Ga naar inhoud

Groenten en kruiden


bunnyluf

Aanbevolen berichten

Welke groenten en kruiden geven jullie dagelijks / wekelijks?

wat is het best om mee te beginnen? Ik zou het liefst elke week een soort salade ofzo willen maken voor m'n konijn. Wat gezond en heel erg lekker voor 'm is. 

Dus, wat voor kruides en groentes moet ik in huis halen? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze konijntjes nu 2 weekjes, de groentes hebben we langzaam opgebouwd. 

Ze krijgen nu: wortel +loof, spinazie, witlof, munt, andijvi, bloemkoolbladeren (lag een hele stapel van in de winkel, mocht ik zo meenemen) Dat krijgen ze als wij gaan avond eten allemaal tegelijk. Nu ben ik er steeds iets bij aan het voegen. 

Uiteindelijk als ik weet dat ze goed reageren geven we wat we in huis hebben, witlof en andijvi koop ik wel altijd speciaal, maar verder hebben we altijd veel groente in huis waar zij van mee-eten. 

Overdag als ik thuis ben geef ik ze zo nu en dan een appelschil, wat gras of paardebloembladeren als ik er buiten ben langsgelopen met de kids van school halen. 

 

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel iedereen geeft, daar ben ik nog voorzichtig mee (ze zeggen 100gr per kilo lichaamsgewicht) dat krijgen ze hier nog niet... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 gram per kg lichaamsgewicht is echt veel en veel te veel. Bij de meeste voeders is 20-25 gram per kg lichaamsgewicht meer dan genoeg. Vaak is minder zelfs nog beter. En qua geplukt gras en geplukte paardenbloembladeren zou ik uitkijken met waar het geplukt wordt. Honden/kattenuitwerpselen (urine vooral) en uitlaatgassen maken het nou niet bepaald gezond.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, konijnen in het wild koken hun groenten ook niet vooraf ;) En de supermarkt is een prima plek om de groenten te kopen. Dat doe ik zelf ook. Het makkelijkste en veiligste is om te beginnen met andijvie en/of witlof. De rest staat uitgelegd in de link van Evee in  een van de bovenstaande berichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23 april 2016 19:49:30 zei Deeskuh88:

100 gram per kg lichaamsgewicht is echt veel en veel te veel. Bij de meeste voeders is 20-25 gram per kg lichaamsgewicht meer dan genoeg. Vaak is minder zelfs nog beter. En qua geplukt gras en geplukte paardenbloembladeren zou ik uitkijken met waar het geplukt wordt. Honden/kattenuitwerpselen (urine vooral) en uitlaatgassen maken het nou niet bepaald gezond.

Groente inderdaad  ;) Ze krijgen 30gr niks per nijn...

gras en paardenbloembladeren pluk ik ergens waar geen honden komen en geen auto's :) 

Maar jij geeft meer groente dan ongeveer 100 gram per kilo? Ze krijgen hier nu een goed gevuld bakje, geen idee eigenlijk hoeveel gram.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee eerlijk gezegd hoeveel ze krijgen.. Het wisselt ook heel sterk met wat wij hebben qua eten. Ze krijgen altijd een stronk witlof en wat andijvie. Hebben wij iets met wortel, krijgen ze daar ook een beetje van. Hebben we spinazie, krijgen ze daar een paar blaadjes van erbij. Etc. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gewogen. Moet ook zeggen dat ik de mazzel heb dat mijn konijnen er niet op reageren qua darmklachten als ze een extra groente erbij krijgen of als ze een dag niets krijgen omdat ik het niet in huis heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
20 uur geleden zei Joy2012:

is er voer te koop dat enkel groenten bevat met kruiden ?

en bestaat er ook een koijnen vitamine pil.voor bijv om de dag.als er geen groente genoeg is.

Ja: groenten en kruiden!

:P 

Te verkrijgen bij de groentenboer of supermarkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snugger hoor Christaaa!!.

ik bedoel gedroogd en of dikke korrels,omdat ik verse groenten en kruiden niet vers kan houden of dagelijks naar de winkels kan gaan.

en is een handvol gras niet voldoende in de zomer en lente, met paardebloembladeren.en voor een paar dagen per week?.

en dan de andere dagen groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat snap. Maar Christa dat  is helemaal niet vanzelfsprekend!! :De meest brokken zijn vol tarwe en dat is lekker goedkoop en voedzaam vulmiddel.Daarom vraag ik waar die granenvrije brok is.ik een ander topic. en ik heb gelukkig een super andwoord gekregen!! . beaphar care +.:dancing:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, wilde konijnen eten ook gewoon wel graan. Dus waarom zou je per se graanvrij willen voeren?
Beaphar + is een goede voeder hoor, daar niet van, maar ik zou me niet enkel 'beperken' omdat ergens anders wat graan in zou zitten. :)

En ontopic:
Hier krijgen ze elke dag een paar blaadjes witlof en als we het hebben ook wortelloof. Andijvie doet Cas het niet zo goed op. Af en toe krijgen ze ook iets zoals bleekselderij (klein stukje), peterselie (geven ze niet zoveel om), paardebloemblad (maar veel honden in de buurt, dus ik doe dat niet zo vaak) en af en toe een stukje wortel of appel.
Oh, en soms haal ik gedroogde weegbree-kruidenmix. Vinden ze ook heerlijk! (Ik ben zelf niet zo goed in plant-herkenning, en waar ik woon stikt het van de honden, auto's en andere viezigheid. Dus dan maar uit de winkel.)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze super verwent. Onze hele tuin is voorzien van konijn veilige planten, bomen, struiken, kruiden en groenten. Wij lopen elke avond een rondje door de tuin om van het meeste een beetje te plukken en dat krijgen ze dan. Zo eten ze zeer gevarieerd.

Denk bijvoorbeeld aan Salie, tijm, selderij, kervel, citroenmelisse, munt, peterselie, echinacea (rode zonnehoed), goudsbloem (calendula), margriet, violen, ganzebloem, zonnebloem, paardenbloem, kamille, valeriaan, vrouwenmantel, kiwi struik, doornloze bramenstruik, doornloze frambramen struik, wilgen boompje, duizendblad, dille, diverse soorten sla, radijs, ruccola, andijvie, rode bieten, komkommer, augurk, courgette, pompoen, bosaardbeien bladeren, hosta's, hyssop, wortel en loof, pastinaak en loof, witlof wortels, rozemarijn, venkel, paksoi, spinazie en nog een hele hoop ;)

Alles wat in onze tuin staat is zelf (bio) gekweekt en bevat dus geen gif vanuit de winkel. Alleen de munt is bio aangekocht omdat ik daar geen zaden van kon vinden.

 

Verder krijgen ze ook nog een beetje van de gedroogde kruidenmixen van JR Farm. Niet alle JR Farm mixen zijn geschikt, maar de mixen op natuurlijksnoopys.nl wel. (Ik ben echt verslaafd aan die site haha).

 

Dan nog 1x per week een wilgen tunnel met hooi, een wilgen bal met hooi of een paar appel/peren boom takken.

 

Hun hooi is altijd hooi met kruiden erdoor. Denk dan aan bergweide hooi, maar ook hooi met toegevoegde bloemen/kruiden. Ik wissel de hooi soorten ook veel af.

 

Qua snacks voer ik ook bewust de producten die voor 100% groente/kruiden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .