Ga naar inhoud

Inenten.


Mariekexx

Aanbevolen berichten

Het is niet verplicht om je konijn te laten inenten, maar ik kan het je wel aanraden.

Het is niet slecht voor je konijn, tenzij je konijn al ziek is als ze wordt geënt.

De enting beschermt je konijn een jaar lang tegen vhs en myxomatose. Deze ziektes worden verspreid door muggen en je kunt het zelf ook meenemen uit de omgeving. Er is dus zeker een kans dat je konijn een van deze ziektes kan krijgen en als dat gebeurt is de kans klein dat ze het overleeft. Dit kun je voorkomen door haar te laten inenten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een afweging die je zelf moet maken. Maar mocht ze besmet raken met myxomatose of VHS, dan weet je vrijwel zeker dat ze niet meer te redden is. Op zich is het dus niet slecht voor een konijn om niet ingeent te zijn, mits ze die ziektes maar niet krijgt. De meeste mensen nemen liever het zekere voor het onzekere en zeker als ze meer dan 1 konijn hebben. 


Wat Sanne1993 zegt, het is wel iets wat je ieder jaar opnieuw dient te doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig is mijn konijn vorige week geënt.


Ik zou jouw konijn ook laten enten tegen VHS en Myxomatose.


Tevens wordt je konijn dan nagekeken.


Het gebit, ogen, oren


Tevens worden naar het hart en de longen geluisterd.


Het is wel zo'n veilig idee dat je konijn geënt is want als zij een van deze ziekte krijgt is het dodelijk.


De kosten voor dit alles was €27,50


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie weken geleden mijn konijnen laten inenten, maar helaas is er eentje heel erg ziek geworden. Op het moment van inenten was er ogenschijnlijk niets aan de hand, maar haar weerstand zal toen al laag zijn geweest, waardoor ze nu een lichte vorm van myxomatose heeft.

De kans dat dit gebeurt is niet groot, maar het komt dus wel voor. Ik had er zelf nooit zo bij stil gestaan dat dit zou kunnen gebeuren. Dit moet je niet tegenhouden in je keuze om te laten inenten. Mijn konijn gaat dit wel overleven, maar als ze deze ziektes krijgen en ze zijn niet ingeënt, dan is de overlevingskans bijna nihil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in maart laten doen, en Bennie werd deze maand ziek.

Ik doe het nooit weer...

hij is bijna 4 jaar en ook de eerste keer inge-ent.

Zou het echt door de enting komen dat hij ziek is geworden? Een gezond konijn hoort namelijk niet ziek te worden van een enting. Soms is er wel een kleine reactie, maar dat zie je vrijwel direct na de enting en niet pas een paar weken later. Misschien was hij al ziek op het moment dat je hem liet inenten of is het gewoon toeval dat hij ziek is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het ook nog nooit meegemaakt dat een konijn ziek werd van de inenting, maar helaas was het nu wel zo. Doordat er bij Roos geen tekenen waren van ziek zijn, ook niet bij de controle die gedaan wordt bij de inenting, heeft zij gewoon de inenting gekregen. Roos heeft door de stress echter de dag na de inenting een enorme gasbuik gehad.Hierdoor is de weerstand van Roos omlaag gegaan, waardoor zij anderhalve week later goed ziek werd van de inenting. Gelukkig knapt ze nu al op, maar helemaal de oude is ze nog niet. Het komt niet vaak voor dat een konijn ziek wordt van de inenting, maar het gebeurt wel eens een enkele keer. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik met je eens Sanne1993, maar het is wel even schrikken. Vooral als de dierenarts, die de inentingen gedaan heeft, het afdoet als zijnde niets aan de hand. Hij hoorde wel gereutel in de luchtwegen maar wist eigenlijk niet wat hij hiermee moest doen. Ik kreeg metocloral mee om de darmen op gang te brengen, meer niet. Is weer een les voor mezelf geweest, ik ga nu gewoon altijd naar Utrecht. Heb nu een paar keer meegemaakt dat ik voor de snelheid naar de dierenarts (konijnkundig) hier in de buurt ga, en ik uiteindelijk toch weer bij Evert-Jan zit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in maart laten doen, en Bennie werd deze maand ziek.

Ik doe het nooit weer...

hij is bijna 4 jaar en ook de eerste keer inge-ent.

In een ander topic zeg je dat Bennie EC heeft? Dit is een ziekte die ik persoonlijk niet met een inenting in verband zou brengen.

Hier 10 konijnen geënt waarvan er eentje een entreactie kreeg. Deze had een bult die na 2 weken weer weggetrokken is en nu zijn ze weer een jaar beschermd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ander topic zeg je dat Bennie EC heeft? Dit is een ziekte die ik persoonlijk niet met een inenting in verband zou brengen.

Hier 10 konijnen geënt waarvan er eentje een entreactie kreeg. Deze had een bult die na 2 weken weer weggetrokken is en nu zijn ze weer een jaar beschermd :)

Toch heb ik gelezen dat EC vaker voorkomt na een inenting...

en dat moet mij weer overkomen zoiets.. mijn vriend en ik zijn het er allebei over eens, Geen vaccinatie meer voor onze konijnen.

mijn vroegere konijn ook nooit ge-ent, en die kreeg de ziektes ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het echt door de enting komen dat hij ziek is geworden? Een gezond konijn hoort namelijk niet ziek te worden van een enting. Soms is er wel een kleine reactie, maar dat zie je vrijwel direct na de enting en niet pas een paar weken later. Misschien was hij al ziek op het moment dat je hem liet inenten of is het gewoon toeval dat hij ziek is geworden.

Bennie was achteraf gezien al 2 weken erg rustig, maar verder niks raars.

Dus het sluimerde al wel ergens denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bennie was achteraf gezien al 2 weken erg rustig, maar verder niks raars.

Dus het sluimerde al wel ergens denk ik.

 

Hoe kom je er dan bij dat het door de enting komt?? 

 

Nouja.. Men moet het zelf weten. Maar als je straks een konijn met myx of vhs hebt dan denk je wel anders gok ik..

 

En ervanuit gaan dat ze niet ziek worden omdat je je vorige konijn nooit geent is vind ik een erg onlogische redenering...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus.... konijn Benny had al iets onder de leden, en had dus niet geënt moeten worden.


Graag wat meer nuance dus, nu kunnen mensen (onterecht) afgeschrikt worden hierdoor en het (in mijn ogen belangrijke) vaccineren misschien achterwege laten.


Heb al meer dan 20 jaar konijnen, ent netjes ieder jaar en heb nog nooit problemen gehad.


Buiten of binnen konijnen, muggen komen overal en neem het risico niet.


  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Sharon eens. Ik heb zelf een binnen konijn, maar er ook voor gekozen om deze jaarlijks in te enten. Het kost niet veel voor een jaar vind ik zelf en in de zomer hebben we hier vaak ramen/deuren open en af en toe mag hij eens op het balkon dus muggen in zijn buurt zijn niet te vermijden. Verder zitten er veel wilde konijnen in de omgeving en kan ik ook iets via mijn schoenen mee naar binnen nemen, want misschien ben ik toch net op een keuteltje van een besmet konijn gestapt buiten zonder daar erg in te hebben waarmee mijn konijn dan weer in contact komt. Ik zou zeggen het zekere voor het onzekere.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan geen entreactie als je het mij vraagt, maar gewoon iets wat altijd op kan spelen, EC dan. 2 weken na enting, tja, dan kun je de enting wel de schuld geven maar dat lijkt mij niet.. De enige entreactie die ik ooit heb meegemaakt was een lichte zwelling die na korte tijd (paar dagen, maar zeker geen twee weken) weer weg was. 


Wat zegt de DA hiervan dan trouwens?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het geval van Bennie kan ik niet oordelen, maar het is wel zo dat myxomatose een incubatietijd van enkele dagen tot 2 weken heeft.


In mijn geval is het wel degelijk myxomatose waar Roos nu mee te maken heeft, dan wel in een mildere vorm. Als ik nu zie hoe ziek Roos toch wel geweest is, wil ik nooit een konijn met de erge vorm van myxomatose meemaken. Dus volgend jaar toch inenten, en wellicht mijn dierenarts heel lief aankijken of ik het thuis zelf mag doen.  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Neegewoonniet, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat binnen twee weken na de inenting een konijn niet ziek kan worden van de inenting, sorry voor het misverstand.

Roos is naar mijn idee uit de gevarenzone. Als ik haar vergelijk met vorige week dan is ze al een stuk opgeknapt. Ze heeft in ieder geval geen hoge koorts meer, haar oogleden zijn ook niet meer zo rood. Ze is al actiever aan het worden. Ik merk wel dat ze sneller moe is, althans, als ze eventjes gelopen heeft ploft ze toch weer snel neer. Het eten gaat nog niet zoals het hoort. Ze eet wel een klein beetje hooi, kruiden en groenvoer, maar de biks eet ze nog niet. Haar ontlasting is gelukkig weer op gang gekomen. Dus er zit vooruitgang in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .