Ga naar inhoud

Vreemd gedrag: haken?


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ja, ik moet haar ook klem zetten en dan trekt ze eerst steeds haar kopje heel snel weg, maar daarna kan ik haar kopje wel heel even stil vasthouden. Ze geeft het dan heel even op en dan kan ik het er in spuiten. Na afloop gaat ze boos in de handdoek graven.

We redden het wel saampjes. Het is een lieverd :love:

Temperatuur opnemen vind ik lastiger, ze heeft ook langer haar bij haar bips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe ik bel meestal mn moeder, woont 3km verderop dus das wel zo makkelijk ja of mn vriend moet thuis zijn.

haha in de handdoek grave. Ach gossie die handdoek kan er toch niks aan doen:p

fijn dat het allemaal zo goed lukt:) temperaturen durf ik zelf niet eens ben veel te bang ze pijn te doen daarkee daar moeten ze toch echt een makkelijkere manier op gaan bedenken:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe zo'n oorthemometer voor konijnen er uit zou zien, vast heel lang ;)

Haar temp is nu 38,7 :) Ze heeft net het laatste restje metocloral gehad. Ik blijf nog wel even doorgaan met de caprofen. Even kijken hoe het gaat zonder metocloral. Ze liet me net wel even schrikken: ze lag helemaal op haar zij met ook haar kopje plat, maar er was gelukkig niks aan de hand.

M'n vriend vroeg al wanneer we weer kunnen wassen, ze staat namelijk voor de wasmachine en droger... :sarcastic:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterochtend heb ik haar voor het laatst caprofen gegeven, ze lijkt het niet meer nodig te hebben. Gisteravond sprong ze bovenop de reisbox en zat ze er geinteresseerd op rond te kijken. Dat is wel echt Flodder! :) Ik heb toen de bovenkant van de box er maar afgehaald, want ik wil natuurlijk niet dat ze op die manier misschien over de panelen springt (91 cm hoog, maar met zo'n opstapje natuurlijk makkelijker). Ze at ook achterelkaar een stukje winterpeen op. Vanmorgen ligt ze lekker languit en ze at net een paar biksjes uit m'n hand. Die biksjes gingen nog wel iets minder enthousiast dan anders, maar ze zat toch met haar neus tegen de tralies.

Als het zo doorgaat zet ik haar morgen weer bij Bram. Ik denk dat ik ze dan toch maar in hun gewone hok/ren laat, daar heb ik vanuit huis zicht op. In de blokhut zou ook kunnen, daar is het beschutter, maar daar kan ik ze niet in de gaten houden. Het temperatuurverschil met binnen is natuurlijk best flink. Ik zet vannacht de verwarming weer lager en dan kan ze 's ochtends naar buiten. Ik hoop dat het nu verholpen is. Ik zal haar eten nog wel goed in de gaten houden voor het geval dat het toch door haakjes komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar aan het begin van de middag eten gegeven. Ze ging er meteen van eten en het tempo was ook vrij normaal. Maar na 5 biksjes ging ze zitten suffen. Net zag ik haar weer een aantal biksjes achterelkaar opeten en blijft nu weer liggen. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. De voerbak van Bram en Flodder staat in het nachthok, dus ik weet eigenlijk niet zo goed hoe snel en in hoeveel fases ze eten. M'n andere 2 koppels eten meestal achterelkaar hun halve voerbak leeg, gaan even weg, en komen later de tweede helft leegeten. Bram en Flodder doen het volgens mij altijd wat rustiger.

Kan ik haar morgen nou wel naar buiten doen (dan zet ik de voerbak sowieso in de ren zodat ik het kan zien), of moet de dierenarts toch onder narcose naar haar kiezen kijken? Voor jullie en voor de dierenarts natuurlijk lastig om te beoordelen, omdat jullie het niet zien.

Ze eet nu weer een biksje en gaat weer liggen...

Edit: en heeft nu haar bakje omgekiept, eet weer verder en ligt nu op haar zij. Het gaat dus op zich best goed, maar ik twijfel dus nog wat over haar kiezen. Aan de andere kant, als ze pijn heeft gaat ze nu toch niet op haar zij liggen?

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm lastig, kan zijn dat ze alleen met eten pijn heeft, omdat ze niet goed kan malen en er dan een haakje in haar tong of wang steekt. Kan dus ook zijn dat als ze niet eet ze geen last heeft. De da had wat haakjes gezien, dus als je het niet vertrouwd zou ik haar wel laten helpen. Weeg je haar intussen ook? Aan het gewicht kan je goed zien of ze genoeg eet of te weinig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar niet gewogen nee. Maar over de dag/nacht eet ze wel al haar biks op. Als ze straks bij Bram zit kan ze er natuurlijk wat minder lang over doen, want dan zal Bram haar wel meehelpen het op te maken. Ik zal haar morgen voor ik haar bij Bram zet even wegen. Bij de dierenarts is ze woensdag wel gewogen, maar thuis niet. Onze weegschaal is ook niet zo betrouwbaar...

Groente heeft ze niet veel gehad, moest ik van de DA even niet geven ivm gas. Maar daar zal ik nu wel weer mee kunnen beginnen. Een stukje winterpeen at ze vanmorgen achter elkaar op. Ze is van het weekend weer hooi gaan eten (maar geen bergen), daarvoor heeft ze er vorige week weinig tot niks van gegeten.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een beetje mijn punt. Ik kan nu het beste beoordelen hoe het gaat, de dierenarts zal nu ook op mijn beoordeling af moeten gaan want het gaat nu vooral om gedrag (het eten). In die kleine week zal haar gebit niet extreem veranderd zijn en ik heb het idee dat haar buik wel is opgeknapt. Maar goed, het maakt me wel een beetje onzeker want ik wil het goede voor haar doen. Het is afwegen tussen haar naar buiten doen (en samen zetten met Bram) terwijl het misschien nog niet goed gaat, en haar bij de dierenarts onder narcose laten brengen voor haar gebit terwijl dat misschien helemaal niet nodig is (dat vind ik ook nogal wat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo, narcose is niet niks.

Mijn Sam laat altijd als eerste zijn wortel liggen, dus ik denk dat het per konijn verschillend is.

Als ze haar portie eten binnen 24 uur wel op eet, dan zal ze wel voldoende eten. Ik zou haar idd wegen voordat je haar bij Bram zet en komende dagen ook iedere dag ( rond zelfde tijdstip) even wegen en verder goed in de gaten houden. Je kent Flodder goed dus je ziet snel genoeg als het minder gaat en kan je alsnog overwegen de haakjes te laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo... ze is weer buiten! Ik laat haar vanuit de reisbox in de ren. Ze geeft 2 stampen en bij wijze van begroeting sproeit ze heel Bram z'n kop onder ("Honey, I'm home..." :he: ). Daarna probeerde ze als een gek met naar staart zwiepend overal te graven en markeerde ze alles met haar kin. Ze deed ook nog een binkie :love: Vanmorgen heeft ze eerst nog 10 gram biks op. Ik heb de snuggle safe nog maar in het hok gelegd. Ze zullen er wel niks mee doen, maar het kan dan in ieder geval wel.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pittige dame :D

Het klinkt wel alsof het weer de goede kant op gaat! Mooi!

Ik zou haar inderdaad elke dag/om de dag even wegen, gewoon om even te kijken of ze aankomt of afvalt. (Het precieze gewicht kun je ook bij je DA laten wegen, maar je kunt ook al een hoop aan het lijfje voelen natuurlijk, en het is nu belangrijker om te weten of ze in elk geval op gewicht blijft en hopelijk weer wat aankomt. ) :)

Ik weet even niet meer of je het al gezegd had, maar ik zou de komende tijd de biks even apart voeren. Dan weet je zeker dat ze beide de juiste hoeveelheid binnenkrijgen, en kun je ook kijken of het eten ervan een beetje soepel gaat bij je dame :) .

Succes!

@Wupsie: Ik zag je reactie net pas. De haakjes hadden we verwacht hoor, want het zijn inderdaad de bovenliggende kiezen die verwijderd zijn. Maar we hoopten een beetje dat doordat de pijn weg zou zijn van die bovenliggende kiezen, Diva weer echt rondmalende bewegingen zou gaan maken en daardoor de kiezen toch voldoende zouden afslijten.

Omdat Diva al op zo'n jonge leeftijd abcessen heeft en er een (inmiddels verwijderde) kies ook scheef groeide, ondanks goede voeding, vermoed de DA dat de tandproblemen genetisch bepaald zijn en dat er best een grote kans is dat we het laatste er nog niet van hebben gezien....Diva heeft helaas echt een bar, bar slecht gebit. :erf: Daarom proberen we eerst alles om zoveel mogelijk kiezen en tanden zo lang mogelijk te behouden, tenzij het echt niet (meer) gaat natuurlijk. Maar we houden het heel streng in de gaten, en op dit moment lijkt Trovet een goede invloed te hebben! Diva komt in elk geval weer aan! Hoewel ik natuurlijk niet kan zeggen of het haakje is verdwenen en het daardoor komt of door het verschil in voeding. (Van SS naar Trovet.) Maar dat bekijken we over 2,5 week bij de controle :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja ze was ook altijd de leider van de andere dames. Haar apart voeren en regelmatig wegen is misschien toch wel verstandig. Dat gaat alleen niet zo makkelijk in dit hok/ren. Ze zullen dan toch best even een tijdje gescheiden moeten worden, want ze eet dus niet zo snel (al ging dat vanmorgen wel beter). De blokhut zou dan toch wat praktischer zijn, daar kan ik overal bij en ook even een stukje afzetten...

Vervelend zeg dat het bij Diva steeds terugkomt...

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er geen plekje in de ren waar zij wel kan komen en Bram niet? Ik neem Diva hier altijd even apart in de keuken waar ze rustig kan eten. (Nu heb ik het geluk dat Cas een held op sokjes is, en niet in de keuken durft te komen, ondanks dat het wel allemaal gewoon toegankelijk is).

Je kunt ook elke dag even de reismand gebruiken om Flodder apart te voeren; je kunt haar er mee naar een eigen plekje vervoeren (voor een half uur of een uurtje o.i.d. zodat ze gewoon rustig kan eten). Maar dat is misschien wel wat gedoe.

En Diva, tja, het lag helaas wel in de lijn der verwachting. Ik weet de precieze achtergrond van haar niet (of ze uit een tuincentrum, dierenwinkel of pretnest vandaan komt) maar inteelt zou best eens de veroorzaker van de problemen rond haar gebit kunnen zijn.

Maar goed, we duimen gewoon dat over 2,5 week blijkt dat de Trovetvoeding de haakjes heeft weggesleten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zat me niet helemaal lekker, ik had van te voren niet bedacht dat je ze bij het eten ook even kan scheiden. Vanmiddag heb ik ze naar de blokhut verhuisd, daar staat het reservehok en daar heb ik een panelenren omheen gezet. Zo hebben ze vorige winter, toen nog met z'n drieën, ook een aantal weken gezeten. Het was daardoor wel even een hoop geheen en weer voor Flodder vandaag, maar ze kunnen daar wel een maand of 2 blijven. Resultaat: twee konijntjes die op ontdekkingstocht zijn. Uiteindelijk besloot Flodder om weer bovenop het hok te gaan zitten en en Bram om beneden te blijven. Dat was best handig met voeren! Vorig jaar zaten ze graag met z'n drieën op het hok. Nu durft Flodder er denk ik niet meer af en Bram is niet meer zo soepeltjes en gaat er niet meer op. Opstapjes staan er en ze zijn beide van alle gemakken voorzien, dus ze kijken maar wat ze doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .