Ga naar inhoud

Stamper eet niet


Jetsel

Aanbevolen berichten

Hij weegt 1.75 kg. Ik heb net op het doosje gekeken, en van de carprofen moet ik .7 geven 4x daags, en van de metocloral .5 4x daags. Ik heb inderdaad met de zoekfunctie hier gevonden dat andere mensen het iedere 12 uur geven... Ik zal morgenochtend meteen de da bellen of hij er iets meer duidelijkheid over kan geven. Zijn buikje masseer ik iedere keer als ik dwangvoer geef of medicatie. Vandaag niet meer de da gebeld: hij heeft een bakje ss op (+/-15 brokjes), en aardig wat andijvie. Net een klein stukje brood gegeven, heeft hij nog niet helemaal niet. Helaas komt hij nog niet aangestormd als ik met wat lekkers kom, dus hij is nog niet de oude. Voor ik naar bed ga wil ik nog zijn meds geven, en morgen om 07.00 weer. Afhankelijk van of hij iets heeft gegeten zal ik hem morgen dwangvoeden, straks in ieder geval niet.

Ik ga er gewoon vanuit dat hij er bovenop komt, moet hij dat tot mei weer binnen zitten en Wiesje alleen buiten? Of kan ik hem straks weer laten wennen aan kou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij verliest zijn vacht niet in een paar dagen hoor. Ik zou hem wel, als hij eerdaags weer beter is, een beetje rustig laten wennen aan de kou.

Cisaral mag om de 6 uur in heftige gevallen en metocloral om de 6 of 8 uur. (Dit staat ook in de bijsluiters die op internet gewoon te vinden zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf nu geven zoals aanbevolen door de da, ik zal morgen bellen om te vragen waarom ze is afgeweken van de bijsluiter. Ik ben afgelopen zaterdag niet naar mijn eigen da gegaan, dus ik zal mijn eigen da ook nog even bellen! Net de temperatuur gemeten: 38.8, dus dat gaat gelukkig prima. Hij heeft ook al weer wat brokken op, er liggen er nog 7 in en wat andijvie, misschien gaat hij als de brokken op zijn nog wat hooi eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ff gerekend (is niet m'n sterkste punt, dus correct me if im wrong), maar metocloral om de 6 uur ís 4x daags als je de nacht meeneemt. En de carprofen --> 0.5*1.75kg = 0.875 en dat volgens de bijsluiter om de 12 uur.. Nu geef ik 0.7 om de 6 uur.. Dus dat is wel vreemd, maar lijkt me dan wel dat hij genoeg pijnstilling krijgt. Ik bel sowieso nog morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik vind het wel bizar dat de strekking van dit gesprek eerst is: 'misschien geef je hem te weinig pijnstilling', naar 'je geeft hem een overdosis'. Ik bedoel dit niet rot, ik waardeer jullie reacties heel erg, anders zou ik niet op een forum komen natuurlijk. Ik heb het beste met mijn konijnen voor en ik probeer mij aan al jullie tips te houden. Maar qua medicatie.. Ik volg gewoon de instructies van de DA op. Ik heb daar net mee gebeld, en 4x daags Carprofen is een keuze die je kan maken ipv 2x daags.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft zijn bakje ss vannacht leeg gegeten, en ook andijvie en een restje peterselie. Vanochtend kwam hij wel meteen naar zijn nieuwe brokken toe en heeft er toen meteen 3 van gegeten. Helaas dus maar 3, en daarna ging hij meteen weer liggen. Het gaat de goede kant op, maar het is nu nog niet top. Vandaag moet ik werken, dus ik heb hem zijn meds, andijvie en peterselie gegeven (en dat bakje ss wat ik al eerder gegeven had vanochtend). Hopelijk heeft hij dat gewoon op als ik vanmiddag thuis kom.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA zal het het beste weten toch?


Wij kunnen vanachter onze schermen niet zien hoe erg Stamper er aan toe was.


Ik zou idd de instructies van de DA opvolgen en zelf niet gaan zitten kloten met medicijnen, dat is op het forum hier ook vaak zat als advies gegeven, dat je de DA moet inschakelen en niet zelf maar wat gaan zitten aanmodderen.


 


Pluis ging hier pas na 1,5 week verharen, dus als zijn temp weer stabiel is en hij eet weer wat uit zichzelf kan je hem misschien in een garage of schuur zetten met Wiesje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad nu even van de deskundigheid van de DA uit, en ik volg die instructies op.


Thnx voor de tip Natasja, helaas woon ik in een appartement en zitten de konijnen op het balkon. Dus als ik hem weer buiten zet komt hij meteen op een winderig balkon, geen schuur of garage :(. Ik kan hem wel binnenkort in de slaapkamer zetten, die is onverwarmd. Dan begin ik daarmee en zet ik vervolgens het raam een stuk open zodat hij wat kan wennen. Gewoon met de deur dicht, zodat het niet gaat tochten!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij denkt dat die twee rustig genoeg zijn om in een meterkooi te zetten voor de nacht dan moet dat maar. Heb je ze gelijk op neutraal terrein op je slaapkamer terug gekoppeld.

Ik zou ze dus helemaal niet uit elkaar halen voor het eten, het idee is juist om te proberen of samen eten weer goed laat eten.

Dus gewoon goed kijken terwijl ze eten en blijkt hij niet voldoende te eten, ja dan kun je hem inderdaad apart bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik vind het wel bizar dat de strekking van dit gesprek eerst is: 'misschien geef je hem te weinig pijnstilling', naar 'je geeft hem een overdosis'. Ik bedoel dit niet rot, ik waardeer jullie reacties heel erg, anders zou ik niet op een forum komen natuurlijk. Ik heb het beste met mijn konijnen voor en ik probeer mij aan al jullie tips te houden. Maar qua medicatie.. Ik volg gewoon de instructies van de DA op. Ik heb daar net mee gebeld, en 4x daags Carprofen is een keuze die je kan maken ipv 2x daags.

ik had dezelfde berekening als jij en je konijn krijgt nu de dosis voor een konijn van 1,4kilo. Maar wel 4 keer per dag, daarom zat ik te twijfelen of het wel goed ging zo. Maar goed, je hebt het besproken dus het zal wel goed zijn. Ik bemoei me er niet meer mee. Word er toch steeds op afgebrand.

Ik hoop voor je dat je konijn weer snel de oude is. Wat ik je vooral wil meegeven is niet te vroeg te stoppen met de medicatie. Het kan best wel een paar dagen duren voordat alles weer naar behoren werkt. en luister naar je gevoel wat betreft het buiten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was zeker niet mijn bedoeling om je af te branden Domino, dat was ook niet de strekking van die post. Sorry als dit wel zo over komt, maar ik raakte gewoon in de war van al die verschillende goedbedoelde info. Ik hield me gewoon aan de instructies van de DA, en het kwam voor mij zo over alsof ik het niet goed deed, vandaar dat ik er wat van zei.


Ik zal niet te snel stoppen met de meds, de DA heeft ook gezegd dat ik de flesjes medicatie op moet maken, ze zitten nu ongeveer op de helft. Thnx voor deze tip!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik dat je bedoelde dat ik je afbrandde? Zo sterk was het niet bedoeld. Maar ik vind het gewoon bijzonder om te zeggen dat het beleid van een dierenarts die het konijn beoordeeld heeft niet goed is. Je hebt het dier niet gezien, dus kun je het ook niet beter weten, vind ik.

Ik zou er zelf bloednerveus van worden als ik een ziek dier had en iedereen riep iets anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja onder andere, maar waarom ik het in twijfel trok is omdat het konijn 1,75 kilo weegt en medicatie krijgt voor een konijn van 1,4 kilo. Maar dan wel 4 keer per dag in plaats van de gebruikelijke (en ook op de bijsluiter aangegeven) 2 keer per dag. Ergens klopt er in mijn ogen dan iets niet. Maar goed, de dierenarts wil het zo, daar ga ik mij dan ook maar niet in mengen.


 


Ik ben er persoonlijk niet zo bang voor dat ze problemen krijgen van een kleine overdosis Carprofen. Het moet natuurlijk geen gewoonte worden en beter is de juiste hoeveelheid, maar ik heb zelfs een konijn gehad die met de dubbele dosis nog steeds pijn had. Het is ook niet echt mijn favoriete middel. Maar dat is een kwestie van smaak en ervaring die ik ermee heb.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Wiesje erbij gezet in de meterkooi. Stamper ging meteen op haar rijden, en ze hupsen nu achter elkaar aan... Goed teken, of juist te stressvol nu? Hij heeft aardig wat ss op vandaag, een paar happen andijvie, maar geen hooi. Temperatuur is goed. Net weer buik gemasseerd, ik voel nog wel zachte stukken, bij Wiesje is haar buik wat harder... Is dat dan het gas wat ik voel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat Carprofen bij konijnen een mindere werking heeft, en dat er daarom vaker Metacam gegeven wordt. Wellicht dat de dierenarts daarom een lagere dosering maar dan 4x per dag van Carprofen heeft voorgeschreven, om toch een betere pijnstilling te bewerkstelligen.

 

Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn, het zou mooi zijn dat ze, als het echt zo is, dat wat beter voorlichten aan iedereen ;)

 

Dat rijden moet je even in de gaten houden, als het echt te veel en te stressvol wordt kan het misschien weer mis gaan. Een meterkooi is ook eerlijk gezegd wel erg klein voor 2 konijnen. Dus dat rijden kan ook daarvan komen.

 

Wat dat harde en zachte in de buik, ik vind dat lastig te zeggen. Ik heb bij mijn konijnen echt veel onderlinge verschillen in hoe stevig hun buik aanvoelt. Dus ik denk dat het lastig te vergelijken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net besloten ze allebei weer buiten in de ren te zetten. De wind is wat gaan liggen en staat aan de voorkant van de flat, dus daar maak ik me geen zorgen over. Stamper heeft vandaag een bak ss gegeten, maar heeft wel veel gelegen. De kattenbak in de ren heb ik verschoond en heb wat extra stro in het nachthok gelegd. Verder zijn er hopelijk genoeg geuren nog van Stamper aanwezig... Stamper maakte net twee binkies (na ongeveer 10 minuten). Het lijkt me een goed teken, of kunnen zieke konijnen ook gewoon binkies maken? Het contact met wies en stamp is nog vluchtig.. Hopelijk worden ze binnenkort weer het kleffe stel dat ze altijd waren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .