Ga naar inhoud

Waar groenten kopen


Jill85

Aanbevolen berichten

Nu ik zoveel mondjes te voeden heb (5 konijnen en 2 cavia's en binnenkort nog een konijn) ben ik op zoek naar goedkope oplossingen om ze toch elke dag genoeg groenten te kunnen geven. Voor 3 konijnen groente in delhaize kopen ging nog, maar nu wordt dit toch wat duur. Waar halen jullie je groenten?

Ik ben ook van plan om hooi bij de boer te halen omdat dit goedkoper is. Waar moet ik dan op letten?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hooi moet je hooi hebben wat geschikt is voor paarden. Als ze keuze hebben voor eerste snee (op dit moment van het jaar zal er zelfs weinig anders zijn) dan heeft dat meestal de voorkeur van de konijnen.

In de lente/zomer/herfst kun je als je de mogelijkheid hebt buiten planten, gras en bladeren plukken. Ik pluk iedere avond een emmer vol, gratis en voor niks.

Een moestuin is ook een idee inderdaad. Zelf kun je veel kruiden en groenten kweken in bakken en potten of als je de ruimte hebt kun je een moestuin aanleggen.

In de winter zul je toch aangewezen zijn op de winkel. Ik koop in de winter in de winkel groen en de rest van het jaar is het groen gratis uit de (moest)tuin en de weilanden en bermen.

Verder zitten mijn konijnen altijd op gras (gras in de ren) dus dat is ook nog eens onbeperkt gratis aanwezig. Scheelt weer in hooi al zal je geen armoe lijden van zo'n baal van de boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is geen optie. Alle plantjes gaan dood bij mij . Ik heb daar ook geen tijd en goesting voor. Ook kan ik me niet goed bukken omwille v mijn rug.

Als alle plantjes dood gaan doe je iets niet goed dus dat is gewoon een kwestie van uitvinden wat je verkeerd doet. Geen tijd en zin is dus een kwestie van prioriteiten; of je moet zelf investeren en dan spaar je geld uit, of je besteedt het uit en dan koop je het in de winkel maar dat kost geld. Voor niks gaat de zon op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel van plan om kruiden in de ren te hangen en hetgeen erover groeit kunnen ze dan opeten. Ik dacht dan aan munt en aardbei ( de munt blijft hier het langste leven en ze lusten het graag. Ik pluk wel eens wat gras, maar ik kan me helemaal niet goed bukken omwille v mijn beperking. Mijn vriend doet het wel is, maar die heeft er ook niet altijd goesting voor. Welke groenten zijn makkelijk te kweken ( dus iets dat weinig verzorging nodig heeft)? Ze zitten nu op tegels. Gras vond ik niet echt een optie omdat een miserie is om proper te maken en als ze dan gaan graven zou ik erover kunnen vallen. Als ik op de grond lig raak ik bijna niet recht zonder hulp.

We hebben zaterdag wat groenten gekocht op de markt en dat scheelt ook wel wat met dat uit de winkel. Ik had oa 5 kg witloof voor 5 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle plantjes dood gaan doe je iets niet goed dus dat is gewoon een kwestie van uitvinden wat je verkeerd doet. Geen tijd en zin is dus een kwestie van prioriteiten; of je moet zelf investeren en dan spaar je geld uit, of je besteedt het uit en dan koop je het in de winkel maar dat kost geld. Voor niks gaat de zon op.

Ik vroeg me gewoon af of er een andere mogelijkheid is die betaalbaar is voor groenten, want groenten uit de supermarkt zijn duurder. Ik heb helemaal geen groene vingers en het interesseert me ook niet. Ik zpu voor mezelf ook nooit een moestuin beginnen mdat het mij te veel werk is. We werken beide fulltime en om dan zeker als het regent in de tuin te ploeteren zegt me helemaal nix. Mijn dieren dat is iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gewoon wat minder groenten geven. ;) klinkt flauw, maar dat is denk ik de makkelijkste oplossing. Ik heb jaren geen groenten gegeven, omdat ik 1 konijn had die er niet goed tegen kon. Hierbij deden ze het allemaal prima, dus het is geen absolute noodzaak. Nu beperk ik me ook tot wat witlof en wortel, aangevuld met geplukt gras of paardebloemblad. Als de andijvie goedkoop is, krijgen ze dat erbij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De witlof is vaak in de aanbieding, vaak bij de plus of aldi/lidl. Andijvie om de zoveel tijd bij de lidl ook goedkoop. Dan is zo'n krop 30 cent.

Ik let zo wel op waar het in de aanbieding is.

Munt is wel makkelijk zelf te houden ja, dat groeit en dat groeit en vinden ze hier ook erg lekker.

Ik pluk alle onkruid weg behalve de paardebloemen die op een paar plekken tussen de tegels groeien, die zijn voor de konijnen en komen steeds terug, ideaal haha.

Wortels zelf kweken levert volgens mij meer loof op dan wortels dus dat zou misschien iets kunnen zijn? Gewoon een paar van die makkelijke dingen maar idd zelf kweken vraagt wel enige aandacht natuurlijk. Maar als je een paar dingen kiest die makkelijk gaan en waar je geen hele moestuin voor hoeft bij te houden is dat misschien iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gewoon wat minder groenten geven. ;) klinkt flauw, maar dat is denk ik de makkelijkste oplossing. Ik heb jaren geen groenten gegeven, omdat ik 1 konijn had die er niet goed tegen kon. Hierbij deden ze het allemaal prima, dus het is geen absolute noodzaak. Nu beperk ik me ook tot wat witlof en wortel, aangevuld met geplukt gras of paardebloemblad. Als de andijvie goedkoop is, krijgen ze dat erbij.

Als ik eens niet veel heb, probeer ik het te verdelen. Heb altijd nog wel een wortel ofzo. Maar dan kijkt mijn vriend zo verbouwereerd en zegt ocharme ge geeft die geen eten . Ik wilde vandeweek ook hun biks uitstrooien in de ren en dan doet mijn vriend precies of ik ze mishandel omdat ik geen kommetje geef

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben wekelijks een biologisch groentenpakket van een boerderij in de buurt. Dat is in principe voor onszelf, maar de konijnen snoepen er ook lekker van mee. Verder hebben wij zelf een flinke moestuin.


Wat ik altijd aanraad is houd aanbiedingen in de gaten. Groenten die in seizoen zijn, zijn vaak goedkoper dan kasgroenten en groenten die van ver moeten komen.


 


Mijn konijnen krijgen dagelijks een groenvoerschotel met minimaal 3 soorten groenten. Ik ben van mening dat vers groenvoer niet mag ontbreken in het menu van een konijn. Al zaai je zelf een bloembak met kruiden en gras en geef je daar dagelijks een lekkere pluk van, ik vind dat het niet mag ontbreken voor de spijsvertering en vitamines.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de markt scheelt het veel, daar kun je evt ook om wat afval vragen.

Ik haal 's winters uit de winkel, van de markt, en wij hebben zo'n groentekraampje ontdekt langs de kant van de weg. Scheelt ook veel. Andijvie, witlof, bloemkoolbladeren, en wat wij zelf over hebben. Niet zoveel als wat ze 's zomers krijgen maar wel genoeg vind ik. Ik vind dat het er ook bij hoort, net zoals Evee zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Turkse groenteboeren zijn ook een stuk goedkoper, maar alles is dan wel korter houdbaar. Maar ik denk niet dat konijnen daar heel zwaar aan tillen. Hier krijgen ze overigens vooral fruit- en groenteresten van mij en soms haal ik wel witlof of wanneer iets is afgeprijsd bij de supermarkt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind op dit moment de witlof redelijk goedkoop en dat is een van de weinige groente waar Jip geen diarree van krijgt. Wortel laat ik liever staan vanwege de suikers. Jip kan wel tegen verse kruiden, dus krijgt ze dat ook. Die haal ik altijd gewoon bij de Lidl in zo'n pot, lekker goedkoop en daar kun je lang mee doen.

Ik weet niet hoe het zit met wortelloof, maar de meeste mensen willen dat toch niet. Misschien dat je naar een groenteboer kan gaan om te vragen of jij dat voor goedkoop/gratis mee kan nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal altijd gewoon de groentes bij de super. Bij de lidl is het een stuk goedkoper.

Bij de boni krijg ik meestal ook rest blad van de bloemkool.

Het is ook maar bet hoeveel je geeft en welke groentes. Haal je radijsjes is het een stuk duurder dan witlof, andijvie en wortel.

Dus zou dan goed kijken wat ze hebben en waar de aanbiedingen zijn, of de winkels afgaan en prijzen vergelijken. Kan ze zo al een paar euro schelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een baal hooi van bij de boer weegt zo'n 30 kg. Wij doen daar met 6 konijnen ongeveer bijna een maand mee. Het hooi moet lekker ruiken, niet bruin zijn, lange stevige dikke structuur, niet stoffig, geen beestjes, droog natuurlijk, noem maar op. Een boer die het hooi aan zijn koeien/paarden geeft heeft ook geschikt hooi voor konijnen.


Wij geven ook zoveel mogelijk van wat we zelf eten en wat er overblijft. Verder koop ik regelmatig kroppen andijvie, witlof, paksoi, wortelloof bij de supermarkt. Ik kan niet zeggen dat ik dat duur vind voor 6 konijnen, maar dat is ieders mening. Soms krijgen ze een dag geen groenten omdat ik dan niks heb. Dan krijgen ze meestal wel kruiden als weegbree of gedroogd blad van een of andere boom/struik (besteld via internet) Ze hebben altijd vers gras tot hun beschikking zo lang er gras is. In de winter is dat zo goed als weg, dus dan geef ik meer groenten/kruiden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .