Ga naar inhoud

E. Cuniculi en Blaasverlamming


Sam_Ollie_Puk

Aanbevolen berichten

Hoi konijnenvrienden,

Dinsdag ben ik met mijn hangoor vriend Flip naar de dierenarts geweest. Hij had een vieze achterkant en kalende pootjes, niet goed dus! Bij de dierenarts is hij onderzocht en de alarmbellen rinkelden meteen bij de DA! Hij gaf aan dat Flip blaasverlamming heeft ten gevolge van E. Cuniculi. Dus medicijnen mee (Fenbendrops), hij heeft hem een injectie van vitamine B gegeven, en mij doorgegeven z'n achterkant te wassen, scheren en zalven.

Nu een paar dagen later lijkt Flip al beter te ogen, hij is vrij actief, snuffelt lekker door de ren en zoekt z'n vriendjes lekker vaak op. Ook is z'n huid op z'n billen mooi rustig en licht roze en de huid op z'n poten worden ook steeds beter. Ik was hem om de dag en zalf de poten en billen 's morgens en 's avonds in met goudsbloemenzalf (wat ook weer ontsmet).

M'n dierenarts durfde mij niet te verzekeren of het goed komt met m'n Flip, maar we gaan alles uit de kast halen om hem erdoorheen te krijgen!
Misschien zijn er hier nog mensen die tips of ervaringen hebben omtrent de EC, dit omdat dit voor mij een (gelukkig) totaal onbekende ziekte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic, een van de konijnen bij de kinderboerderij waar ik werk moest helaas erdoor worden ingeslapen...
Het begon met aantasting van de ogen. Ontsteking, dacht de da, en er ging een tube of 3 doorheen maar het werd niet beter.
Na een week of twee kreeg het konijn ook last van verlammingen aan de achterkant. Eerst zijn ene poot, toen de ander.
En binnen een paar weken viel het ook zomaar heel veel af, dus toen zijn we weer terug naar de da gegaan.
En natuurlijk, er zijn potjes voor, bij de kinderboerderij, maar heel enorm breed hebben we het ook niet.
Alles was al dusdanig aangetast, en we hadden ook niemand waar het kon aansterken, dat inslapen de enige optie was...
En zo hoorde ik afgelopen maandag voor het eerst over deze nare parasiet...
Ik geloof dat er op internet stond dat konijnen dit altijd al bij zich dragen maar dat door bepaalde factoren als stress en ouderdom het actief kan worden.
Onze vlaamse reus is 6 geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al het nodige gelezen over EC maar kan nog niet veel duidelijke informatie krijgen van de vorm met blaasverlamming, vandaar ook dit topic.

 

knuffeltje, ik hoop dat het bij Flip beter zal gaan en de medicijnen aan gaan slaan, wil hem liever nog even bij me hebben :) ik heb alleen geen idee hou oud hij is, hij is uit de opvang.

 

evee, dankjewel voor de link, ik ga hem straks eens doorlezen! Ik had van de dierenarts ook al sites gekregen die ik moest lezen :)

 

vooralsnog lijkt het aan te slaan bij Flip, maargoed zeker weten doen we natuurlijk pas als de kuur is afgelopen!

 

Mocht er nog iemand zijn met ervaring dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een konijn gehad met een verlamde achterhand, die was ook niet zindelijk meer. Maar of ik tips heb weet ik zo eigenlijk niet. Mijn konijn is er niet meer bovenop gekomen helaas. Het andere konijn met E.C. dat ik had is wel altijd zindelijk gebleven, die had ook geen verlamde achterhand maar verlamde pootjes. Wellicht is het nog een idee een vetbed neer te leggen, heb er zelf geen ervaring mee (omdat het wel meeviel met de urinebrand bij mijn konijn, ze had maar 1 heel klein kaal plekje wat ik na het wassen insmeerde met sudocreme) maar hoor er goede verhalen over. De urine trekt erin en zakt naar onder dus het konijn blijft droger. 

En wellicht kan pijnstiller ook helpen, dat werkt ontstekingsremmend maar dat zou je even met de dierenarts kunnen bespreken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knuffeltje, ik heb in totaal met consult €52,95 betaald dus viel mij heel erg mee!

Lonja, Flip zit in een groep van 4 in een ren van zo'n 12 m2 dus dat is geen optie, ik probeer wel het hok en de ren zo goed mogelijk schoon te houden.

Pijnstilling wilde de dierenarts niet geven zolang het niet nodig is (en aangezien hij gewoon eet en drinkt is het niet nodig)

Het gaat overigens heel goed met Flip, hij is actief, z'n huid is mooi aan het genezen dus ik heb goede hoop op een goede afloop :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, daarom vertelde ik er expres juist bij dat het ontstekingsremmend werkt. Daar ga jij/de dierenarts volgens mij aan voorbij door alleen te kijken naar de pijnstillende werking. De EC behandel je nu wel maar de gevolgen van de EC en waardoor de problemen ontstaan zijn de ontstekingen, die zwellingen geven zoals Sanne hierboven uitlegt. Als je die ook behandelt dan kunnen in ieder geval de symptomen ook onder controle gehouden worden. Het is maar pijnstiller, ik denk dat je dat best nog eens kan opperen, je stelt niet voor om het beest gelijk plat te spuiten met corticosteroïden hè. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sanne en lonja, dankjewel voor jullie tips.

Echter gaat Flip op het moment zo goed voorruit dat ik niet inzie waarom ik hem pijnstilling zou moeten geven, ik twijfel er nu zelfs aan of hij wel EC had.

Zijn poten en kont zijn heel mooi droog en z'n haren beginnen alweer te groeien! Hij is ook lekker actief en eet heel goed.

 

Weten jullie misschien of het kan dat hij gewoon iets anders had en hij door de vitamine B wat hij heeft gekregen misschien erbovenop is gekomen? Of werkt fenbendrops voor nog iets anders als EC? Ik heb met vele mensen gepraat over EC maar heb nog niet gehoord dat er ene na 2 dagen al zoveel verbetering liet zien ..

 

ik maak uiteraard de kuur gewoon af en ga als deze is afgelopen nog een keertje naar de DA als check.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenbendrops zijn eigenlijk medicijnen tegen worminfecties, maar daar krijg je natuurlijk geen blaasverlamming van :P 

de vitamine b is iets dat volgens mij vooral op de lange termijn werkt bij het herstel van de aangetaste zenuwen, dus daar zou ik niet zo snel effect van verwachten. 

Het kan zijn dat je er vroeg bij was en de fenbendazole heel goed aanslaat. Ik zou dus ook sowieso de kuur afmaken. 

Het kan ook zijn dat het gewoon toeval was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Sanne aan :)

Heel fijn hoe dan ook dat het zo snel weer beter gaat! Heb het toch wel vaker gelezen hier ook hoor, dat het met een paar dagen al lijkt te helpen. Het lijkt echt te variëren van een paar dagen tot een paar weken tot een paar maanden. Helaas is er nog zoveel niet bekend over EC. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sanne en Lonja, normaals bedankt voor jullie reactie.

Dan zal het toch EC zijn geweest en reageert hij gewoon geweldig goed op de medicatie!
Zelfs nu met het vieze natte weer heeft hij mooie droge poten, waar hij eerder dus vieze smerige natte poten had. Ik denk dat je over een week z'n huid al niet meer kunt zien, zo goed doet hij het :D 

De kuur was ik sowieso al van plan om af te maken! Kan toch verder geen kwaad.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update van m'n lieve Flip.

 

Het gaat echt helemaal super met hem! Hij rent rond en maakt zelfs binkies! Iets wat ik hem nog nooit heb zien doen! Ook graaft hij in de zandbak in de ren en durft wat meer naar de anderen toe (eten afpakken en ermee wegrennen bijvoorbeeld :P)

Ik ben helemaal gelukkig dat het zo goed gaat! Nog een kleine 3 weken en dan is de kuur voorbij, dan gaan we voor een check-up langs de DA en hopen we dat het nooit meer terug gaat komen! :) 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat! 

Ik heb Flip natuurlijk niet gezien, maar aangezien je twijfelt aan de diagnose: misschien is het nog veroorzaakt door het natte weer? 1 van mijn konijnen had recent ook een hele vieze achterkant. Ik was bang voor EC, maar heb hem op proef even een nachtje binnen gezet gezien de regen. Toen was hij direct droog. En vroeger, toen ik nog nooit van urinebrand gehoord had, had ik in de winter hetzelfde probleem bij 2 van mijn konijnen. 

Ik zou nu natuurlijk wel de kuur afmaken, maar het is wel goed even kritisch naar de ren te kijken. Kunnen ze goed droog zitten? Kan het water goed weg? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Christa, dankjewel voor je reactie.

De ren stond eerst gewoon op grond dus modder maar ze zitten nu sinds januari in hun nieuwe ren met bestrating en een mooi groot hok.

Ik neem aan dat als de natte grond de oorzaak zou zijn geweest dat hij het in het nieuwe ren niet meer moet hebben gehad omdat hij daar fijn droog kan zitten en er natuurlijk geen modder is. (De ren loopt trouwens af dus het water spoelt gewoon weg). Helaas voor Flip was dit dus niet zo, ondanks dat hij zich altijd uitbundig doet wassen!

Maargoed het blijft toch gissen wat het is geweest ..

 

Ik maak de kuur af en dan gaan we als check nog even langs de DA, kijken wat hij zegt :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .