Ga naar inhoud

tumor bij tepel, opereren, castratie of niks doen?


Blackyy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Omdat ik er met mijn dierenarts toch niet helemaal uit kom hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen in het maken van een keuze.

Mijn konijn Pluisje is een lieve voedster van ongeveer 6,5 jaar oud, met pasen wordt ze 7. Ze is niet gecastreerd/gesteriliseerd.
Ze loopt al een half jaar met een opgezwollen tepel en een dikke bult daar onder. Wij zijn toen naar de dierenarts geweest en die zei ons dat het een opgezwollen melkklier was en verder niet gevaarlijk. Ik vertrouwde dit niet dus ben nu, een halfjaar later weliswaar, naar een andere konijnkundige dierenarts geweest. Deze vertelde me dat hij niet duidelijk kan zien wat het is, het voelt als een goedaardig gezwel omdat het los ligt in de huid, niet aan organen vast lijkt te zitten en bewegelijk is etc. Hij raadde mij echter wel aan deze tumor weg te halen. Ik ben zelf nogal terughoudend tov een operatie aangezien Pluisjes leeftijd, ik vind haar toch al best oud om een narcose te ondergaan. De dierenarts werkt wel met gasnarcose wat blijkbaar minder ingrijpend moet zijn voor konijnen. Ook vertelde hij dat het slechts een huidoperatie zou zijn om het gezwel weg te halen, ze hoeven dan niet in de buik, de operatie is dus niet heel zwaar en zelfs lichter in vergelijking met een castratie bijv.

Een andere optie was dat ik een onderzoek liet doen, om te bekijken of het gezwel kwaadaardig is of goedaardig, en waarmee er ook gekeken kan worden of de oorzaak van het gezwel. het kan namelijk veroorzaakt worden door hormonen stelt de dierenarts. ze gaan dan met een naald deel van het weefsel weghalen en dit onderzoeken. Nadeel hieraan is weer dat wanneer je gaat prikken in een kwaadaardige tumor het kan uitzaaien en dus eigenlijk verergeren. Een onderzoek is echter voor haar wel de minst ingrijpende aanpak. Als blijkt dat het een goedaardig gezwel is dan kan kanker uitgesloten worden.

Omdat pluis niet gecastreerd is ben ik ook nog bang voor baarmoederkanker. om dit op te lossen kan ik ervoor kiezen om tijdens het weghalen van de tumor haar ook meteen te laten castreren. dit vind ik echter een erg zware operatie voor Pluis op haar leeftijd.

Dit is niet het enige helaas. Er komt nog eens bij dat Pluis al eens last heeft gehad van torticollis/scheve kop ziekte/draainek waarbij het hoofdje scheef gaat staan. Hier zijn wij gelukkig op tijd bij geweest en ze is volledig hersteld. Dit is echter een symptoom van E. Cuniculi. Deze ziekte kan weer de kop opsteken bij een lage weerstand, dus mijn angst is dat wanneer we pluis gaan opereren, haar weerstand zal zakken en ze last zal krijgen van deze ziekte. Ze heeft ook al eens een vlekje in haar oog gehad, wat volgens de dierenarts ook kon duiden op E. Cuniculi. Wanneer we de tumor laten zitten en het wordt kwaadaardig zal haar weerstand echter ook verminderen.

Kortom, ik weet het echt allemaal niet meer. Ik wil doen wat het beste is voor Pluisje, financiele overwegingen komen op de tweede plaats.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Een onderzoek, de tumor weghalen of een complete castratie? Elke keuze lijkt zoveel risico's met zich mee te brengen.

Ik hoor graag jullie meningen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij laten alle voedsters die bij ons in de opvang komen castreren, dus ook dames op leeftijd. Mijn ervaring met castratie is sowieso een stuk positiever dan die ik hier vaak lees, complicaties zijn bij ons een zeldzaamheid en moeizaam herstel ook. Dwangvoeding en medicatie is bijna nooit nodig. De oudere dames hebben het wel iets zwaarder, ook met de narcose, maar nog steeds valt het heel erg mee. Binnen 24 uur eten ze zelfstandig zonder enige hulp of extra pijnstilling weer, nagenoeg allemaal. Als jouw konijn bij mij in de opvang binnen zou komen zou ik haar zeker hebben laten opereren, sowieso wanneer er gezwellen bij de tepels zitten laten wij zonder uitzondering de dame castreren omdat kans op herhaling anders behoorlijk aanwezig is. 

Ik heb zelf maar één ervaring met het weghalen van alleen het gezwel en dus niet tegelijkertijd castreren en dit was bij een konijn met flinke gedragsproblemen, maar ik heb juist het alleen weghalen van het gezwel eigenlijk als 'zwaarder' ervaren. Dit konijn was al twee jaar gecastreerd toen ze plots een gezwel bij haar tepel had. Een jaar later zat er nogmaals een gezwel. Ze is prima hersteld hoor en het was ook niet echt dat het vreselijk was voor haar, anders had ik het natuurlijk niet nog een tweede keer laten doen, maar om nou te zeggen dat die operatie nou zo veel minder zwaar is.. Maar goed, dat is mijn ervaring gebaseerd op één konijn en daar kun je je gewoon nooit op baseren, het kan zo per individu verschillen. 

Wat betreft de EC zou je er voor kunnen kiezen om rondom een eventuele ingreep een preventieve kuur te geven, het is wel een risico maar je kunt dat wel inperken. Verder is het een kwestie van afwegen wat voor jou het zwaarst weegt.. Als ze er geen last van heeft is niets doen natuurlijk op zich ook een hele logische optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een goedaardig gezwel pijnlijk kan zijn of pijnlijk kan worden (Pluis zal het niet snel laten merken). Er zit altijd een risico aan narcose. Mijn Loena was 6,5 jaar toen ze meerdere keren onder narcose moest, waarvan 1x een hele zware was met trekken en uitgraven van haar kiesjes: ze was er een week van slag van :-(. Van de andere narcoses met kleinere gebitsbehandelingen was ze er diezelfde middag weer bovenop. Niet ieder konijn is Loena, maar misschien heb je iets aan deze info dat ze met 6,5 jaar echt sterker zijn dan we soms denken ;-).

Als je de weggehaalde tumor laat onderzoeken dan zou je afhankelijk van de uitslag de stappen voor castratie kunnen nemen of wel tegelijk laten doen... Ik ben zelf wel voorstander van castratie, want ook als er nu nog niets aan de hand is kan het nog steeds kans op kanker voorkomen. En wie weet wordt ze wel 12 :-). Maar: wat betreft castratie en E. Cuniculi vind ik het moeilijker te bepalen, omdat ik geen ervaring heb met E. Cuniculi en hoeveel kans ze hebben op een terugval, maar misschien heeft iemand anders dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Blackyy:

Heb nu met de dierenarts besproken om haar vrijdag te laten opereren, ze zullen de tumor weghalen en ook meteen de baarmoeder en eierstokken om verdere ellende hopelijk te voorkomen. Dat wordt duimen voor lieve Pluis

Is wel erg spannend he? Maar volgens mij ben je dan hopelijk overal vanaf en wordt Pluis nog heeeel oud. Ik weet nog dat ik Loena achterliet en de artsen nog even benadrukten toen ik de drempel over ging dat het risico wel groter is dan bij een jong konijn. Ik meteen ter plekke een extra soort van 'afscheid nemen', maar Loena was te druk met wassen en was niet onder de indruk, haha. Ik duim voor Pluis!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Deeskuh88:

Mij is aangeraden bij stress wel preventief tegen EC te behandelen. De meningen zijn er erg over verdeeld, maar als mijn Pluis zijn EC overleefd had, had ik er bij hem wel voor gekozen preventief panacur/fenbendrops toe te dienen. Wat zei jouw dierenarts daarover?

Inderdaad fenbendrops kunnen ( met mijn ervaringen en verhalen ) niet schadelijk, je kan ze het beste op hondenkattebapotheek.nl daar zijn ze waarschijnlijk goedkoper dan bij je DA en er zit ook een spuitje bij ;) heel veel Suc6 !!!!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft net gebeld en de operatie is goed verlopen!! Ze hebben de tumor weggehaald en ze is gelijk gesteriliseerd. We mogen haar alleen nog niet ophalen omdat ze nog wat slaperig is en nog even langer nodig heeft om bij te komen. Ze is al wel wakker gelukkig. Nog even duimen dus dat ze snel weer opknapt en met een paar daagjes weer de oude is.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluis heeft al wat gedronken zelf en van wat wortel geknabbelt.

Ik had alleen nog 1 laatste vraagje haha, op de verpakking staat 20 mg per kg te geven van de fenbendrops. Zou ik dit aanhouden preventief tegen de EC of zal ik ook beter 1,8 kunnen geven (ze weegt 1,8 kg)?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .