Ga naar inhoud

Vreemd gedrag: haken?


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Het zijn echt maar een paar biksjes die ze heeft gegeten, misschien 3 ofzo, maar wel uit haarzelf inderdaad. Ik heb haar net een uur losjes ingepakt op schoot gehad. Ze zit dan wel wat te trillen. Ik weet niet of dat van de kou/stress/pijn is. Ogen wijd open. Daarna getempt: 37,9 Wel wat omhoog dus, maar nog niet genoeg. Ik hoop dat het nu niet weer gaat dalen, nu ze niet meer zit ingepakt. Daarna weer medicijnen en dwangvoer gegeven, ook maar wat prozyme. De ieniminiekeutels die ze heeft zijn keihard... Arme stakker. Ik ga bijna slapen, ik hoop dat het goed gaat vannacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Temperatuur gaat de goede kant op hopen dat het zo door blijft gaan. Alle beetjes die ze zelf eten zijn mooi meegenomen.dat de keutels hard zijn kan wel kloppen als Otje gas heeft en de darmpjes beginnen weer te werken zijn de eerste keutels ook altijd keihard net kiezelsteentjes. Ik ga voor je duimen dat het vannacht steeds beter zal gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het ook nu pas. Ik sluit me aan bij Wupsie en femmeke wat hun ideeën betreft haakjes. Maar het zouden ook ontstekingen/abcessen in de wortels kunnen zijn, dus ik zou er echt nog even een (andere?) DA naar laten kijken.

Ik zeg dit omdat ik zelf de volgende ervaring heb:

Diva heeft helaas een baggerslecht gebit, dat ontdekten we nadat ze opeens traanoogjes kreeg (wit, troebel) en van de een op de andere dag biksjes moeilijk at. Ze at ze echt in delen, kauwde vooral aan een enkele kant, en ze at langzaam. Heel erg langzaam. Cas at zelfs sneller, en die moest voorheen juist moeite doen om Diva bij te houden...

Maar haar eetlust was verder wel prima, dat was het probleem niet...dus wat dan? Wel at ze wat weinig hooi, maar dat kwam eerder doordat ze zo langzaam at en daardoor over de dag verspreid toch minder binnenkreeg dan normaal.

Bij de DA bleek dat er sowieso een kiesje scheefgroeide (soort haakje dat naar de zijkant wees). We hebben eerst geprobeerd om met carprofen de pijn weg te nemen, zodat ze zelf weer wat meer hooi zou gaan eten - ook met die zere zijde van haar gebit - en dat het zo op de natuurlijke manier zou afslijten. Ook kreeg ze metacloral (of was het nou ciseral? Ik weet het even niet meer) mee, want ze had inmiddels ook een verstopping doordat ze te weinig hooi binnenkreeg. Helaas begon Diva na enkele dagen op de carprofen te reageren (helemaal niet meer willen eten, zitten als een bolletje, hard knarsetanden). Daar mee gestopt in overleg met de DA, en besloten onder narcose verder te kijken.

Helaas bleek de uitslag niet goed; onder 2 kiezen (aan beide kanten, waaronder degene met het scheve haakje) bleken abcessen te zitten. En wel zodanig grote abcessen, dat de kiezen zelfs al wat los begonnen te zitten. De kiezen zijn getrokken, hoewel zowel DA als ik wel bezorgd waren over het verdere verloop; 2 kiezen missen is voor een konijn niet niks, en zeker niet bevorderlijk om haken tegen te gaan...

Inmiddels ben ik weer terug geweest bij de DA, en waar we al bang voor waren is helaas zo; onderin groeien 2 kiezen erg hard, en beginnen zich haken te vormen. We proberen nu met voeding (Trovet) de kiezen te laten afslijten, want Diva is inmiddels flink vermagerd (hoewel ze nu weer wat begint aan te komen) en heeft weinig reserves. Algehele narcose stelt de DA daarom liever zo veel mogelijk uit. (Over 3 weken ga ik terug om te kijken of de Trovet geholpen heeft.)

Al die tijd is Diva gewoon haar vrolijke zelf gebleven; rennen, hupsen, een goede eetlust, en toch ook wel goede keutels.

Alleen die traanoogjes en opeens het moeizaam biks eten hebben de pijn verraden.

(En het is mooi ***, want Diva is een dwergje en nog geen 4 jaar oud......en ze is zo'n lief en tof konijn! Altijd goede voeding gehad, ook bij haar vorige eigenaar (in elk geval SS), dus de DA en ik vermoeden genetische aanleg....inteelt......moeilijk tegenop te boksen...)

Maar goed, misschien zijn het bij jouw hupsel echt enkel kleine haakjes die het leed veroorzaken, en goed te verhelpen. Ik ga duimen!

Beterschap voor je nijn, en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff wat een verhaal Marjoleintje. Het begin ervan kan ik me inderdaad herinneren van je topic destijds. Beterschap voor Diva!

Toen ik vanmorgen beneden kwam was het bakje met biks leeg (dat was een vreugdesprongetje waard ;)). Ze heeft dan in totaal toch nog 30 gram HFST op gisteren/vannacht. Ook was haar bakje water leger. Helaas geen nieuwe keutels. Tempen ging deze keer wat lastiger, maar uiteindelijk kwam ik op 37,5... Ik heb haar medicijnen gegeven en ook nog een beetje water via de spuit, geen dwangvoer. Ze gaat niet echt op de snuggle safe, wel op handdoek (die weer op een dekbedovertrek ligt).

Straks de dierenarts nog maar even bellen. En ook om pijnstilling vragen. De paar minikeutels en lage temp is natuurlijk niet goed... Ben wel blij dat ik haar gisteren nog naar binnen heb gehaald.

Ik werk vanuit huis, dus dat is wel handig.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

He verdorie temperatuur is nog niet best. Heb je de verwarming ook al een graadje hoger gezet? Wel heel fijn dat ze goed gegeten heeft vannacht inderdaad even afwachten dan met dwangvoeren anders prop je der straks te vol. Ik hoop dat je pijnstillers kunt krijgen, daar leven ze meestal wel van op waardoor ze meer bewegen en het dus warmer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels om caprofen drops bij de dierenarts geweest en meteen ook toegediend. Ik hoop dat ze zich er wat beter door gaat voelen. Ze ging daarna boos in de handdoek graven en ik zie haar nu een biksje pakken! Er lagen ook een stuk of vier keuteltjes, ietsje groter dan die van gisteren. Ik heb haar niet getempt, maar ze lijkt warmer te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in ieder geval positief meer keutelen.

Wat heb je verder met de da afgesproken? Als het gas is moet het weggaan maar als het haar gebitje is zal ze, als ze nu beter gaat eten met pijnstillers, weer slechter gaan eten zonder.

Sorry voor mijn dubbelle berichtje, hij werkte niet mee en uiteindelijk dus dubbel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh shit, het komt nu een beetje over alsof ik je topic kaap... :$

Maar ik bedoelde ermee dat het echt heel belangrijk is dat er goed naar die tandjes gekeken wordt, want het kan anders heel snel verslechteren en echt mis zijn.

(Wel bedankt voor alle lieve beterschapswensen hoor!)

Maar fijn dat het wat beter lijkt te gaan! Heel veel voorzichtige knuffels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het ook nu pas. Ik sluit me aan bij Wupsie en femmeke wat hun ideeën betreft haakjes. Maar het zouden ook ontstekingen/abcessen in de wortels kunnen zijn, dus ik zou er echt nog even een (andere?) DA naar laten kijken.

Ik zeg dit omdat ik zelf de volgende ervaring heb:

Diva heeft helaas een baggerslecht gebit, dat ontdekten we nadat ze opeens traanoogjes kreeg (wit, troebel) en van de een op de andere dag biksjes moeilijk at. Ze at ze echt in delen, kauwde vooral aan een enkele kant, en ze at langzaam. Heel erg langzaam. Cas at zelfs sneller, en die moest voorheen juist moeite doen om Diva bij te houden...

Maar haar eetlust was verder wel prima, dat was het probleem niet...dus wat dan? Wel at ze wat weinig hooi, maar dat kwam eerder doordat ze zo langzaam at en daardoor over de dag verspreid toch minder binnenkreeg dan normaal.

Bij de DA bleek dat er sowieso een kiesje scheefgroeide (soort haakje dat naar de zijkant wees). We hebben eerst geprobeerd om met carprofen de pijn weg te nemen, zodat ze zelf weer wat meer hooi zou gaan eten - ook met die zere zijde van haar gebit - en dat het zo op de natuurlijke manier zou afslijten. Ook kreeg ze metacloral (of was het nou ciseral? Ik weet het even niet meer) mee, want ze had inmiddels ook een verstopping doordat ze te weinig hooi binnenkreeg. Helaas begon Diva na enkele dagen op de carprofen te reageren (helemaal niet meer willen eten, zitten als een bolletje, hard knarsetanden). Daar mee gestopt in overleg met de DA, en besloten onder narcose verder te kijken.

Helaas bleek de uitslag niet goed; onder 2 kiezen (aan beide kanten, waaronder degene met het scheve haakje) bleken abcessen te zitten. En wel zodanig grote abcessen, dat de kiezen zelfs al wat los begonnen te zitten. De kiezen zijn getrokken, hoewel zowel DA als ik wel bezorgd waren over het verdere verloop; 2 kiezen missen is voor een konijn niet niks, en zeker niet bevorderlijk om haken tegen te gaan...

Inmiddels ben ik weer terug geweest bij de DA, en waar we al bang voor waren is helaas zo; onderin groeien 2 kiezen erg hard, en beginnen zich haken te vormen. We proberen nu met voeding (Trovet) de kiezen te laten afslijten, want Diva is inmiddels flink vermagerd (hoewel ze nu weer wat begint aan te komen) en heeft weinig reserves. Algehele narcose stelt de DA daarom liever zo veel mogelijk uit. (Over 3 weken ga ik terug om te kijken of de Trovet geholpen heeft.)

Al die tijd is Diva gewoon haar vrolijke zelf gebleven; rennen, hupsen, een goede eetlust, en toch ook wel goede keutels.

Alleen die traanoogjes en opeens het moeizaam biks eten hebben de pijn verraden.

(En het is mooi ***, want Diva is een dwergje en nog geen 4 jaar oud......en ze is zo'n lief en tof konijn! Altijd goede voeding gehad, ook bij haar vorige eigenaar (in elk geval SS), dus de DA en ik vermoeden genetische aanleg....inteelt......moeilijk tegenop te boksen...)

Maar goed, misschien zijn het bij jouw hupsel echt enkel kleine haakjes die het leed veroorzaken, en goed te verhelpen. Ik ga duimen!

Beterschap voor je nijn, en succes!

Zijn de tegenoverliggende kiezen ook getrokken? Dus zowel boven al onder. Als er een kies mist, dan heeft de tegenoverliggende kies niks meer om op af te slijten dus is het idd logisch dat die kiezen te lang worden en voor problemen gaat zorgen.

Inmiddels om caprofen drops bij de dierenarts geweest en meteen ook toegediend. Ik hoop dat ze zich er wat beter door gaat voelen. Ze ging daarna boos in de handdoek graven en ik zie haar nu een biksje pakken! Er lagen ook een stuk of vier keuteltjes, ietsje groter dan die van gisteren. Ik heb haar niet getempt, maar ze lijkt warmer te voelen.

Fijn dat ze wat op lijkt te knappen. En elke keutel is er 1 :) in iedergeval een teken dat het op gang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleintje haha je hebt het niet gekaapt hoor ;)

Het zijn wel heel weinig keutels vandaag. Maar ze heeft in ieder geval uit zichzelf wat gegeten: aantal biksjes, 5 rozijntjes (had ze nog nooit gehad) en een stukje winterpeen. Ik heb dus niet gedwangvoerd. Ze ligt wel veel.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Flodder soms met Otje gepraat? Die is sinds gister avond ook niet super aanvallend op eten en der keutels zijn een beetke kleiner dan anders. Ze eet wel nog en keutelen ook maar niet zoals ik van der gewend ben. Volgens mij heeft ze wat ingefluisterd gekregen.

Hoe gaat t nu met de kleine dame? Hoe ligt ze? Houding zegt veel over de mate van pijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Femmeke dat is natuurlijk niet de bedoeling! Heeft ze stiekem mee zitten lezen? Hoop dat het meevalt.

Flodder lag vanavond veel languit, achterpootjes opzij, kopje omhoog. Ik was niet zeker of het gewoon ontspannen was of door pijn/ongemak. Maar haar ademhaling was rustig en ze ligt in de opening van het nachthok ook vaak zo. Soms ging ze zich even wassen, dus ik denk dat het wel ontspanning was (je hebt nu natuurlijk gauw argwaan).

Haar temperatuur is nu 38 dus dat gaat wel de goede kant op. Ze keutelt ook weer wat meer, ik zag er zo'n 20! De grootte gaat weer richting de normale kant op, wel heel zwart en droog. Ze heeft over de hele dag 16 gram HFST op, klein stukje winterpeen, 5 rozijntjes en een heeeel klein stukje appel. Genoeg om haar niet te dwangvoeren denk ik? Ze heeft ook redelijk gedronken. Ik verwacht dat ze vannacht wel weer wat biksjes eet.

Hopen dat ze vooruit blijft gaan!

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft ze inderdaad stiekem mee gelezen. Weet niet precies wat het is geweest maar ondertussen word er weer redelijk normaal gegeten, cisaral heeft gister wel geholpen kwam weer een normale berg keutels uit. Toch nog even paar daagjes goed in gaten houden.

Ohh wat kinkt dat allemaal goed Lienappelsien! Temperatuur is weer goed en ze heeft flink gegeten dat zal een hele opluchting zijn. Hoe is haar vochtgehalte? Anders moet je der toch een beetje vocht bij geven, dat zie je meestal bij gas dat ze niet veel drinken. Echt fijn om te lezen dat het zo goed gaat:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is zeker een opluchting! :) Vooral gisterochtend was ik bang wat ik aan zou treffen. Maar ze gaat dus goed vooruit. Hoe weet ik haar vochtgehalte? Ze heeft gisteren wel goed gedronken, vannacht en vanmorgen minder. Wel een goed idee om haar nog wat extra vocht te geven, dat is nu natuurlijk wel belangrijk.

Fijn dat Otje zich weer wat beter voelt na de Cisaral (dat heb ik dan weer wel in huis).

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vocht kun je checken door voorzichtig het nekvel een stukje omhoog te trekken en los te laten. Als het gewoon mooi en snel weer op zn plek springt is het vochtgehalte goed, springt het langzaam terug of blijft het staan dan zijn er problemen met het vochtgehalte. Altijd goed om het even te checken:) kan me heel goed voorstellen dat je bang bent voor wat je 's ochtends aantreft, ik durf daardoor meestal niet te gaan slapen.

Ja cisaral is echt een top middel he he. Hoop dat het maar licht gas was en ze er nu weer vanaf is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .