Ga naar inhoud

Vreemd gedrag: haken?


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Gisteravond laat vond ik Flodder wat vreemd doen. Ze hadden stukjes winterpeen gehad. Even later zag ik dat Bram bij Flodder ging zitten in de bak en toen hoorde ik hem knagen. Ik was verbaasd, want ik dacht dat Flodder haar stukje al wel op zou hebben. Daarna ging ze in de ren onder het trapje zitten, Bram ging naar boven. Een beetje vreemd, want normaal begint ze dan actief aan het nieuwe hooi te eten (ook beneden). Ik heb het even aangezien en ze ging wel even naar het hooi. Ik heb nog even getwijfeld of ik die 2 naar binnen moest halen, maar wist eigenlijk niet zeker of er iets mis was.

Vanmorgen meteen weer gaan kijken met wat losse biksjes. Ze was enthousiast, maar deed heel lang over een biksje. Bram had er in de tussentijd al een paar gehad. Zij heeft er daarna ook een paar gehad, maar deed er vrij lang over, en ging het dan soms even ergens anders opeten. Zag er niet lekker uit. Een beetje vreemd allemaal. Misschien heeft ze haken? Straks de dierenarts maar even bellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hmm ik herken het bedrag wel redelijk van een vroeger konijntje dat heel vaak haken had. Meestal knabbelde hij alleen nog hooi en de rest ging gewoon heel erg moeizaam zoals je zelf ook al aan geeft.

Het hoeven natuurlijk geen haken te zijn maar inderdaad verstandig om toch even de dierenarts te bellen die zal het waarschijnlijk beter kunnen inschatten. Succes alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ja ik dacht meteen aan haken omdat ze in eerste instantie wel wil eten. Aan de andere kant ook wel weer vreemd, want ze is bijna 5 en heeft nog nooit haken gehad. Begin september bij de inentingen heeft de dierenarts ze allemaal ook even gecontroleerd op haken, 1 had wat lange kiezen, 1 wat scherpe kiezen en de tanden/kiezen van de rest (waaronder Flodder) waren goed. Maar ja, dan kan ze het nu natuurlijk wel hebben.

Ik heb om 11:50 uur een afspraak bij de dierenarts. Ik heb de situatie beschreven en het maar niet over haken gehad, het kan natuurlijk ook wat anders zijn en ik wil het niet op voorhand al in 1 richting duwen. Ik laat Bram maar thuis, met z'n snot kan hij geen extra stress gebruiken.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vroegere konijntje dat haken had kreeg er ook pas op latere leeftijd last van, ik geloof zo rond zn 5e-6e levensjaar. Uiteindelijk zijn er twee kiezen getrokken nadat we na ander half jaar ineens om de twee weken bij de DA zaten voor de haakjes en daarvoor was het eerst 1x per half jaar toen 1x in de 3 maanden en zo steeds korter. Leeftijd wil dus niet veel zeggen.

Hoop voor je dat het allemaal mee valt bij de dierenarts dalijk. En inderdaad laat de dierenarts maar oordelen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat ik zo gelezen en gehoord heb kan het ook op latere leeftijd komen. Van jongs af aan heeft het met de stand van de kaak te maken meen ik maar op later leeftijd gewoon met leeftijd dacht ik. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Meestal is het helaas wel iets terugkerends. Ik heb het geluk gehad met mijn rammetje toen dat het kiesjes waren die redelijk vooraan zaten, daardoor hoefde hij nooit onder narcose (hij liet t ook allemaal gebeuren en bleef heel rustig) gewoon even af vijlen en klaar. Thuis begon hij dan ook gelijk weer te eten. Hij is alleen met t trekken van de kiesjes onder narcose geweest.

Kan heel goed dat ze pijn heeft. Ik hoop voor je dat de dierenarts er snel achter is wat het is en dat als het haken zijn je er optijd bij bent:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist op latere leeftijd neemt de kans op haakjes toe naar mijn weten.

het kan terugkeren, maar het kan ook eenmalig zijn. Mini heeft 1 of 2 jaar terug haakjes gehad en sindsdien nooit meer.

max had toen ik hem kreeg met 3 jaar voor het eerst haken. Bij hem kwam het wel terug. Maar met goed stevig hooi van de boer en de juiste brok (voor hem was dat trovet) heeft hij meer dan een jaar geen haken meer gehad sinds de trovet. (En toen hij aan de haken geholpen is was hij ziek en konden de minimale haakjes zowel de oorzaak of het gevolg van het ziek zijn, zijn. De oorzaak bleek het niet te zijn, maar of het het gevolg was zullen we nooit weten. Misschien gewoon toeval)

1keer haken hoeft dus geen probleem te zijn. Wellicht wat slecht hooi gegeten of slechtere kwaliteit ofzo waardoor het eenmalig gebeurd.

maar goed, eerst maar eens kijken of het inderdaad haken zijn. Het klinkt wel bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, weer terug van de dierenarts. Lief dat jullie meeleven. De dierenarts heeft uitgebreid in haar bekje gekeken. Hij zag wel wat kleine haakjes, maar verwacht niet dat ze daar echt last van heeft. Wat kleine haakjes hoort bij de leeftijd zei hij. Het kan natuurlijk dat hij mogelijke grotere haken niet kan zien, maar dan dacht hij wel wat bloed of roodheid te zien en dat was niet zo. Ook heeft hij haar buik goed bevoeld, en hij vond haar maag wat opgezet. Onder narcose de kiezen beter bekijken was een optie, maar maag-darmproblemen vond hij waarschijnlijker. Haar temperatuur was 37,5 dus ook aan de lage kant. Maar dit wordt waarschijnlijk door de maag-darmproblemen veroorzaakt. Als de darmen minder doen, dan wordt de bloedcirculatie ook minder zei hij. Ik heb voor 3 dagen 3 keer per dag 1ml metocloral drops meegekregen voor maaglediging. En ik moet goed in de gaten houden of ze eet en keutelt, en indien nodig dwangvoeren. Wel biks en hooi, even geen groenvoer ivm gas. Ik hou haar nu even apart (:erf:) om de keutels en het eten te kunnen controleren.

Als ze over een dag niet vooruit gaat moet ze naar binnen. Haar nu al naar binnen halen kon ook wel, dan zou ik haar beter in de gaten kunnen houden, maar dan vond hij het wat lastiger om haar weer naar buiten te doen (hangt dan af van temperatuur buiten). Als ze binnen zit moet ze in ieder geval weer helemaal zijn opgeknapt voor ik haar weer naar buiten mag doen. Ik heb haar net in het reservehok in de blokhut gezet en er een snuggle safe ingelegd. Het is daar ongeveer even koud als buiten (nu wel ietsjes warmer omdat de zon een beetje schijnt). Toch twijfel ik heel erg of ik haar nu al gewoon naar binnen moet halen. Ze kan zich nu natuurlijk niet aan Bram warmen (en die 2 zitten altijd tegenelkaar aan) en ik kan haar in de blokhut bijna niet in de gaten houden. Moet een ziek konijn niet gewoon naar binnen? Wat zouden jullie doen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine haakjes kunnen zeker deze klachten geven en grotere haken hoeven zeker geen bloed of roodheid te geven. Dit heb ik wel ervaren bij max. Daarnaast zaten bij max de haken altijd op de achterste kiezen, die zonder narcose amper te zien zijn. Vaak zag de da niet echt haakjes die de moeite waren, maar bleek onder narcose toch een gemene haak te zitten. En ook bij kleine haakjes had max al dat hij er last van had. Misschien kleinzerig? Of misschien onderschatten wij hoe pijnlijk het werkelijk is.

door het moeilijke eten met haken kunnen ze overigens ook gas krijgen. Evenals een tragere darmwerking doordat er minder gegeten wordt.

wat betreft binnen halen. Dat is lastig. Zoals ze nu zit zou ik even kijken of ze weer warmer wordt. Overigens is mijn ervaring dhat het andersom werkt. Ondertemp (en ik vind 1 graad ondertemp al best de moeite) werkt op de darmen. Al meerdere keren gehad dat zodra de ondertemp opgelost was de darmproblemen ook over waren. (En vaak genoeg darmproblemen zonder ondertemp)

Je zou haar dus ook even met de snugglesafe in een dekentje op schoot kunnen nemen tot ze weer goed warm is.

krijgt ze overigens ook pijnstilling? Stille darmpjes en gas (en haakjes ook uiteraard mocht dat toch de oorzaak zijn) doen pijn, dus dat is wel een heel belangrijk iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (helaas) een voedster van 5 die regelmatig last heeft van haken. Het beeld dat jij schetst klopt daar precies mee en de opmerking van de dierenarts dat er wel haakjes zitten, maar dat die zo klein zijn dat ze er niet echt veel last van kan hebben ook. Helaas heeft mijn konijn er dan wel degelijk last van. Gelukkig weet de dierenarts het inmiddels ook en worden de haakjes toch direct weggehaald. Bij haar is het probleem dan meteen opgelost. Natuurlijk is het ene konijn anders dan 't andere, maar hou het wel even goed in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm wel opvallend dat jullie het toch meer op haakjes vinden lijken. Ik heb haar net een poos op de snuggle safe en in een dekentje op schoot gehouden, zoals wupsie aangaf. Ze bleef rustig zitten. Op een gegeven moment ging ze wat rillen/trillen en toen ik besloot om haar dan toch maar mee naar binnen te nemen werd ze opeens actief. Ze sprong uit de reismand waar ik haar net in had gezet en ging haar nieuwe hok onderzoeken, strootjes verleggen enz. Dus nu heb ik haar daar toch maar gelaten. Straks maar weer even kijken.

Toch nog om pijnstilling bij de dierenarts vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf groot voorstander van pijnstilling. Het is bekend dat een konijn moeilijk pijn laat zien en dat een konijn met pijn niet/slecht eet. En als ik hoofdpijn heb pak ik ook paracetamol. Het is voor mij dus het eerste wat ik doe als ze hier niet lekker zijn. Maar ik heb het ook standaard in huis. (Sowieso voor de kat, maar had ook altijd al wat staan voor de kat het dagelijks kreeg op aanraden van een kkda)

Ik moet wel zeggen dat ik mijn konijnen erg goed ken en op 1 of andere manier heel sterk aanvoel dat er iets aan de hand is. Heb vaak aan 1 blik genoeg en het nog nooit mis gehad. (En kan ook niet zeggen wat ik dan merk helaas)Dit kan nog wel een verschil maken bij het beslissen of je zelf medicatie inzet of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je niet meer zeggen dan wat wupsie al gezegd heeft. Ik wil je wel beterschap wensen en hoop voor je dat ze snel weer opknapt. Als ze weer beter is zou ik er wel over nadenken nog eens naar de kiezen te laten kijken.

Otje heeft in december ook een gasaanval gehad, de da heeft haar binnenste buiten gekeerd maar kon niet direct iets vinden op hele kleine haakjes op de voorste kiesjes na, maar ook hij wou haar in die staat niet onder narcose brengen om beter in haar bekje te kunnen kijken. Ik denk dat ze ondertussen wel weer afgesleten zijn want ze eet weer als vanouds maar als ik de kans krijg binnenkort laat ik de DA er wel nog eens naar kijken om er zeker van te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is zo. En met pijn hebben ze natuurlijk ook minder behoefte om te eten. Maar ja, jij hebt natuurlijk heeeel veel ervaring met konijnen en kan dan eerder bepalen of het verstandig is zelf medicijnen toe te gaan dienen, en welke. De dierenarts voelde dat de maag was opgezet, ik heb toen we thuis waren ook eens gevoeld en voelde dat niet echt (weet ook niet precies hoe dat een opgezette maag voelt). Dus ja, ik denk dat ik daar maar voorzichtig in moet zijn.

Ik heb intussen de dierenarts gebeld met de vraag of ik ook om pijnstilling mag komen, maar de assistente zei dat de dierenarts er pas morgenochtend weer is en dat ze het eerst moet overleggen... Zij vond warm houden en dwangvoeren nu het belangrijkste en was ook wat terughoudend met nog meer medicijnen in een ziek dier te stoppen. Ze wilde het wel morgenochtend meteen overleggen. Ik kijk het nu dus tot morgen maar aan zonder pijnstilling... Ik hoop dat ze opknapt, en in ieder geval niet achteruit gaat. Maar ik ben er niet zo positief over.

Edit: femmeke, ik zie dat jij intussen ook gereageerd had. Tja lastig hè? Ze houden zich lang sterk en dan is het soms moeilijk te zien wat er echt aan de hand is (en wat oorzaak is en wat vervolg).

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm vervelend dat de dierenarts er zelf niet meer is om pijnstillers voor te schrijven, ook een beetje vreemd dat je die niet gelijk gekregen hebt. Ik handel hetzelfde als wuspie, als ik het niet vertrouw gaan er pijnstillers in, ik heb ook standaard cisaral en pijnstillers in huis zijn toch echt twee paardenmiddeltjes hier:p mijn dierenarts vraagt ook ondertussen niet meer of ik pijnstilling gegeven heb maar hoe laat.

Als je ervaring hebt met gas/verstopping merk je vanzelf wel wanneer het niet goed voelt dat vond ik in het begin nog lastig maar heb het nu helaas al wat keren mee gemaakt dus herken je het wel.

En inderdaad ze houden zich heel lang sterk. Normaal zou ik al naar Otje haar kiezen hebben laten kiijken maar ik zit nog even krap bij kas, zolang het goed gaat gaat het goed maar ik hou het wel heel goed in de gaten. Tuurlijk als er echt wat mis is met een van de twee ga ik zeker naar de dierenarts maar zoals nu kijk ik het gewoon even aan.

Ze maken het je soms echt lastig hoor, konden we maar met ze praten dat zou zo veel makkelijker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het inmiddels al wat beter met haar? Ze kan doordat ze naar binnen is gehaald en een nieuwe omgeving zien altijd wat alerter zijn en daarna weer wat stiller worden.

Mijn konijn had achter zijn laatste kies een keer een soort splinter die alleen onder narcose gezien kon worden.

Lastig is dat haar maag gevolg kan zijn of het probleem. Misschien beide.

Ik zou haar goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd de da bellen (of een andere). Ze moet wel voorruit gaan, als je geen verschil ziet zou ik zeker bellen!

Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar rond half 7 naar binnen gehaald. Temperatuur gemeten (had ik nog nooit gedaan): 37,3 (en dus binnen gehouden) en voor de 2e keer medicijnen gegeven. Ik heb haar net 5 ml wortelhap (olvarit) met water gedwangvoerd. Daarna ging ze boos in het hooi graven en er wat aan knabbelen (niet echt eten). Toen heeft ze zeker een kwartier op de toiletbak gezeten, met als resultaat 3 minuscule keutels, de eersten van vandaag. Ze wordt nu wat beweeglijker. Vanavond nog een keer dwangvoeren en medicijnen geven.

Edit: ze eet nu een paar biksjes!

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .