Ga naar inhoud

Konijn met cyste


boeffie

Aanbevolen berichten

Vandaag bij de dierenarts geweest en mijn konijn, Nijntje, blijkt last te hebben van cyste in haar hals. (Zie foto) Dierenarts had het nog nooit zo erg gezien en dacht in eerste instantie dat het gewoon vet was. Nijntje was ook op dieet en dacht zelf ook eerst dat het vetknobbels waren die zichtbaar werden door afvallen. Maar binnen een week was het ineens heel erg gegroeid. Dierenarts wil nu eerst meer informatie inwinnen wat te doen met Nijntje. Maar zelf dacht ze aan een operatie waarvan het afwachten was in hoeverre cyste aan bloedvaten en zenuwen in de nek vast zaten of ze het weg zou kunnen halen en of Nijntje het overleefd. Nu vroeg ik mij af heeft iemand zoiets al eens bij zijn konijn gehad en hoe is het toen behandeld? En vooral hoe herstelde het konijn daarna? Andere alternatief is Nijntje in laten slapen maar dat voelt zo naar. Aan de andere kant is konijn ook al 6 jaar oud en zijn operatiekosten duur 300 euro of meer en is het nog maar de vraag hoe Nijntje erdoorheen komt. Wat zouden jullie doen?

rps20160822_165433###.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts heeft gezegd dat het cysten zijn, die zal het wel weten. Kwam ook geen pus uit maar vocht vermengd met bloed. Ze kon het dus ook niet zomaar leeg maken want dan krijgt Nijntje last van tekort aan bloed aangezien de cysten dan volstromen met nieuw bloed uit het konijn.

Daarbij is de kans dat ze levend uit de operatie komt volgens mij ook best klein. Ligt er aan hoe het in haar nek vast zit en dat is pas tijdens de operatie te zien.

Haar hier mee laten zitten is inderdaad geen optie. Gister dus ook naar de dierenarts geweest maar die wilde eerst even navraag doen op de dierengeneeskunde faculteit aangezien ze zoiets nog nooit bij een konijn gezien had. 

Aangezien het een vrij groot konijn is zei de dierenarts overigens dat die gemiddeld zo'n 7 á 8 jaar oud worden. 

Vind het lastig het liefst zou ik haar laten opereren maar is dus 300 euro in het voordeligste geval. Dus denk dat we meer uit moeten gaan van 400 tot 500 euro.

Best veel geld dus :-( 

Vandaag eerst maar eens horen wat de dierenarts er na extra info over denkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed van je dierenarts om meer informatie in te winnen in elk geval, dat is met zo'n bult niet onverstandig. :)

Of je wel of niet moet laten opereren: even hard gezegd vind ik dat geld geen rol in deze zou moeten spelen. 400-500 euro is een hoop geld, absoluut, en het is wel iets waardoor je misschien andere dingen moet laten, maar het zou geen onoverkomelijk bedrag moeten zijn als je dieren wil houden. Medische ingrepen kosten immers geld, en het loopt al snel op, maar je moet er eigenlijk altijd rekening mee houden dat het kan gebeuren. Een telefoon kan kapot, een auto kan kapot, een wasmachine kan er mee ophouden, en een dier dus helaas ook.  (Als je financieel erg krap zit, zou je met je dierenarts kunnen overleggen of betalen op afbetaling bij haar een optie is.)

Dus, met andere woorden: als de overlevingskansen en de kansen op een pijnvrij leven na de operatie van je konijn zodanig zijn dat de dierenarts het wel wil proberen, dan zou ik er voor gaan. (Bekijk het zo; in het ergste geval besluit de dierenarts tijdens de operatie toch dat het een te grote lijdensweg wordt, en dan kun je ervoor kiezen haar onder narcose te laten gaan. Dus dan slaapt ze rustig in. Kost je nog steeds veel geld, maar dan heb je alles gedaan wat in je macht ligt).

Wanneer hoor je meer van je dierenarts? Dit is wel iets dat snel aangepakt moet worden omdat het zo snel groeit.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hond heeft enkele weken iets gelijkaardig gehad (wel niet zo groot, maR wel op exact dezelfde plaats). Dierenarts zei toen dat het een beet was van iets en dat de hond allergis h reageerde en het lymfekliertje ook opzwol. Kwam toen ook bloed uit en vocht. Hebben toen pijnstiller en ontstekingsremmer meegekregen. Na een week ging het ineens open, waardoor de hond vol bloed hing. Terug naar de dierenarts en die zei toen als het met antibiotica de komende dageb niet helpt wordt het opereren. Na enkele dageb antibiotica was het gezwel echter weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben uiteindelijk er voor gekozen Nijntje toch te laten opereren. De keus die we hierin hadden mee laten spelen was dat de dierenarts de overlevingskans wel groot inschatte mits het niet vergroeid zou blijken. En we hadden een prijsafspraak met de dierenarts kunnen maken.

Maar helaas is Nijntje vandaag tijdens het onder narcose gaan al overleden. De dierenarts heeft nog gekeken wat die grote bobbels nou veroorzaakt heeft. Het bleken kwaadaardige gezwellen (kanker) te zijn die ineens heel explosief is gaan groeien. Dus als ze tijdens de narcose  niet overleden was, was ze ook helaas niet meer te redden geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .