Ga naar inhoud

Voeren


Binkie-Lover

Aanbevolen berichten

Oh interessant die link! Want mijn konijntje heeft wel eens die "darmkeutels.. Waarschijnlijk dus omdat ze teveel voer kreeg.. Ik ben vanaf vandaag gaan minderen naar 1 handje biks per dag + wat groenvoer erbij & natuurlijk onbeperkt hooi.. Hopelijk gaat 't snel beter en zie ik die keutels niet meer

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handiger om het voer af te wegen? Een handje is natuurlijk niet helemaal duidelijk. ;)


20-25 gram per kilo is genoeg.


 


TS heeft zo te zien een kleurdwergje? Dan hoef je maar 20-25 gram te geven, dat is best weinig en zeker geen voerbakje vol.


Ze moeten inderdaad wel onbeperkt kunnen eten om de tandjes te laten slijten en de darmen goed te laten werken, maar dan met hooi, niet met brokjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh... interessant ik geef mijn konijnen altijd maar 50 gram in de ochtend en ook zoveel in de avond

Ik gok het altijd via een lege jampotje of zo leeg zo klein ijsverwenmomentje bakje daar doe ik dus 2x de bodem in dat woog precies 50 gram.

Ik geef volgens die verhouding te weinig biks.... star is bijna 2 kilo en spider bijna 3kg

Ze horen in die verhouding 150;gram meer biks te krijgen!

Ik vul het aan met best veel hooi groente kruiden en fruit uiteraard :) en ze mogen

Bijna Dagelijks zonnebloem pitjes en een beloning brokje

Star heeft overigens wel snel last van blaas problemen dus ik moest ook wel minderen... vanwege de calcium.

Overigens eten ze hier bij teveel biks of groente, kruiden en fruit de blinde darm keutels niet meer.

Het is een beetje balanceren kun je zeggen elk konijn heeft een andere voeding behoefte :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, 20-25 gram is een richtlijn. Als je konijn daar te dik of te dun van wordt moet je meer of minder gaan voeren, of van andere dingen meer of minder gaan geven.


 


Hier hebben ze echt die 20-25 gram nodig, anders worden ze mager. Helaas is Jop nu ook vrij dun, maar als ik meer geef ben ik bang dat hij minder hooi gaat eten en de haakjes terug komen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag een jong konijntje een hoeveelheid biks geven afgestemd op het volwassen gewicht. Een teddy widder wordt meestal rond de 2 kg.

Als je het afgewogen wilt doen, kom je dan op 50 gram.

Zelf voer ik gewoon op gevoel. Wordt een konijn te dik, geef je minder. Migen ze wat aankomen, geef je meer.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik weeg niet af, bij 6 konijnen van verschillend formaat is dat een beetje van de gekke natuurlijk. Ze krijgen 's ochtend en 's avonds een kleine hoeveelheid en de rest van hun "honger" mogen ze stillen met groenvoer en hooi. Dat regelen ze allemaal zelf wel en zie, ik heb al jaren prima op gewicht zijnde konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Yesyes vanaf vandaag eet Konijn uit mijn hand!

Heeft ie nog niet eerder gedaan! Super!

Ik geef hem per dag 1 hand biks, + wat groenvoer (voorheen deed ik 2 schijfjes komkommer maar daar krijgt hij darmpoepjes van, dus ff minderen) en onbeperkt hooi uiteraard..

Denken jullie dat dit genoeg is?

 

Probeer qua groenten eens op te bouwen met andijvie, witlof, wortelloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg ook nooit af. Zodra ik zie dat er een konijn magerder of dikker begint te worden, pas ik de hoeveelheid aan. Of als de bdk's blijven liggen of als ik zie dat er minder hooi wordt gegeten. Toen ik de groep apart had,vond ik het lastiger. Moest ik de porties verdelen. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is ongeveer 1 jaar en nog een paar weken. Zijn ruggengraat voel ik wel maar ik zie hem niet. Zijn ribben kan ik ook wel voelen maar die zie je ook niet.

image.jpg

adult photo hosting

Hier een foto van hem dan kun je het een beetje zien.ndat zijn vacht zo raar eruit ziet komt omdat hij haar uitval heeft want hij krijgt (denk ik) zijn wintervacht. @NaOomkuuHh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .