Ga naar inhoud

Verstopping?


Amphitrite

Aanbevolen berichten

Ik had al een topic gemaakt waarin ik mijn zorgen uitte over mijn konijntje Pip omdat hij nauwelijks at en keutelde.
Gisteren keutelde hij weer een beetje, maar vandaag heeft hij weer geen biks gegeten en alleen een klein beetje hooi. Ook zo goed als niet gekeuteld.
Zou dit een verstopping kunnen zijn?
Hij lang languit in zijn kooi en toen probeerde te voelen aan zijn buikje, ik kon er niet echt onder komen, maar aan de zijkant voelde het wel wat harder denk ik, maar ik weet niet of je dat daar hoort te voelen?
Verder heeft hij ook weinig gedronken, net wel een minuutje even bij zijn waterfles. Heb er voor de zekerheid ook maar water in een bakje naast gezet.
Ik ben zo ontzettend bezorgd... Ik ga morgen de dierenarts bellen, maar als ik er naartoe moet, zal ik met Pip met 30 graden in de bus moeten en dat bezorgd hem maximale stress, maar ik beschik  niet over een auto. Ik woon hier ook nog niet lang, dus ik ken ook geen mensen die wél over een auto beschikken en me zouden kunnen helpen...

Wat moet ik doen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Domino:

Ik denk dat je toch het best met de dierenarts contact opneemt. Wellicht heeft hij problemen met zijn gebit waardoor hij geen biks wil eten. 

Maar hij is 8 weken oud, kan hij dan al problemen hebben met zijn gebit? En hooi is juist het enige wat hij wél een beetje eet, als ze problemen hebben met het gebit stoppen ze daar toch juist het eerst mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Marjoleine:

Ik zou ook de dierenarts bellen. En als je dan gaat, kan je een plastic fles met ijs met daarom heen een theedoek/handdoek in de reismand leggen.

Succes! 

Zo'n flesje had ik gelukkig al klaargelegd in de koelkast voor overdag in de kooi, maar ik ben vooral zo bang voor de stress die de busrit hem gaat opleveren... Maar goed, ik zal waarschijnlijk toch moeten gaan en dan is de dierenarts nog altijd beter toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 11.15 heb ik een afspraak. Hij lijkt nu redelijk 'normaal' te doen, maar goed, better safe than sorry.
Ik had de fokker ook al gebeld, die werd woest toen ik vertelde over het flesje bevroren water dat ik had gewikkeld in een theedoek en bij hem had gelegd omdat het benauwd is in huis. Ik hoopte er juist goed aan te doen door hem verkoeling te bieden... Dus is dat ook wel verstandig om dat in de transportbox te leggen naar de dierenarts straks of is het niet echt zo slecht als hij beweerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad in een reismand meestal een coolpad aan, en geen icepod of flesje. Omdat een icepod of flesje wel weer behoorlijk koud kan worden en een ziek konijn ook onderkoeld kan raken.

Ik weet niet hoe groot jouw vervoersbox is? Kan het konijn er ook voor kiezen om er niet tegen aan te zitten? Anders zou ik het flesje in een handdoek wikkelen ipv in een theedoek zodat het wel koelte geeft maar geen kou.

In een bus kan het toch behoorlijk warm en benauwd zijn, ik denk dus dat ik het toch wel zou doen, het flesje, maar dan wel gewikkeld in iets dikkers dan een theedoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas geen coolpad, alleen een waterflesje. Mijn vervoersbox is redelijk groot, volgens mij gemaakt voor een kat en Pip is natuurlijk nog maar een ukje van 8 weekjes. Ik zal het flesje in een handdoek leggen, in principe zou hij er dan voor moeten kunnen kiezen om er niet tegenaan te liggen.
Ik probeer sowieso een bus te nemen die wat rustiger is, dus hopelijk helpt dat.
Bedankt voor alle tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Pip achtergelaten bij de dierenarts op aanraden van hen. Leek inderdaad een verstopping, bolle buik etc. Ze vonden hem ook erg mager, dus hij krijgt vocht toegediend, dwangvoeding en medicijnen om zijn darmen op gang te brengen. Ben opgelucht dat ik ben gegaan. Hopelijk knapt hij snel op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties, ik zal nog even navragen over de keutels. Ze zouden me vanavond bellen hoe het met hem gaat. Controleren op coccidiose lijkt me inderdaad belangrijk, zeker nu het bezoek aan de dierenarts er bovenop is gekomen... Mijn vorige konijntje verloor ik na 1,5 week aan coccidiose, dus dat wil ik zeker niet nog eens meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk dat heel veel jonge konijntjes coccidiose in hun darmen hebben. Dit geeft pas problemen als het te veel wordt. Maar aangezien jonge konijntjes vaak veel stress meemaken is het vaak zomaar te veel... En jonge konijntjes zijn kwetsbaar.
Je hebt je konijntje naar een prima adres gebracht om hem alle kansen te geven. Meer kun je niet doen. Heel veel beterschap voor Pip en veel sterkte voor jou. Het is zo naar om je beestje zo ziek te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ja, Pip is een prachtig konijn en vooral ontzettend lief. Dit diertje verdient het om hier gezond uit te komen.
Ik ben inderdaad ook speciaal naar het Wilhelminapark gegaan, dat vertrouwde ik het meeste, dus ik weet zeker dat ze alles zullen doen wat ze kunnen.
Hopelijk is dat genoeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .