Ga naar inhoud

Amber plotseling weer gas


Domino

Aanbevolen berichten

Afgelopen donderdag kwam ik thuis en merkte ik dat Amber niet lekker was. Ze wilde niets eten en ze gaf duidelijk aan pijn te hebben in haar buik. Contact gezocht met de assistente van mijn dierenarts (die heb ik op whatsapp) en bedacht wat te doen. De dienstdoende dierenarts had ik namelijk niet zoveel aan.


 


Medicatie gegeven en warm gehouden, uiteindelijk mee naar boven genomen en na een korte nacht begon ze gelukkig weer te eten. Vrijdag is alles goed gegaan en 's avonds leek ze heeeel even een terugval te hebben maar later ging ze toch weer lekker eten.


 


Zaterdag de hele dag niks aan de hand geweest en vandaag ook niet, ze heeft toenstraks nog lekker hooi zitten eten uit de ruif, wat lekkers ging er ook goed in en toen ze eten kregen kwam ze ook meteen eten. Maar na een paar happen stopte ze en ging ze ergens anders zitten.



Nu is het dus weer foute boel, ze heeft pijn en wil niks meer eten.


 


Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad, dit is nieuw voor me, het gaat zo plotseling en spontaan, ik kan mijn vinger er totaal niet op leggen wat er nu aan de hand is.


 


Uiteraard ga ik morgen de dierenarts bellen, maar wat kan nu de oorzaak zijn van dit plotselinge probleem?


Ze heeft niks vreemds of nieuws gehad, gewoon de dingen die ze altijd al kreeg. Ze zit binnen en er is niks raars geweest wat stress of iets anders zou kunnen veroorzaken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als ze keutelt zijn deze wel normaal, ze plast ook gewoon normaal, ik kan verder niks raars ontdekken. Ze is wel een beetje in de rui maar niet zo heel ernstig plus dat ik al Prozyme over het voer geef. (ik weet dat daar de werking niet van bewezen is, maar baat het niet dan schaad het niet)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen om 5 uur gingen de eerste happen en sprieten hooi er weer in. De rest van de dag was ze compleet normaal bezig. Hoou een, luieren en je vingers bijna meenemen van enthousiasme bij wat lekkers...

straks toch maar even langs de da om te kijken en overleggen. Het is nu de derde keer zo plotseling. Ik zit eraan te denken om een echo te laten maken. Dat zou in dit geval duidelijkee zijn dan een foto. Wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het steeds terug blijft komen lijkt het me inderdaad niet verkeerd om verder onderzoek te doen. Op een echo zou je inderdaad een eventuele verstopping kunnen zien. Misschien dat ze ook kunnen zien of er geen afwijkingen aan de darm zelf zijn? Konijnen met bijvoorbeeld megacolon zijn ook gevoeliger voor gas en verstoppingen.

Ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen en dat er iets aan te doen is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt onderzoeken of er een verstopping is inderdaad de volgende stap, aangezien de middelen die bij bijvoorbeeld megacolon gebruikt worden een contra-indicatie hebben als er zich een verstopping in de darmen bevind. Dus ik ben het helemaal met je eens. Overleggen en dingen uitsluiten.


Ik wist niet dat een echo duidelijker is dan een foto. Ben wel benieuwd naar de voor- en nadelen van beide eigenlijk. Kosten, duidelijkheid, welke dingen je met een echo wel/niet uit kunt sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een megacolon kun je denk ik niet zien op een echo. Dus als dat de vraag is, kun je je afvragen of een echo zin heeft. En is een megacolon niet aangeboren? Want dan lijkt dat ook minder waarschijnlijk.

Een verstopping kun je volgens mij net zo goed zien op een foto als op een echo.

Ik zou de vraag aan je dierenarts stellen. Welke oorzaken van gas kun je wel zien op een echo, maar niet op een gewone foto? Wat kan een echo je potentieel meer opleveen dan een foto? Een echo doen om het doen van verder onderzoek, zonder duidelijke vraag, lijkt mij zonde van het geld en de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de vele spelfouten, had het met mijn telefoon getypt maar niet goed nagekeken.


 


Ik ben bij mijn eigen dierenarts geweest. Probleem is onder andere dat de problemen voor nu opgelost waren omdat ze zich vandaag weer goed voelde. Dus de da kon op het moment niet constateren wat ik gisteravond constateerde. Ik bood hem al aan om de volgende keer 's avonds laat te bellen maar dat vond hij niet zo'n goed plan :D behalve als hij dienst had en het was spoed ;)


 


Maar wat de echo betreft zei hij dat hij het op zich geen slecht idee vond, maar betwijfelde of er wat op te zien was omdat ze nu op het moment de klachten niet meer heeft. En als het bijvoorbeeld komt door gas, of omdat ze ergens pijn zou hebben, dan kun je dat ook niet altijd op een echo zien.


Dus al met al best lastig vraagstuk, schiet ik er wat mee op als ik de echo laat maken?


 


Het verschil met foto en echo is dat je andere structuren kan zien. Op een foto zie je niet alle substanties bijvoorbeeld in de maag goed, je kan lucht zien en massa maar verder volgens mij niet echt duidelijk, en met een echo schijnt dat wel te kunnen.


 


Ik zal morgen de praktijk nog eens bellen die de echo's doet. Ik ga daar deze week toch met Luna heen voor haar hart dus die afspraak staat al. Dus wellicht kan ik Amber dan meenemen. Maar ik zal eerst eens vragen of zij het ook nuttig vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me zo voorstellen dat een echo of een foto bij zoiets vooral interessant is op het moment dat ze duidelijk wat mankeert. Nu is ze weer opgeknapt (gelukkig) en kunnen ze misschien niet alles zien tov als ze een echo of foto maken op het moment dat ze echt ziek is. Maar dat is puur mijn eigen theorie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus dat ik het als het even kan niet laat wachten totdat ik er terecht kan. Ik weet hoe link gas kan zijn. Toch ga ik haar stiekem van haken verdenken... ze eet nu wel hooi, maar stopt regelmatig om vervolgens later weer verder te gaan. Haar tanden zijn 3 weken geleden bekeken maar toen zag het er perfect uit, maar misschien is het ondertussen fout gegaan.


Morgen maar weer contact opnemen.


 


Heb ook de kliniek die de echo's doet gebeld en die zei hetzelfde als mijn eigen twijfels, misschien steek je er een hoop geld in en word je nog niks wijzer omdat ze op het moment dan niks heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .