat is immers wat ze in de magen van wilde konijnen tegen komen) en die soorten ook nog per seizoen met de natuur mee wisselen. Dan zou je ook nog de controle moeten houden of je geen tekorten of te veel aan bepaalde stoffen voert. Ik weet het niet hoor, maar dat lijkt mij toch vrij intensief, duur en bewerkelijk.

En daarnaast, de leeftijd die een wild konijn behaalt is 3-4 jaar Ik vind het toch wel fijn dat ik er nu één heb huppen die dit jaar 14 gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je je energie veel beter steken in een ruim konijnenverblijf dan in het zorgen voor gevarieerde voeding zonder brokjes. Je konijn wordt gelukkig van een soortgenootje om mee samen te leven en veel ruimte. Dat het biks krijgt, daar zit een konijn echt niet mee.

Ik geloof er niet echt in dat konijnen zonder brokjes langer zouden leven, hoewel ik dat niet met onderzoek kan onderbouwen natuurlijk. Ik weet wel dat ik er veel gelukkiger van word, als ik gewoon 2 scheppen voer uit de ton kan halen, i.p.v. een uur lang te plukken in het bos. Onbeperkt hooi, een beetje biks en groenten is volgens mij een prima dieet, waar je je konijn niks te kort mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer zoals ik voer omdat ik zie dat mijn konijnen het er heel goed op doen, niet omdat ik met een trend meega of geen brokjes wil voeren omdat ik ze slecht zou vinden. Ik vind het veel leuker voor ze als ze lekker met groenvoer, hooi en kruiden bezig kunnen zijn. Brokjes zijn ze zo klaar mee en krijgen ze bij mij als extra-tje. Olav doet bv zo'n 3 uur over zn groente portie (zonder pauzes een half uur denk ik) terwijl ie een portie biks in 5 minuten op zou hebben. Bang voor tekorten ben ik al helemaal niet, denk dat die van mij meer variatie krijgen dan wat er in een brokje wordt gestopt ;)

Ik denk dat het eten van veel hooi + groenvoer + weinig/geen biks wel beter is voor hun darmen en gebit, maar of ze er ouder op worden, geen idee. Worden ze ouder als ze biks krijgen? Ik heb nu een konijn van 10 jaar die in z'n hele leven maar 1x ziek is geweest, maar ik denk dat het meer geluk is dan dat het door z'n dieet komt. Ik heb tenslotte ook een konijn op datzelfde dieet gehad die net de 5 heeft gehaald, maar ik ken ook konijnen die 12 worden zonder hooi en met feestvoer van de supermarkt en volgens mij vindt iedereen hier dat geen goed konijnendieet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is voeding niet het enige als je het hebt over levensduur van een dier. En je hebt zeker onder de konijnen ook van die bikkels die overleven ondanks dat alles aan hun voeding fout is. Die heb je onder de mensen ook. Maar dat wil niet zeggen dat het gezond of goed is. Maar gezonde voeding draagt zeker wel bij aan een gezond en lang leven.

Maar ik denk dat de meeste baasjes, net als ik, toch liever wat "lui" zijn en een basishoeveelheid brokjes geven (hier krijgen ze maar 15 gram brokjes per dag per konijn), aangevuld met hooi, gedroogde kruiden en groenvoer. Zo voorkom je ernstige tekorten door toch die volledige brok in het menu te houden maar kun je toch genoeg variatie in het menu krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎17‎-‎2‎-‎2017 at 17:28 zei 3 little couples:
 
@Huiself Ja wat jij verteld over jou buurkonijn.... lijkt me heel moeilijk om te zien en te weten dat je er niets aan kunt doen :'(

Nog erger: afgelopen weekend er achter gekomen dat er nog 2 andere buren ook een konijn alleen hebben :-(. Ik vind het vooral heel moeilijk omdat ik de buren altijd maar heel kort even spreek. Dan begin je er ook niet direct over en daarnaast zijn de buren ook totaal niet op de hoogte van het wel en wee van konijnen. Voordat ik die heb bijgepraat... Maar ik heb al wat geprobeerd hoor, zonder succes denk ik maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .