Ga naar inhoud

Li overleden zonder enige symptomen


ShinLi

Aanbevolen berichten

Helaas heb ik begin van de avond mijn lieve kleine Li dood gevonden in de ren toen ik de nijnen eten wilde geven. Ik schrok enorm, en na navraag bij m'n moeder heeft ze vanochtend nog gewoon goed biks gegeten. Heb haar richting 6en gevonden en ze was misschien nog niet eens 2 uurtjes dood :(. Ze had alleen heel klein beetje vieze uitvloeiing bij de staart wat een beetje stinkte, verder helemaal niks.

 

Maar na wat onderzoek blijkt er een nieuwe VHD virus in NL te zijn, waar de normale vaccin niet tegen helpt. Er staat ook bij dat de konijnen heel erg snel en zonder symptomen dood kunnen gaan. Dit virus is onder andere in Utrecht, Nijmegen en Groningen al gezien, ikzelf woon in zuidwest friesland. Ik ga denk ik morgen wel even met de dierenarts bellen, ze wordt morgen ook pas begraven. Ik ga heel erg hard duimen dat dit het niet is, want ik heb nog vijf konijnen, waarvan haar vriendje en 2 anderen gewoon buiten zitten, en 2 nog binnen (zitten apart op dit moment). Heb wel even omgekleed en m'n handen gewassen... Maar ik weet niet wat het anders kan zijn, ze was verder gewoon gezond en nog niet super oud. 

Hier het nieuwsbericht: http://www.uu.nl/nieuws/landelijke-sterfte-onder-konijnen-als-gevolg-van-vhd-viral-hemorrhagic-disease

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, was het blauwe dwergkonijntje wat ik nog heb gevangen jaren geleden als dumpertje. En ik weet dat ik eigenlijk niks kan doen. Ik kan alles wel schoonmaken, maar als het VHD is, zijn ze zowieso al besmet waarschijnlijk. Ik ga gewoon morgen even met de DA bellen in Sneek, kijken wat zei ervan zeggen. Zij hebben er misschien wat meer zicht op. Misschien hebben hun al meerdere meldingen gehad... you never know. Dan weet ik in ieder geval of ik er extra op moet gaan letten. Ik heb hier ook nog één konijn zitten die helemaal nog niet geënt is (een nieuwe aanwinst, meer als 2 maand geleden van straat gevist).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, nu is Cooper alleen :(, dus even kijken wat ik met hem ga doen. Ik heb Freya nu op dit moment onder in de huiskamer zitten, en m'n nieuwe konijn Fenrir op mijn kamer. Was de bedoeling dat ik hun 2en zou gaan koppelen. Misschien kijken of ik er een 3tal van kan maken. Weet zowieso dat Baldr en Cooper niet samengaan, is al tot 2x misgelopen met een groepskoppeling, dus dat ga ik er maar niet meer op wagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd zo naar dat dat gebeurd, je wilt daar eigenlijk ook niet zo snel over na denken. Maar het moet eigenlijk ook weer wel, want hij kan ook niet te lang alleen blijven zitten. Hij kan wel Gwyn & Baldr zien en ruiken, maar dat is niet hetzelfde als samen met een vriendje zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Ja inderdaad, een nieuw konijn erbij is eigenlijk geen optie nu, ga per 1 januari 100% voor de eigen zaak werken, maar dat betekent eerst weinig tot geen inkomen. Maar ik hoop dat deze twee heren wel matchen! Bedoeling is om ze te koppelen op de overloop van de zolder, hier heb ik winters de meeste ruimte, want Freya heeft artrose en kan winters dus eigenlijk niet buiten zitten. Nadeel dat ik nu 3 rammen en maar 2 voedsters heb :/.

 

En ik laat morgen wel even weten wat de dierenarts zegt! Ik heb zoiets beter maar even bellen, je weet maar nooit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee begrijp ik dan inderdaad! Wordt wel een kunst met 2 rammen en 3 voedsters inderdaad! Ik hoop dat het gaat lukken! 

Wel goed dat de eigen zaak nu zo goed loopt! Ik kom snel een keer langs hoor bij een open weekend! 

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt! Heb ze net zelf nog aan de telefoon gehad over mijn voedster maar ze heeft niks laten vallen over VHD....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte!

Misschien een beetje een vervelende vraag, maar zou je het als een optie zien om Li aan te bieden voor pathologisch onderzoek?

zeker nu met de nieuwe virusstam is het fijn als er zo veel mogelijk onderzoek naar kan worden gedaan, zodat ze ook zo snel mogelijk met een oplossing kunnen komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja het koppelen duurt nog wel even inderdaad, eerst moet Fenrir zowieso nog geent worden, en de overloop van de zolder moet nog helemaal ingericht worden. Fenrir is een houdini, dus er moet wel even wat verbouwt worden ;). Zal wel ergens begin januari worden. Tot die tijd zullen we Cooper extra aandacht geven zoveel mogelijk dat we kunnen. 

Heb ook even duidelijk gemaakt aan m'n moeder dat als er iets mis is, dat een konijn morgen niet eet of te stil in een hoekje zit ze me meteen moet bellen. De komende 24/48 uur wil ik ze dus ook extra in de gaten houden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .