Ga naar inhoud

Konijn valt in razend tempo af


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb een franse hangoor voedster van 1,5 jaar die helaas weer in razend tempo af aan het vallen is. Ik heb naar nu een week gewogen en bijgevoerd, maar ondanks dat ze gewoon eet vliegen de kg er af. Ze is veel te mager. Morgenmiddag is de konijnkundige DA aanwezig en heb ik al een afspraak bij hem gepland staan.

Maar ik vroeg me af of er mensen zijn met gelijksoortige ervaringen en wat het bij jullie was? In oktober 2014 heeft ze eigenlijk precies hetzelfde gehad. Ook nog steeds vrolijk en ook nog zelfstandig eten, maar wel in korte tijd enorm veel afvallen. Ze is toen opgenomen bij de DA voor onderzoek en ze bleek buikvliesontsteking te hebben. Ze is hier aan geopereerd en tijdens die operatie ook preventief gecastreerd. Ze is hier erg vlot weer van hersteld en woog weer mooi 5,5 kg.

Het kan nu geen nasleep daar meer van zijn, want we zijn inmiddels 15 maanden verder. Al die tijd is ze netjes op gewicht gebleven en nu lijkt het weer hetzelfde te zijn. Ik ben nu alvast aan het nadenken hoe ver ik ga. Om eerlijk te zijn heeft ze mij al heel veel geld gekost, zo'n € 700,00 alleen al aan medische kosten in nog geen 2 jaar tijd. Ik vrees dat het gewoon een konijn is dat niet heel sterk in elkaar zit van binnen. Als ik weet dat ze na eventueel nog een operatie nog jaren voor de boeg heeft is de keuze makkelijk gemaakt. Maar ik vrees dat ze, ondanks dat ze 17 maanden jong is, niet heel oud gaat worden....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn had coccidiose, maar zoals Christa zegt kunnen het ook wormen zijn. Of de nieren (daar was mijn dierenarts bang voor, gelukkig was het niet zo). En er zijn best wel veel oorzaken mogelijk.

Ik zou eerst even de dierenarts laten kijken. Succes bij de dierenarts en ik hoop dat het erg meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas voelde de DA flinke gezwellen in de buik bij de lever. Duidelijk iets wat er niet hoort te zitten. Ik kon een buikecho laten maken, maar dat kost me 139,00 en dan is ze nog niet behandeld. Daarnaast is de prognose zeer slecht. We gaan haar dus in laten slapen ergens in de komende dagen.

Ze ziet er nog comfortabel uit, ze eet zelf en hupst rond en kroelt lekker met haar vriendje. Ik heb pijnstilling mee die ze krijgt. Zo kunnen de kinderen afscheid nemen van haar. Mijn oudste was erg verdrietig, maar snapt dat ze ingeslapen moet worden. Haar eerste echte huisdier en helaas nog maar 1,5 jaar. Sneu ook dat ze net weer gelukkig was met de nieuwe ram Beer die er nu 3 maanden bij zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ze niet oud zou worden, omdat ze zo vaak wat had. Het is zo'n lief beestje, net een enthousiast hondje. Mijn dochter heeft tranen met tuiten gehuild, maar snapt dapper genoeg deze beslissing.

Ik weet dat het zusje van Stippel al ruim een half jaar geleden overleden is. Ik hoor helaas vaak dat franse hangoren kwalen hebben en ze vaak niet oud worden. Maar 1,5 jaar ..... pfff dat is eigenlijk veel te jong. Hoe gek ik ook ben van het ras, ik durf het niet meer aan een nieuwe fransoos.

Bah wat is dit toch $%^&*((*^$# :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik met haar terug thuis kwam begroette haar vriendje haar heel lief, ondanks dat ze anders rook.

 

Is het een goed idee om haar als ze ingeslapen is heel even bij Beer te zetten om afscheid te nemen? Of werkt dat zo niet met konijnen als ze ingeslapen zijn? Ik vind het ook zo sneu voor Beer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat naar! Sterkte.

Toen er bij mij een konijn dood ging heb ik hem nog even bij zijn vriendin in de ren gelegd. Ze ging hem besnuffelen en toen naast de (ondiepe) doos zitten. Ik heb wel een gevoel dat het iets toevoegt (in het ene geval misschien wat meer dan het andere).

Je moet inderdaad doen waar jullie je goed bij voelen. Maar het is dus niet iets 'raars' om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik weet dat mijn konijn moet worden ingeslapen laat ik de dierenarts het altijd bij mij thuis doen als het mogelijk is, ook voor mij dat ik niet met een levenloos beestje nadat huis moet gaan, dat vind ik een naar idee, dus mijn dierenarts doet het bij mij thuis (wel in een andere ruimte dan zijn of haar maatje) en ik laat het konijnenmaatje afscheid nemen, dat voelt voor mij goed en naar mijn idee bij sommige van mijn nijnen deed het ook goed zover je dat als mens kan inschatten natuurlijk.

ik wens jou en je gezin veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht van tevoren, ik ga echt geen dood konijn vasthouden. Maar toen het eenmaal gebeurde vond ik het juist helemaal niet raar of eng om haar lichaampje mee te nemen. Ik vond het erger om haar terug te brengen, want dan was ik haar echt kwijt.

Het afscheid was hier snel klaar, maar het was voor Leyla wel duidelijk waarom haar zusje weg was. Zo weg rukken vond ik zelf niet oke, dan was ze denk ik blijven zoeken.

Ze heefr even gesnuffeld, er even naast gelegen en toen was ze er klaar mee en wilde de ren niet meer in.

Ik vind het zelf dus wel belangrijk, maar je moet gewoon doen wat je gevoel zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte, toen ik het las was ik al bang voor misse boel. Zoveel pech al en dan komt het vaak niet zomaar :(

Franse Hangoren zijn inderdaad ver door gefokt, het is zo jammer. Tumoren/kanker aan allerlei organen het komt zo vaak voor bij dit ras, zo zonde.

Jij hebt gedaan wat je kon en ook al was het 1,5 jaar ze heeft wel 1,5 jaar het was wel een top 1,5 jaar voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het zelf altijd wel, afscheid laten nemen. Eén keer kon dit niet en desbetreffend maatje was overduidelijk langere tijd van slag, alsof ze niet wist waar de ander was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram nadat hij was ingeslapen ook terug gelegd bij zijn vriendinnetje. Ze ging er gelijk op rijden, dit deed ze sinds hij ziek werd en ze dus door had dat hij zwakker was. Zijn laatste dagen zaten ze gescheiden omdat hij zwak was en ze bleef maar rijden en klieren, maar wel naast elkaar en dan lagen ze toch met een hekje ertussen tegen elkaar. Ik heb haar gewoon laten doen. Rijden was snel over en toen heeft ze hem uitgebreid gewassen en toen was het klaar. Voor mijn gevoel heeft ze op haar manier afscheid genomen. Ik zou het in de toekomst ook zeker weer doen, geen twijfel over.

Heel veel sterkte! Jammer dat ze nog zo jong is maar ze heeft het ongetwijfeld goed gehad bij jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .