Ga naar inhoud

zijn dit de hormonen?


Jelke81

Aanbevolen berichten

Ik heb hier al eens eerder de vraag gesteld hoe het kon dat mijn konijntje na een bezoek aan de dierenarts niet meer zindelijk was, waar ik helaas weinig respons op gehad heb.

Nu heb ik in de tussentijd nog eens goed gelezen en geobserveerd en het valt me op dat Yuki helemaal iets veranderd was. Van een iets bedeesd rustig konijntje die over zich heen liet lopen, lijkt het wel alsof ze juist nu de dominantere is van het stel. Ook is ze een stuk pittiger geworden maar wel op een goede manier zeg maar. Het vervelende is, is dat ze soms Jip niet met rust laat. Ook loopt ze geregeld op hem te rijden. Daarnaast keutelt en plast ze sinds het bezoek aan de da het achterste gedeelte van de kamer onder. Ook naast de kooi kwam ik geregeld spetters tegen en buiten viel me zelfs op dat ze over Jip sproeide leek het wel.

Nu heb ik gelezen dat dit een soort markeringsgedrag kan zijn.

Yuki is nu ongeveer 5 mnd.

Is dit iets hormonaals? Puberaals?

Ze staat momenteel ook altijd als 1e bij het deurtje als ze eten krijgt, beetje haantje de voorste maar verder niet agressief of zo. Ook is ze mega ondernemend geworden wat ik op zich wel leuk vind.

is er iets aan dit gedrag te doen? Niet alleen mijn woonkamer wordt een puinzooi maar van de kooi maakt ze ook een potje.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit kan inderdaad hormonaal zijn. Het klinkt wel behoorlijk heftig voor een voedster van vijf maanden. Zou het nog per ongeluk een ram kunnen zijn? Bij een voedster kan dit ook hoor. Wellicht dat een castratie nog zou kunnen helpen, maar daarvoor zou ik haar nog een beetje te jong vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is echt een voedster, heb voor de zekerheid nog eens nagekeken

Hoe oud moeten ze zijn voor eventuele castratie?

Het klinkt hier misschien erger dan het is maar ze gedraagt zich soms als een dolverliefd konijn tegenover Jip. In de kooi liggen ze lief bij elkaar. Alleen dat keutelen en sproeien pfff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedster deed dit ook ineens en zij is al bijna 3 jaar.Eerder was ze altijd gewoon normaal,maar een paar maanden terug ging ze meer jagen,meer rijden en ze plaste echt ons rammetje onder.We hebben toen besloten om haar te laten castreren en we zijn nu een paar weken verder en er is een wereld van verschil.Ze is haar hele leven nog nooit zindelijk geweest maar ik merk nu steeds vaker dat ze op de zelfde plek gaat keutelen en rijden en jagen heeft ze ook niet meer gedaan.Ik denk dus zeker wel dat het hormonaals is.Ik heb geen idee hoe oud een voedster moet zijn om geholpen te worden maar onze dierenarts zie tegen ons dat ze het het normaal het liefst doen als ze onder de 1 jaar oud zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat echt invloed hebben op de groei? Mijn voedster is tijdens een spoedoperatie (buikvliesontsteking) gelijk preventief gecastreerd, daar ze al 'open' lag. Ze was toen nog maar 4,5 maand. Natuurlijk had het normaal mijn keuze niet geweest, zo jong al, maar de omstandigheden lagen nu anders. Maar ze is uiteindelijk wel groot uitgegroeid en weegt nu 6 kg. Haar zusje is in het bezit van een vriendin van mij en die is niet gecastreerd en toch een heel slag kleiner.


Ik heb het idee dat het ook aan de voeding ligt. Hier voer ik SS, groenten, gedroogde kruiden, erwtenvlokken, papaya, ananas, kokosvlokken e.d. met onbeperkt hooi. Mijn vriendin voert een eigen merk gemengd voer en onbeperkt hooi.


 


Ik zou even afwachten of het gedrag afzwakt. En anders even overleggen met een konijnkundige DA. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat echt invloed hebben op de groei? Mijn voedster is tijdens een spoedoperatie (buikvliesontsteking) gelijk preventief gecastreerd, daar ze al 'open' lag. Ze was toen nog maar 4,5 maand. Natuurlijk had het normaal mijn keuze niet geweest, zo jong al, maar de omstandigheden lagen nu anders. Maar ze is uiteindelijk wel groot uitgegroeid en weegt nu 6 kg. Haar zusje is in het bezit van een vriendin van mij en die is niet gecastreerd en toch een heel slag kleiner.

Ik heb het idee dat het ook aan de voeding ligt. Hier voer ik SS, groenten, gedroogde kruiden, erwtenvlokken, papaya, ananas, kokosvlokken e.d. met onbeperkt hooi. Mijn vriendin voert een eigen merk gemengd voer en onbeperkt hooi.

 

Ik zou even afwachten of het gedrag afzwakt. En anders even overleggen met een konijnkundige DA.

Ik lees in jouw bericht dat je denkt dat het ook beter kan zijn vroeg te castreren? Dat is natuurlijk een moeilijke conclusie op basis van de ervaring met twee konijnen. ;)

Groter wil niet direct zeggen ook sterkere botten e.d..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat (geslachts)hormonen op een gegeven moment een rem zetten op de groei bij een jong dier.

Een jong gecastreerd dier zou dan dus langer doorgroeien. Wel schijnt de kwaliteit van de botten dan minder te zijn.

Bij honden (heb je mij weer...) worden bv. jong gecastreerde reuen vaak wat groter en slungelachtiger dan hun rasgenootjes.

Konijnen blijven natuurlijk kleiner, misschien merk je het daar bij minder dan bij bv. honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarden, hengsten dus, die geruind worden, stoppen zogezegd de energie ook meer in het groeien, dan in de hormonen en spieropbouw. Ze worden dus groter.

Maar ik snap niet waarom rammen dan wel zo vroeg gecastreerd mogen worden, en dat een voedster ineens een jaar moet zijn? Ik weet dat het bij een voedster wat moet groeien en het is natuurlijk ook een groter risico dan castratie van een ram maar waarom zit daar zo'n verschil in? Lijkt mij dat beide dan het beste uitgegroeid moeten zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren overlegd met da en zij zei dat het vanaf 6 mnd kon en het liefste wel voor 1 jaar. Dan hoefde ze alleen de eierstokken te verwijderen en niet ook nog de baarmoeder. Na 1 jaar kon ook maar dan zouden de hormonen al teveel ruimte hebben gehad om problemen met de baarmoeder te veroorzaken.

Zo is de ingreep iets minder heftig.

Ik wacht zeker tot ze 8 mnd is en kijk dan.

Daarnaast ben ik weer trots op mijn nijntjes, ze zagen er keurig uit, mooi op gewicht, goed in de vacht, mooie tandjes en vooral superlief!

Ze kon wel merken dat wij goed met de nijntjes omgaan. Yuki vond er niet zoveel aan, ze sprong recht in mijn armen toen de da haar aan het onderzoeken was. Waarschijnlijk dacht ze iiiiiiiieeeeee spuit, maar ook dat is weer gebeurt.

woensdag nog naar de nijntjeskapster zodat ze het iets minder warm hebben en dan rust!

Haar gedrag is trouwens al een paar weken ongeveer hetzelfde, de ene dag meer dan de andere. Ik blijf het dus nog even aanzien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhhh Christa volgens mij zeg ik toch duidelijk dat mijn voedster nog maar 4,5 maand was en dat het, zo jong nog, normaal niet mijn keuze was geweest. Maar dat de omstandigheden er nu naar waren aangezien ze al 'open' lag bij een operatie.


Ik snap dus niet hoe jij er bij komt dat ik van mening ben dat vroeg castreren beter kan zijn??? Ja, in het geval van mijn konijn wel aangezien de baarmoeder gek van vorm was en ze anders later voor een tweede keer onder narcose zou moeten.


 


Ik wil enkel aangeven dat als het echt nodig is, vroeg castreren mogelijk is en dit geen problemen hoeft te geven. Ik geef haar ook duidelijk het advies dit te bespreken met een konijnkundige DA.


 


En aangezien jij over het uitgroeien van een voedster begint, wil ik alleen aangeven dat dit op de grootte van een konijn geen invloed hoeft te hebben. Wat voor invloed het heeft op de botten weet ik inderdaad niet.


 


En ja ik heb nog maar ervaring opgebouwd op basis van 3 konijnen, maar dat wilt niet zeggen dat ik zomaar iets roep. Ik vind dat een beetje een onnozele opmerking die op mij wat kleinerend overkomt.


 


 


TS, fijn dat je overleg hebt gehad met je DA en ze er goed uitzagen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet mijn bedoeling op je tenen te trappen.

Natuurlijk was de situatie bij jou anders. In jouw geval moest je iets. Maar door je berichtje begreep ik dat je dacht dat het goed voor de groei kon zijn, aangezien jouw voedster groter was dan haar zusje. Maar groter is dan niet beter. Precies wat bammy zegt.

Ik bedoel er verder niets mee. Ik wilde alleen iets toevoegen aan de discussie.

Smiley om te laten zien dat ik het niet zo rot bedoel: :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .