Ga naar inhoud

Wat kan Pip gehad hebben?


Aanbevolen berichten

Lang verhaal. Gistermiddag hebben mijn 4 konijnen op het gras gezeten. Zo tegen 18.30 ben ik ze samen met mijn man in het hok gaan zetten. Pip was altijd een rustig konijn, dus zij was als laatste aan de beurt. Toen we haar in het hok zetten kon ze beide achterpootjes niet bewegen. Meteen hebben we haar uit het hok gehaald en haar nagekeken. Een ding wisten we zeker, dit is niet goed. Direct de dierenarts gebeld, mijn vaste dierenarts nam ook nog de telefoon niet op (grrrr). Omdat er snel gehandeld moest worden heb ik de DA waar mijn vriendin/opvang ook gaat gebeld, moest er stuk voor rijden, maar maakt niet uit. Ik mocht gelijk komen. Zij dacht aan de telefoon uitputting. Eenmaal daar, bleek ze meer uitval te hebben als alleen de achterpootjes. Pupilreflex was niet goed, bij temperaturen was de spanning op het rectum te weinig, ondertemperatuur en beide achterpootjes verlamd, het diepe gevoel was er wel nog. Ze heeft een infuus gekregen en pijnstilling en dexamethason. Man heeft tot 24 uur beneden gezeten en het leek redelijk te gaan. Heb voor dat ik naar bed ging nog gedwangvoerd maar daarna ging ze van het hooi en groen eten. Ik ben paar keer vannacht op geweest en toen was ze vrij oké, at ook, dus geen ernstige zorgen. Vanmorgen zag ik een hoopje konijn, maar ze was er nog. Meteen weer gedwangvoerd en water en medicatie via spuitje gegeven. Op dat moment gaf ik de hoop al een beetje op. Mijn man is toen ik werken was, doorgegaan met dwangvoeren. Op een gegeven moment (had alweer afspraak DA gemaakt) kreeg ik door dat het wel redelijk ging en misschien moesten we de afspraak wel afzeggen. Ik wilde haar eerst zelf zien en dan beslissen. Het ging inderdaad wat beter, verlamming leek minder, maar toch afspraak laten staan. Conclusie van de dierenarts was ook dat ze toch iets verbetering zag als gisteravond en wilde vandaag en morgen nog behandelen met dexamethason en pijnstiller. Verder waren we goed bezig met dwangvoeren en vocht toedienen. Heb man en Pip thuis afgezet, naar AH gesjeesd om groente te kopen waar veel vocht in zit. Hij had in de tussentijd nog eens gedwangvoerd maar ze slikte niet meer. Eenmaal thuis heb ik het ook nog een keer geprobeerd maar toen liet ze zich helemaal hangen. Ze was echt op! Ik heb haar bij haar zusje gelegd. Toen ik haar vast had was ze al helemaal slap. Zat niks meer in. Ik heb mijn man geroepen. Toen dierenarts willen bellen maar het was al over. Ze was al weg. Ze is heel rustig ingeslapen, haar zusje heeft haar zitten wassen. Met z'n drie hebben we afscheid genomen van Pip, onze 4 jarige dochter ging er goed mee om, aaide haar nog, gaf haar kusjes. Ze mist haar wel, maar dat doen we allemaal.

Heeft iemand een idee wat ze gehad kan hebben? Cunniculi dacht DA niet, want het proces ging te snel, dat paste niet. Zij dacht zelf aan iets in het centraal zenuwstelsel. Ik heb nooit eerder een konijn gehad met een neurologische aandoening. Honderd procent antwoord zullen we nooit krijgen, maar hoop het een plekje te kunnen geven! We hebben in ieder geval gedaan wat we konden, daar hoeven we niet aan te twijfelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wuppie en Woezel hebben wel achter elkaar aan gerend, maar de ren was heel ruim, had flink stuk gras voor ze afgezet. Maar pip het daar sowieso niet aan meegedaan. Zij was altijd de wat rustigere samen met Choco die zich ook lekker afzijdig hield. Toen ze net op het gras zat heb ik haar zien rennen en Binkies maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb niks giftigs in de tuin. Bewust vanwege de konijnen en met klein kind vind ik dat ook niet fijn. Alles wat er staat is konijnproof.

We hebben haar al begraven en ik wil ook niet dat er nog in haar gesneden word. Het zal grotendeels gissen blijven. De rest is wel gezond. Heb net nog rondje buiten gedaan.

Tussen het constateren en afspraak bij dierenarts zat niet meer dan 45 min tussen (inclusief half uur reistijd). Dus waren razendsnel. Soms moet je niet afwachten maar handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ze misschien iets van een giftige plant of struik binnen hebben gekregen? veel sterkte met het verlies.

  

Heb niks giftigs in de tuin. Bewust vanwege de konijnen en met klein kind vind ik dat ook niet fijn. Alles wat er staat is konijnproof.

We hebben haar al begraven en ik wil ook niet dat er nog in haar gesneden word. Het zal grotendeels gissen blijven. De rest is wel gezond. Heb net nog rondje buiten gedaan.

Tussen het constateren en afspraak bij dierenarts zat niet meer dan 45 min tussen (inclusief half uur reistijd). Dus waren razendsnel. Soms moet je niet afwachten maar handelen.

Hier zat ik ook net aan te denken. Maar jullie hebben dus niks uit de onveilige lijst voor konijnen in de tuin? Wat voor een mens niet giftig is kan dat voor een konijn wel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zat ik ook net aan te denken. Maar jullie hebben dus niks uit de onveilige lijst voor konijnen in de tuin? Wat voor een mens niet giftig is kan dat voor een konijn wel zijn.

Nee ook niet. Saai he ;-). We hebben de tuin bewust zo aangeplant. Ze zitten wel in de ren maar hebben eens het idee gehad ze gewoon los te laten lopen. Vanwege roofvogels doen we dat niet.

Wat nog zou kunnen is dat ze zich pijn gedaan heeft. Ben er grootste deel buiten bij geweest, alleen niet tijdens t koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte.

Ook ik vraag me af wat voor pijnstilling ze heeft gehad. Geloof namelijk dat een paar soorten pijnstilling niet samen gegeven mogen worden met dexamethason...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien: ze kreeg die medicatie niet voor niets.,ze was al ziek. De reacties doen vermoeden dat er gedacht wordt dat de pijnstilling met dexamethason de oorzaak zou kunnen zijn? Dat lijkt me echt heel sterk.

Wat er nu precies was blijft gissen. Zeker voor mensen zonder geneeskunde diploma. Als de dierenarts het niet wist, kom je er niet meer achter, ben ik bang. Het is hoe dan ook heel naar. Veel sterrkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer ook alleen maar mee te denken. Gezien je bij 3 dagen dexamethason geen pijnstilling bij mag geven, dacht ik dat het in 1 dag wel zo'n vaart kon lopen, zeker als er dus iets al niet goed is met een konijn. Wist ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .