Ga naar inhoud

Weer een konijntje dood :(


kim1988

Aanbevolen berichten

12 november heb ik mijn konijn Jiska in moeten laten slapen, had daarover toen een bericht neer gezet:


 


1 van mijn konijnen (die toch altijd wel mijn favoriet is geweest) heb ik woensdag in moeten laten slapen. Ik vond haar sochtends stilletjes in een hoekje en zag eigenlijk meteen dat ze niet meer te redden viel. Een dag daarvoor was ze gewoon springlevend en at ze normaal zoals altijd. Ook was ze nog maar 4 jaar en worden mijn konijnen ieder jaar ingeënt dus daar kan het niet aan liggen. Ook al wist ik diep van binnen dat het voor haar te laat was, toch ben ik met spoed naar de dierenarts gereden. Ze zei gelijk dat ze symptomen zag van e.cuniculi en dat ze al heen aan het gaan was. Dus hebben we gekozen om haar in te laten slapen.


Ik ben gelijk gaan lezen over deze ziekte op internet want eigenlijk heb ik me hier nooit in verdiept. Er blijven me toch een paar vragen hangen:


-Is het mogelijk dat een konijn een dag van te voren totaal geen zichtbare symptomen heeft? Ik hou mijn konijnen echt altijd heel goed in de gaten en het zou me zeker zijn opgevallen als er iets geks te zien viel.


-Kan een dierenarts in een paar seconden al zien dat het om deze ziekte gaat? Ze zei dat Jiska evenwichtsproblemen heeft en haar kop scheef hield en dat wijst op deze ziekte zei ze. Naar mijn idee is dat wel een heel erg snel beoordeeld. Een konijn dat aan het sterven is staat nooit mooi recht op 4 pootjes lijkt me.


Ze gaf me de keuze om of mijn andere 4 konijnen gewoon goed in de gaten te houden en als er iets is gelijk te komen of om ze als voorzorg Fenbendrops te geven. Omdat Jiska heel onverwachts zonder eerst zichtbare symptomen te hebben gehad is overleden heb ik gekozen voor Fenbendrops. Iedere dag mijn konijnen observeren deed ik sowieso altijd al maar dat had dus ook geen zin gehad.


-Nu lees ik op internet dat e.cuniculi besmettelijk is dus had ik die Fenbendrops sowieso niet mee moeten krijgen voor mijn andere konijnen? De dierenarts zei dat alleen konijnen die er vatbaar voor zijn deze ziekte krijgen..?


 


Mijn konijn Luna was toen al aan het afvallen en vroeg daarom ook om raad aan de dierenarts. Dit was slechts: "hem extra goed in de gaten houden."


Dit vond ik toen al wel een beetje te makkelijk gezegd. Als een dier aan het afvallen is dan is dat nooit een goed teken. Maar ik hield hem heel goed in de gaten en ik dacht: nu ik ze behandel met Fenbendrops komt hij er vast bovenop. Hoewel hij mager bleef was hij altijd wel gewoon actief en at heel goed. De afgelopen dagen vond ik hem iets stiller alhoewel hij nog steeds goed at en verder nog goed rond huppelde. Maar omdat het me toch niet lekker zat was ik wel van plan om deze week nogmaals de dierenarts te bellen. Maar vanochtend vond ik hem opeens wel heel erg slapjes in een hoekje. Net zo stil als Jiska maar toch anders. Ik nam hem mee naar binnen maar mijn gevoel zei dat ik beter nog even met hem op de bank kan blijven zitten in plaats van hem mee te sleuren naar de dierenarts. Hij had last van rare stuiptrekkingen, evenwichtsproblemen en ademde heel raar. Na een paar minuten al blies hij zijn laatste adem uit. 


 


Mijn konijnen behandel ik nu bijna 4 weken iedere dag met Fenbendrops. En toch heeft Luna het niet gered. 


Ik vraag me af hoe jullie beeld van dit alles is. Had ik dingen anders moeten aanpakken? Kan het misschien iets anders zijn wat mijn konijnen hebben aangezien de Fenbendrops blijkbaar niet helpt? Ik moet wel zeggen dat ik het de dierenarts wel kwalijk neem dat ze niet verder heeft gekeken naar Luna toen ik zei dat hij aan het afvallen was. Maar ja de Fenbendrops was oh zo'n wondermiddel en het zou allemaal goed komen. Ik vertrouwde de dierenarts toen maar, alleen het stomme was dat ik er toch een slecht gevoel bij had. 


Ik voel me er zo rot over...


 


Mijn andere konijnen zijn op dit moment wel 100& gezond en perfect op gewicht. Kunnen zij alsnog krijgen wat Jiska en Luna hadden (wat het ook is geweest?) of hadden zij dan nu al symptomen moeten hebben aangezien het kennelijk iets besmettelijk is? 


Kan ik nog iets doen om te voorkomen dat ze het ook krijgen? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste momenten passen echt bij overlijden, daaraan is een ziekte wel lastig te ontlenen hoor. Wat je bij Luna omschrijft zou nierfalen geweest kunnen zijn, maar ja ik ben natuurlijk geen dierenarts. 


 


De rest van je konijnen hoe dan ook in de gaten blijven houden. Misschien kun je de ruimte waar je ze houdt ook controleren op eventuele problemen, als je ze buiten hebt op ingewaaide bladeren bijvoorbeeld. Je zou kunnen overwegen om hun ontlasting na te (laten) kijken, afvallen en wel goed eten, dan zou ik zelf wormpjes willen uitsluiten.


 


Heel veel sterkte met dit verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet mij ook niet direct aan EC denken. Ik zou het vreemd vinden als een konijn hier zo snel aan dood zou gaan, en helemaal 2 achter elkaar. Het kan natuurlijk nog steeds want het is een rare ziekte die zich op heel veel verschillende manieren kan uiten. Maar daar had je alleen achter kunnen komen met autopsie. Ik zou het dus niet uitsluiten, wellicht een vorm van EC die op het hart slaat of zo, zoiets kan. Dat de fenbendrops niet hielpen zegt niet of ze wel of geen EC hadden. Het is geen medicijn tegen EC of zo (was het maar waar) maar soms kan het wat helpen. En soms haalt het ook gewoon helemaal niks uit.

Ik denk dat je nu niet zoveel kan doen verder zo lang de andere konijnen gezond lijken. Het is gewoon maar duimen dat ze het goed blijven doen. Dat is akelig dat je maar moet afwachten of het goed gaat, dat snap ik (hier ook half september het eerste konijn ingeslapen na maanden met EC en 2 weken geleden nummer 2 in laten slapen, Fenbendazol deed hier ook niks, dus ik moet ook maar zien waar het schip strandt). Maar ik denk dat je pas echt iets kan doen als er nog 1 ziek wordt. Ik zou het dan wel over een andere boeg gooien en de patiënt in kwestie ondersteboven en binnenstebuiten keren om te zien of er geen andere mogelijke oorzaken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh bah, sterkte.


Hij is in ieder geval in de armen van iemand gestorven die van m houd.


Misschien zou je met zijn lichaampje naar een andere dierenarts kunnen gaan als je er toch een slecht gevoel bij had.


En inderdaad goed hun omgeving controleren.


 


En is er idd gecontroleerd op wormen?


Ik dacht namelijk dan Fenbendrops niet helpen tegen pinwormen, en ik heb voor Magic ook panacur gekregen daartegen.


Die was ook levenloos en extreem afgevallen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk in deze ook helemaal niet aan E. cuniculi eigenlijk.


Wat het wel is, tjah kan van alles zijn bijv. cocciodiose, maar ook iets totaal anders in het lichaam. Dat gaat gissen blijven tenzij je sectie laat plegen, maar in deze zou ik zelf niet direct aan EC denken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb er veel aan en ga zeker wat doen met de tips.


Hebben jullie enig idee hoeveel het ongeveer kost om sectie te plegen? En binnen hoeveel tijd dat moet gebeuren? Ik neem aan dat het sowieso te laat is om dat nog bij Luna te doen, ik had er eigenlijk zo gauw niet bij stil gestaan. Maar als de kosten niet heel hoog liggen wil ik dat wel doen als ik binnenkort weer een konijntje zou moeten laten gaan.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn je andere konijnen ingeent? Sorry als je dat al hebt verteld. Het zou nog VHS kunnen zijn, denk ik. Ik heb geen ervaring met VHS maar heb wel gelezen dat het daarbij kan gebeuren dat ze met tussenpozen van weken overlijden. Ik weet niet wat de symptomen daarvan precies zijn.

Als je sectie wilt laten doen, moet dat wel vrij snel na het overlijden, ik dacht binnen een dag of twee, en dan moet je het lichaam koel bewaren. Er is wel een kans dat er niks uitkomt want dat gebeurt vaker bij konijnen. Sterkte met het verlies, ik hoop dat het niks besmettelijks was. Het wordt afwachten idd en in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jullie denken dat het geen EC is geweest. Vooral bij Luna dan, omdat hij aan het afvallen was terwijl hij wel heel goed at en actief was. Dat kan toch ook een symptoom van EC zijn?

Bij Jiska is het misschien wat minder waarschijnlijk.

Ik denk dat je het nooit zal weten wat het geweest is, tenzij je sectie laat verrichten of je andere konijnen ook ziek worden (wat natuurlijk niet te hopen is!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat Luna al 30 dagen Fenbendrops had gehad en schijnbaar dat nog niet aansloeg. Er zijn natuurlijk meerdere dingen die er aan de hand kunnen zijn als ze goed eten en toch afvallen. 


Ik denk daarom niet direct aan EC, zeker er al 30 dagen behandeling voorbij is. Ik zelf laat ook bij een symptoom afvallen ondanks goed eten, wel een bloedonderzoek doen. 


Natuurlijk, het kan het wel zijn geweest, maar als het iets anders is, iets voor besmettelijker als bijv. coccidiose. Wat ook symptoom afvallen ondanks goed eten bij volwassen konijnen geeft dan is het wel iets om zorgen over te maken. Kijk EC draagt vrijwel elk konijn bij zich, preventief behandelen is naar mijn mening dan ook vrij zinloos. 


 


Sectie zit rond de 250 a 300 euro tegenwoordig. Heb het eenmaal laten doen bij een konijn die 's avonds vrolijk en gezond was en goed at en de volgende ochtend volledig leeg liep van de diarree en binnen no time was overleden. In de maanden ervoor soortgelijk met twee andere konijnen toen gehad vandaar de sectie. Er is gewoon helemaal niks uitgekomen 0,0.. Dat was best frustrerend. Nu laat ik af en toe nog eigen sectie doen bij de dierenarts, dat betekend geen volledige sectie zoals bijv. in Utrecht, maar ze kunnen wel kijken of er iets afwijkend in het lichaam is bijvoorbeeld. 


 


Ik zou zelf mocht er nog iets gebeuren beginnen met direct wat uitgebreider onderzoek: ontlastingsonderzoek en bloedonderzoek en zo nodig aanvullen wat nodig is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is zo, maar er is te weinig onderzoek gedaan om direct te denken aan EC. Het zou niet mijn eerste gedachten zijn in deze geef ik aan, niet dat het, het absoluut niet is. 


Ook zie je bij afvallen ondanks goed eten vaak dat ze opgegeven moment op een mager gewicht blijven, maar heel lang nog blijven rond huppelen en met regelmaat eerst nog andere symptomen erbij krijgen. Ik verwacht dat als het konijntje zo enorm mager was als je bij EC ondanks goed eten en afvallen ziet dat de TS wel weer bij de DA had gezeten, omdat het dan wandelende skeletten zijn. 


Dus ja, het kan EC zijn geweest, maar het is niet het EERSTE waar ik aan DENK.


De zin waar ik helemaal niet aan EC denk slaat op het eerste konijntje Jiska. Het niet direct aan EC denken op Luna. Er zou zoveel meer onderzoek gedaan moeten worden om daar wat aan te doen. 


 


Ik vind dat er de laatste tijd wel heel vaak EC geroepen word. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah zo. Ik begreep je dan verkeerd, want dan hebben we dezelfde gedachte.

Als ik zo de eerste zin uit je vorige post las dan leek het alsof je dacht dat omdat Luna 30 dagen fenbendrops had gehad en het niet werkte je niet aan EC dacht.

Ik wist zelf eigenlijk eerst niet eens dat een konijn dood kon gaan aan EC maar toen heb ik op een gegeven moment een artikel gelezen waarin gezegd werd dat het ook het hart kon aantasten. Dus het kan dan wel denk ik.

Inderdaad denk ik ook dat als een konijn bij EC dan ook niet een beetje mager wordt maar inderdaad zodanig mager dat alle alarmbellen wel moeten gaan rinkelen voordat het dier zover heen is dat het overlijdt. Ook als skeletje valt een konijn niet zo maar dood neer. Maar het is een symptoom.

Nou ja we denken er dus eigenlijk gewoon precies hetzelfde over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor het meedenken!


 


Omdat er nog naar gevraagd word: Al mijn konijnen zijn en worden ieder jaar gewoon ingeënt.


 


Ik laat sectie doen als er weer plots een konijntje overlijd. Daarnaast ga ik zeker wat doen met de tips, ben heel blij met jullie berichtjes. Bedankt allemaal!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .