Ga naar inhoud

Myxomatose ondanks inenting


Evee

Aanbevolen berichten

De Myxomatosen en VHS lijst van het fourm is weer geupdate.


 


Er zijn heerst op het moment veel myxomatose in Noord en Zuid holland, er zijn zelfs meldingen dat konijnen die ingeënt zijn myxomatose hebben gekregen. Als je slim bent en je woont daar neem je voorzorgsmaatregelen zoals een insectenhor over het hok.


aangepast door Evee
Apart topic van gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn want er zat laatst dus een mug in m'n hok. Nog nooit eerder gezien, maar dan waren ze inmiddels wel ziek geweest.

Vind het maar niks, je hoort steeds vaker dat konijnen toch ziek worden ondanks de enting

 

Klopt, ik vraag me ook af of het niet zo is dat het virus muteert, net zoals het griepvirus dat elk jaar net ietsje anders is... Geen idee of myxomatose ook zo werkt hoor! De enting blijft volgens mij welk elk jaar hetzelfde, het is niet zo dat er elk jaar een nieuwe variant van komt voor zo ver ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me wel dat myxomatose muteert, het blijft een virus.

Overigens zijn ze bij Wilhelminapark op zoek naar konijnen die ondanks enting toch myxomatose hebben gekregen. Ze doen daar een proef ism een laboratorium om aan te tonen dat een versterkte versie van het vaccin (?) toedienen op dat moment kan werken. Ze willen met bloedonderzoek aantonen dat er eerder ondanks vaccinatie geen antistoffen aangemaakt zijn en na behandeling met het versterkte vaccin wel. Ik snap niet helemaal hoe het kan dat het nu voor lijkt te komen dat dat niet gebeurt en 2 jaar geleden bijvoorbeeld niet, ik had eerder nog geen betrouwbare verhalen gehoord van mensen wiens konijnen toch ziek waren geworden ondanks enting.

Ik heb op de fb-pagina van Wilhelminapark gevraagd hoe vaak het dan voorkwam maar helaas geen reactie daarop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat de antistoffen afnemen, je hebt hier altijd een dalende curve in, dat is de reden dat het na een jaar herhaald moet worden. Echter, de hoeveelheid antistoffen zou met jaarlijks vaccineren hoog genoeg moeten zijn.


 


Ik heb wel het idee dat ik het meer hoor, met het nieuw vaccin, dat konijnen evengoed myx krijgen. Al is het lastig om te zeggen, omdat het vorige vaccin eigenlijk maar een maand werkzaam was en ook steeds meer mensen de juiste wegen lijken te vinden en dus ook meer geregistreerd worden. Uiteraard kan het ook zijn dat het virus muteert. 


 


Veder, en hiervan weet ik echt niet hoe de vork in de steel zit. Een tijd terug had ik iets voorbij zien komen van de Australië een nieuw myx virus wilde ontwikkelen in verband met de konijnen populatie dus hun eigen ecosysteem door de war gooit. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Nogmaals, ik heb iets voor bij zien komen, en half opgeslagen, dus dit is absoluut niet op feiten geconstateerd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zeker verontrustend! Tot nu toe nog geen meldingen in Drenthe, maar het zal hier vast ook wel voorkomen, hoewel het vooral de kustprovincies lijkt te treffen. Qua wilde konijnen is mij hier nog niets opgevallen (ik wandel veel in natuurgebieden) maar qua tamme konijnen weet je niet altijd. Herkent iedereen de symptomen en gaat de gemiddelde konijneneigenaar (dan) naar een dierenarts?


 


Als je een grote ren toch enigzinds wilt afsluiten voor muggen kun je van die lappen horrengaas overwegen. De zijn vaak in flinke stukken (bv voor deuren) te koop bij van die goedkope op=op winkels en Action en zo. Ik heb vorig jaar 6 doosjes gekocht voor 25 eurocent per doosje. Er zit klittebandtape bij om het mee vast te plakken.


Voor nu probeer ik maar op mijn entingen te vertrouwen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, het stikt hier van de muggen die voornamelijk uit de sloot komen dus ik kan de bron niet weg halen en de ren bekleden met horrengaas is onmogelijk zonder kieren te doen (ik kan niet meer bij een deel van het dak, daar ligt ook nog steeds een restant opgerold gaas omdat we daar onmogelijk meer bij kunnen). 25 cent per doosje horrengaas is wel heel goedkoop.

Helaas komt myxomatose iedere herfst wel voor hier in de omgeving. Ik zou echt graag willen weten wat de risico's zijn om de konijnen buiten te laten, ik lees op Facebook wel het eea van mensen die zeggen dat hun konijnen toch myx hebben gekregen ondanks enting, maar ja, hoe serieus moet je dat nemen? Dat konijn van Laura hier op het forum bleek bijvoorbeeld achteraf syfilis te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies lonja. Ik denk dat myx na de nieuwe vaccinatie toch echt niet vaak voorkomt.

Ja inderdaad, dat is mijn vermoeden ook, maar het feit dat Wilhelminapark hier onderzoek naar doet maakt me aan het twijfelen. Jammer dat ze niet zo goed zijn in communiceren, want het zou natuurlijk wel fijn zijn om te weten in hoeverre het vaccin beschermt, en als dat inderdaad niet voor de volle honderd procent is, waar dat aan ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark heeft een nieuwe behandelmethode met een myx-vaccin dat versterkt wordt. Vorige week was er een melding op Facebook waarin ze op zoek waren naar konijnen met myx. Ik denk zelf dat de huidige vaccinatie wel afdoende is maar dat er wellicht een mutatie binnen het virus plaatsvindt waar de vaccinatie geen volledige bescherming voor biedt.

Als ik dit eerder had geweten had ik het wel aan Evert-Jan gevraagd. Ben vorige week daar nog geweest,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alsnog antwoord gekregen van Wilhelminapark. Vermoedelijk zijn er dit jaar meer muggen al dan niet in combinatie met meer plaatsen waar myxomatose heerst. Daardoor is de infectiedruk hoger, en kan het immuunsysteem het op een gegeven moment toch niet meer bijbenen:

"we hebben nog geen verschillende stammen gezien, ook het laboratorium ziet geen aparte stammen. De gedachte is dat de mate van infectie - infectiedruk de hoofdoorzaak is voor de verschillende verschijningsvormen - uitingsvormen."

En nu zijn zij dus bezig met een onderzoek waaruit moet blijken dat de konijnen in die gevallen na een extra vaccinatie + versterkt vaccin na 2 à 3 weken weer kunnen genezen en gaan ze ook met bloedonderzoek de werking van het vaccin na.

Overigens hebben ze heel veel informatie gegeven waaronder dat meer dan 1x per jaar inenten niets extra's zal doen. 2x per jaar enten is zinloos. De infectiedruk verlagen kan mogelijk helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom het vaccin niet zo goed zou werken kan ik niet echt een uitleg op geven. Daar kunnen meerdere redenen toe zijn zowel bij het virus (verschillende stammen, enz) als bij het konijn (genetische aanleg, aanmaak van antistoffen). Als ik er eens een artikel over vind zal ik het laten weten maar beloof niets.


Over het muteren van het virus weet ik wel dit door mijn cursus virologie van een paar jaar geleden:


Myxomatose is een virus ontwikkeld door de mens. Het is een poxvirus en als ik me niet vergis een DNA-virus.


Anyhow: Australië vond het inderdaad uit om hun konijnenpopulatie (niet inheems in Australië maar uitgezet door jagers) te bestrijden. Daarvoor hadden ze al geprobeert vossen uit te zetten maar daarmee kregen ze dezelfde problemen als bij de konijnen, namelijk dat ze met een vosssenplaag zaten. Daarom dus myxo. In het begin had dit virus een enorm succes met 90% sterfte binnen een paar dagen na besmetting. Maar voor een virus is dit niet interessant want wanneer een konijn dood is zal een mug geen bloed meer drinken zelf niet besmet geraken en andere konijnen niet kunnen besmetten. Daarom is het virus zodanig gemuteerd dat het dieren langer ziek maakt en minder sterfte veroorzaakte (want dan kunnen er meer muggen komen drinken en meer muggen dus versprijden)daarbij zijn ook de konijnen gemuteerd waardoor er een populatie ontstond die beter tegen myxo bestand waren. Ondertussen is sterfte nog 'maar' iets in de 50% (toch in Australië). En wat heeft Australië dan gedaan toen ze ontdekten dat myxo niet meer zo effectief was... inderdaad RHD ontwikkeld!!!


Ooh en hoe myxo dan in Europa terecht gekomen is: Een baron of graaf (alle toch iemand van adel) (denk een Nederlander) had te veel konijnen op zijn domein en heeft toen een myxo meegberacht om van zijn konijnen verlost te zijn. De man was niet zo bijster snugger want hij dacht dat het virus wel op zijn domein ging blijven....


En daardoor zitten wij nu met de gebakken peren. Alhoewel we hebben nog een beetje geluk: het vaccin beschermt niet volledig maar de kans dat je konijn ziek wordt is kleiner en als het besmet wordt is da kans groter dat het geneest. In Australië mag je niet eens vaccineren omdat ze schrik hebben dat myxo nog minder 'goed' gaat werken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ stamperpluis: zie mijn bericht hierboven. Volgens het bericht van Wilhelminapark heeft het te maken met dat er geen antistoffen worden aangemaakt.

Is er dan iets mis met het immuunsysteem van het konijn dat toch myx krijgt? De achterliggende gedachte is toch dat na vaccinatie het lichaam aan het werk moet, zodat het er weerstand voor opbouwt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .