Ga naar inhoud

Raar gevoel in de buik?


dotje2001

Aanbevolen berichten

Het is het derde nest, maar er is een vierde episode geweest, waarbij de voedster gelukkig niet zwanger bleek. Dat is nog maar anderhalve maand geleden.

Ik ben helemaal voor goede informatie over halfwildjes. Zodra ik een foto zie van een halfwild nest zal ik dus goede tips geven. Maar het zal mij niks verbazen als er gewoon tamme kleurtjes uit komen rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is wel zo. Er zijn veel te veel konijnen. En ik zat te denken, wij raden mensen dan wel aan om twee konijnen te nemen. Maar misschien moet je dat eigenlijk helemaal niet doen. Want grote kans dat ze dan wel graag een jonge ram en voedster willen hebben, dat is toch de beste combinatie? En dan krijgt men een nestje, of waarschijnlijk twee. Je ziet ze dagelijks op marktplaats staan en die konijntjes hebben mazzel. Want die worden niet gedumpt in het bos, waar konijnen toch een veel mooier leven hebben? Liever geen konijn nemen dan, zeg ik. Ik heb er geen spijt van maar ik denk wel dat er veel mensen zijn die dat wel voelen.

Konijnenleed zal wel lang blijven bestaan. Er ligt dus nog steeds een taak en dat is voorlichting. Probleem is alleen dat je mensen dan zoveel cruciale informatie moet geven, en de mens is tegenwoordig lui. Een a4 tje is niet genoeg voor alle info en dat is lastig te verkopen. Ik weet wel, konijnen houden is niet voor iedereen. Wisten meer mensen dat maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne1993, dan maar helemaal geen konijn, vind ik dus. Een konijn alleen is sneu dus ik vind dat niks en dat zou ik nooit aanraden. Maar een konijn alleen in een afgesloten hok, kan ook niet zwanger worden. Ik vind het drie keer niks maar snap wat de beweegredenen is, zwangerschap is uitgesloten. Dat het dier eigenlijk een rotleven heeft, hebben mensen niet door. Daarom willen mensen geen twee konijnen maar eentje en zie dat maar te doorbreken want eigenlijk is er dan meer kans op oeps-nestjes. Lastig dillemma vind ik. Ik zou konijnen sowieso nooit zomaar aanbevelen als huisdier eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel dier is eigenlijk geschikt als 'huis'dier maar wij mensen zijn egotistisch en hebben graag iets om alles over te zeggen te hebben, en te knuffelen wanneer het ons uitkomt e.d. Ik ben er net zo schuldig aan hoor, met mijn vier konijnen en een hond. Het liefst nog een heel scala aan andere beesten er bij maar mijn gezonde verstand zegt: doe maar niet.

Maar voor mij is het, in dit geval, inderdaad: of helemaal geen konijn, of een koppel. Als ze echt bewust is van hoe je konijnen moet houden, zal ze het nest op tijd scheiden en net zo lang houden tot de rammen gecastreerd kunnen worden. Dan pas koppelen en weggeven. Maar ik heb zo een vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

En ik ga ze sowieso per koppel weggeven en als het wildjes zijn heb ik idd heel graag tips van jullie.

 

Deze morgen was er niks in het hok. Maar het gaat niet lang meer duren.

Als je dan ook daadwerkelijk iets met de tips doet ben ik al blij.

Hoe weet je dat het niet lang meer gaat duren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne1993, dan maar helemaal geen konijn, vind ik dus. Een konijn alleen is sneu dus ik vind dat niks en dat zou ik nooit aanraden. Maar een konijn alleen in een afgesloten hok, kan ook niet zwanger worden. Ik vind het drie keer niks maar snap wat de beweegredenen is, zwangerschap is uitgesloten. Dat het dier eigenlijk een rotleven heeft, hebben mensen niet door. Daarom willen mensen geen twee konijnen maar eentje en zie dat maar te doorbreken want eigenlijk is er dan meer kans op oeps-nestjes. Lastig dillemma vind ik. Ik zou konijnen sowieso nooit zomaar aanbevelen als huisdier eigenlijk.

Dat zwangerschap is uitgesloten als je een konijn alleen houdt hoeft niet per se waar te zijn. Als het konijn dan niet in een goed afgesloten hok/ren zit kan deze nog zwanger raken (tenzij het een ram is natuurlijk ;) ). Als je een konijnenkoppel van een voedster en een gecastreerde ram in een goed afgesloten ren houdt, met goede overkapping dan is het gewoon onmogelijk dat de voedster zwanger raakt! Een goed overdekte ren (van gaas of iets anders) is daarbij wel cruciaal. Ik heb hier 2 straten veder twee keer een wild konijn zien lopen, die kan dus zo mijn voedsters zwanger maken als hun rennen niet overdekt zouden zijn. Tot afgelopen winter had ik nooit gedacht dat hier daadwerkelijk wilde konijnen in de bebouwde kom rond zouden lopen. Maar dat gebeurt dus wel. En gaas van bijvoorbeeld 1,5 meter hoog houdt een wilde ram gewoon niet tegen. En dan heb ik het nog niet eens over de konijnen die uit hun hok ontsnapt zijn doordat het deurtje niet (goed) dicht zat en een middagje/nachtje los rondlopen. Dat gebeurt volgens mij regelmatig en in die tijd kan het konijn natuurlijk gedekt worden. Nee, een konijn alleen houden omdat je geen nestje wilt vind ik geen goede reden. Als je geen nestjes wil (dat is al stap 1!), laat je je voedster gelukkig samen leven met een gecastreerde ram in een ruime, goed afgesloten ren. Dat is helemaal niet moeilijk. Gewoon een kwestie van echt willen en je verantwoordelijkheid nemen. Dan komt er echt geen nestje en heb je een gelukkig konijn (twee zelfs).
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 'ervaring', heb nog nooit een zwanger konijn gehad (wel een keer een voedster gevonden waarvan wij dachten dat ze misschien zwanger was, gelukkig niet!) is dat dierenartsen moeilijk kunnen uitrekenen wanneer het dier zal bevallen. Ze kunnen een schatting maken van wanneer het dier ongeveer gedekt is en dan + aantal weken maar om nu, net als bij een mens, te zeggen dan bevalt ze, lijkt me moeilijk maar OK. Zoals ik al zei, ik heb er (gelukkig!) geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dotje: Maar je ren is niet overdekt? Dat begrijp ik uit je verhaal tenminste. Lijkt me wel iets om direct (!) werk van te maken en de rennen te overdekken als het geen gepland/gewild nestje is. In een afgesloten ren (en dan bedoel ik dus ook het dak) kan ze samen met haar gecastreerd vriendje leven zonder dat er (nog meer) nestjes komen. Wil je daar meteen werk van maken? Zoveel nestjes is echt sneu voor je voedster, en inderdaad is et maar de vraag hoe de jongen terecht komen (ook na een paar maanden, als de nieuwigheid er bij de nieuwe baasjes af is en de konijnen in de puberteit komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lienappelsien: we zullen zo snel mogelijk de ren proberen te overdekken. En als de konijntjes naar hun nieuwe thuis gaan dan zijn het zeker goede baasjes want zei hebben al konijnen of hebben konijnen gehad. En verzorgen ze super goed dus daarover hoeven jullie je geen zorgen te maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht even, je bent er nu achter dat je voedster zwanger is, je hebt er nog een, er is echt geen andere mogelijkheid dat ze zwanger is geworden dan een ander konijn dat de ren in is gekomen, maar je hebt dus niks aan de ren veranderd inmiddels? Want...?

Sorry ik wil je best geloven allemaal, het is gewoon dat je niet duidelijk zei dat je ren niet overdekt was en je niet vertelt of die ondergaasd is of niet en dat soort dingen, dus ik weet niet hoe het gebeurd kan zijn, maar als jij denkt dat het zo gebeurd is dan lijkt me toch zorgen dat het niet bij je andere voedster kan gebeuren het eerste wat je doet als je thuis komt van de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd zou ik de ren overdekken. Je kunt ook voor tijdelijk oude lakens gebruiken en die vastspijkeren of vastbinden aan je ren. Heb ik ook wel eens gedaan, of geplastificeerd tafelzeil want het regent nogal veel. Ik moest toendertijd mijn konijnen in ene buiten gaan houden van mijn huurbaas terwijl ik nog geen deugdelijk hok en ren had. Dus improviseren maar. Alles met touwtjes of ijzerdraad vastgemaakt aan de ren en aan bomen zodat het echt goed dicht zat. Mijn pech was alleen dat mevrouw binnenkonijn die niet aan graven deed, ineens een prachtige tunnel van een meter lang had gegraven. Het had hard geregend en dat had de grond zacht gemaakt, zucht.

Als je denkt dat ze gaat bevallen, ik had allemaal wollen en katoenen draadjes in stukjes geknipt en voor haar neergelegd. Ze had namelijk al haar vacht al eerder uitgetrokken voor een nest maar vlak voor de bevalling moest er toch nog een nieuw nest komen. Daar was ze heel blij mee. Pas wel op dat ze ze niet op gaat zitten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lienappelsien: we zullen zo snel mogelijk de ren proberen te overdekken. En als de konijntjes naar hun nieuwe thuis gaan dan zijn het zeker goede baasjes want zei hebben al konijnen of hebben konijnen gehad. En verzorgen ze super goed dus daarover hoeven jullie je geen zorgen te maken.

Heb je de ren nu (dagen later) dan nog niet overdekt of begrijp ik je niet goed? Het wordt lastig om er van uit te gaan dat je niet semi- bewust je zoveelste (pret) nestjes hebt als je op deze manier blijft typen hier... "we zullen zo snel mogelijk de ren proberen te overdekken" klinkt namelijk toch echt als een actie die nog moet gebeuren. 

 

Of je je nu van de domme houdt of niet, het wel of niet al wist, het wel of niet niet weer bewust op een nestje hebt laten aankomen....zat mensen die je hier de "benefit of de doubt willen geven" maar als ik lees dat je nu nog niet de ren hebt afgedekt...daar word ik dan toch wel een beetje treurig van. Maar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er een beetje van af hoe je schutting eruit ziet, ik heb er een met verticale latten dus daar valt weinig aan te klimmen dus mijn halfwilde konijn blijft lekker aan deze kant van de schutting.

2 meter hoog springen zal ze net niet halen denk ik maar zulke kleintjes zullen om nog niet zo hoog kunnen springen.

Beetje jammer dat je nog niet eens weet wat het inhoudt, een half-wild konijn, maar wel in de volle overtuiging bent dat ze een goed plekje krijgen. Je kunt halfwilde konijnen niet zomaar bij mensen plaatsen die denken een normaal konijn te krijgen, dat is vragen om problemen.

Kijk eerst maar eens hoe je konijntjes worden voor je definitieve afspraken maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een idee om aan wat buren te vragen of zij een ongecastreerde ram bezitten die wel eens een wandeling maakt of die een keer ontsnapt is? Als mensen een konijn ipv twee en het is een ram, laten ze die vast niet castreren. En het gebeurt nog wel eens dat een konijn ontsnapt natuurlijk. Wie weet zijn het helemaal geen half wildjes. Als je vlak naast een bos woont met weinig buren vlakbij, is de kans groter dat het een wild konijn was. Maar als je tuin omringd is door andere tuinen, denk ik weer aan een tam konijn. Nou ja, ik ben wel benieuwd wat er uit komt iig. Als de jongen nou allemaal wit met zwarte vlekken zijn, zijn het dan geen wildjes eigenlijk? Of kun je dat niet concluderen nav de vachtkleur? In het Jagersveld leven veel dumpkonijnen, en ik zie bijna alleen maar rode/oranje konijnen daar, wel met een wildkleur erdoorheen maar best wel oranje. Vreemd toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .