Ga naar inhoud

Hoe oud wordt een konijn? Wij weten het!


Evee

Aanbevolen berichten

Hoe oud wordt een konijn? Wij weten het!
 
Bedankt allemaal voor het invullen van de enquête de afgelopen maand! Wij hebben een heleboel interessante cijfers binnen gekregen en ik heb daarover een artikel geschreven.
 
 
Naast wat er nu in dit artikel staat zijn er nog zoveel meer cijfers af te lijden uit de lijst. Naar voeding en doodsoorzaak heb ik nu bijvoorbeeld nog niet gekeken, en of bepaald formaat konijnen vaker sterven aan bepaalde oorzaken. En ga zo maar door!
  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf dood gemaakt? Hoe in godsnaam?

Ik was vorige week ook een beetje boos dat ik mijn dieren alle medische zorg en goede leefomstandigheden geef. En die diertjes in kleine hokjes waar kinderen nog net niet mee voetballen nooit iets hebben en oud worden. Lees ik dat hier ook nog eens. Of waren het toevallig gezonde konijnen? 

Leuk onderzoek trouwens. Knuffels Belleke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nam_mkha ik heb het 1 keer zelf moeten doen, op een kinderboerderij vanwege  onbekend was een konijnenflat omgevalllen 1 konijn had zijn rug gebroken je voelde en zag het, het zou minimaal een half uur duren voordat een DA er zou kunnen zijn en dat lieve beestje gilde het uit, tja in dit soort situaties kan ik het me voorstellen omdat ik het heb gedaan moeten doen voor het dier, maar net zo als de fokker waar ik mijn dame vandaan heb gehaald die doet het bijna voor de lol zoals hij het erover hebt, en daar kan ik niet bij nee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei belleke:

Zelf dood gemaakt? Hoe in godsnaam?

Ik was vorige week ook een beetje boos dat ik mijn dieren alle medische zorg en goede leefomstandigheden geef. En die diertjes in kleine hokjes waar kinderen nog net niet mee voetballen nooit iets hebben en oud worden. Lees ik dat hier ook nog eens. Of waren het toevallig gezonde konijnen? 

Leuk onderzoek trouwens. Knuffels Belleke

 

Dat heb ik dus ook Belleke, dat je zo je best doet voor je beestjes en dat ze ondanks dat niet oud worden. Ruime hokken, een vriendje, veel hooi, goede brok en groen en medische zorg met hoge kosten... en toch geen oude konijnen...ik wordt er soms moedeloos van...
Onze buren hadden een Hollander, alleen in een standaard hokje, gemengd voer, nooit naar de dierenarts en die wordt zomaar 10 jaar!
Ik denk trouwens altijd maar, dat mijn konijnen dan misschien niet oud zijn geworden, maar wel een leuk, vrij en gezellig leventje hebben gehad...
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk zeer de vraag hoe betrouwbaar het is dat die konijnen zo oud worden. Mensen die hun konijn alleen in een hok laten zitten met een bak gemengd voer houden zich er niet zo mee bezig over het algemeen en denken er niet zo over na over wanneer het konijn precies geboren is en vergeten het jaartal. Dan wordt het een wilde gok waarbij mensen er toch stellig van overtuigd zijn dat het konijn er al minstens 8, misschien wel 9 jaar is bijvoorbeeld, terwijl het in werkelijkheid dan bijvoorbeeld 5 jaar is. Mensen hebben vaak een heel slecht besef van tijd, dus juist mensen die zich niet zo met hun konijn bezig houden zullen vaak de leeftijd overschatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mensen die er wel mee bezig zijn zitten er vaak flink naast met de leeftijd van hun konijn, ik heb regelmatig dat mensen die eerder een konijntje hier adopteerden en nu weer terug zijn bij hoog en laag beweren dat het konijn al X jaar is of X jaar bij ze is, terwijl het echt niet klopt. Vorige week iemand die zei dat ze haar konijn hier in 2014 geadopteerd had terwijl uit de administratie bleek dat het 2012 was, maar heb ook wel eens iemand gehad die een nieuw maatje zocht voor een hier geadopteerd konijn dat inmiddels acht jaar zou zijn, terwijl hij op dat moment pas vier of vijf was. Beestje was getatoeëerd dus dan kan er ook geen enkel misverstand over ontstaan. Dit soort dingen gebeuren echt regelmatig. Mensen hebben inderdaad vaak een heel slecht besef van tijd. Maar we zullen het toch met die informatie moeten doen, een andere manier om deze gegevens te verkrijgen is er niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je statistieke  (bv t-toets)  toegepast op je vergelijkingen om te kijken of ze wel significant verschillen?? Is wel zo belangrijk als je dingen roept dat bv binnen-buiten niet goed is voor de leeftijd van je konijn. Mocht je dat wel hebben gedaan, heb ik niks gezegd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GridjeOch bah wat erg. Ik vind het wel knap dat je het gedaan hebt, denk dat je daar sterk in je schoenen voor moet staan. Ik plet wel eens spinnen en bijtjes en zo als bijvoorbeeld hun vleugels of poten afgebroken zijn, maar dat is toch weer heel anders haha.

@belleke@Bammyflurry

Wat ik trouwens het ergste vind aan dat konijnen in kleine hokjes vaak zo oud schijnen te worden, is dat ze dus gewoon een stuk of tien jaar zitten te lijden van eenzaamheid en frustratie. Het klinkt een beetje lullig, maar als ze zo moeten leven kunnen ze denk ik maar beter vlug de pijp uitgaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nam_mkha het moest gebeuren, maar ik hoop die keuze nooit meer te hoeven maken, ik word er nog misselijk van als ik er aan denk, ook al weet ik dat het het beste was, ik ben toch voorstander voor inslapen van een DA, heb het helaas vaak moeten laten doen bijna al mijn konijnen hebben kanker (long, lever) gehad en ze hadden pijn, 2 konijnen zijn er zelf tussen uit gepiept.

dat onderzoek komt wel flink in de buurt van mijn ervaringen ik voelde me altijd slecht dat de meeste van mijn konijnen al rond hun 7e of 8e klaar waren met het leven, omdat ik toch me richt op de 10-12 die je hoort, en twijfelde erg aan mijn zorgen voor mijn nijnen, heb ze liever oud natuurlijk maar ik ben dus niet abnormaal met de (jonge) overlijdensleeftijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .