Ga naar inhoud

Biks van 2 naar 1x per dag?


Majk

Aanbevolen berichten

Ik heb even gezocht met de zoekfunctie, maar ik kan het antwoord zo snel niet vinden.

Het is namelijk zo dat mijn konijnen 's morgens niet enthousiast komen aanlopen voor hun biks, maar 's avonds zijn ze overenthousiast. Normaal voer ik ze 's ochtends rond half 9 en 's avonds rond half 11.

Ik geef ze nu 's ochtends al wat minder dan 's avonds, maar nog blijft er 's ochtends biks staan. Ze krijgen momenteel ong. 10-12gr. SS per kilo konijn per dag.

Nu vroeg ik me af of het kwaad kan om ze alleen nog 's avonds biks te geven, en dan de volledige portie?

Ik dacht namelijk hier ergens te hebben gelezen dat biks het beste verdeeld wordt over meerdere keren per dag..

Eén keer per dag voeren is voor onszelf praktischer ivm werk etc, maar ook omdat ze 's ochtends totaal niet happig zijn op hun biks..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat er dus meer zijn die maar 1x per dag biks voeren, dan denk ik dat ik het toch ga proberen om ze alleen 's avonds wat te geven.

Wat is handig? Gewoon in één keer overgaan op alleen 's avonds, of langzaam de hoeveelheid 's ochtends afbouwen en s' avonds opbouwen, zoals ik eigenlijk al begonnen ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst gaf ik mijn konijnen ook in de ochtend, en ze aten het gulzig op aan een stuk door. En ook in de avond. Maar nou had ik gehoord dat ze dus in de nacht actief zijn en overdag meer luieren dus je ze dan het best alleen in de avond kan geven doordat ze anders te dik worden.

Of dit helemaal klopt weet ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 's avonds voor konijnen meer natuurlijk dan zo laat in de ochtend. Het zijn schemeractieve dieren dus om die tijd is het al lang licht en zullen ze inderdaad niet meer zo foerageren. Hier krijgen ze 's avonds 1 keer per dag biks, maar wel 2 keer per dag een ruime hoeveelheid vers hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Aniek. De reden dat ze 's ochtends zo laat biks krijgen, is omdat ze er om 6 uur 's ochtends (als ik zelf opsta) helemaal niet naar talen. Vandaar dat mijn vriend ze om half 9 voert voor hij naar zijn werk gaat.

Als ik alle reacties zo lees, denk ik dat ik het gewoon ga proberen. Ze krijgen rond 18.00 uur groente en vanaf nu dan alleen om half 11 's avonds biks. Hooi vul ik sowieso elke ochtend en avond bij.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze wel hun biks 's ochtends, en ook maar 1 x per dag. En ze worden niet dikker hoor ;) Ik voer care+ en ze krijgen het door de weeks om kwart over 7 's ochtends, in de weekenden als er niet gewerkt hoeft te worden iets later. En schemer of geen schemer: ze vallen er echt op aan en gaan door tot elk kruimeltje op is. Ze krijgen op dezelfde tijd ook hooi, wat 's avonds wordt aangevuld. Doen ze het hier erg goed op :)

Groenten krijgen ze hier zodra we thuis zijn van het werk of 's middags als ik of mijn man thuis is. Ik hou geen vaste tijden aan..

aangepast door Deeskuh88
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze alle 4 zowel in de ochtend als s avonds erg enthousiast als ze hun buks krijgen.

ongeveer dezelfde tijden als ts.

Als ze horen dat ik het pak heb ik 2 koppeltjes die enthousiast om elkaar heen rennen tot het in hun bakjes ligt.

soms in het weekeind slapen we erg laat uit krijgen ze pas rond 12 uur hun eerste portie maar dan vinden ze het net zo lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook genoeg konijnen die 's ochtends wel aanvallen en twee keer per dag smikkelen, maar er zijn ook konijnen die direct in hun siësta mode zitten en 's ochtends amper eten, het is even afstemmen. 's Avonds zie ik ze in ieder geval allemaal lekker smikkelen.

In ieder geval is 1 keer per dag brokjes geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier 1x daags biks. Ik voer momenteel HF (maar heb een proefzakje SS aangevraagd, ben erg benieuwd!) en elke avond krijgt hij een een nieuw, vers portie biks. Verder 2x daags groenvoer (ochtend en avond) en onbeperkt hooi. Heb nooit anders gedaan eigenlijk, maar wellicht komt dat ook omdat als ik in de avond biks ververs, het de volgende ochtend nog niet op is. Gevoelsmatig dus altijd 1x daags en bevalt prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een 18 maanden ongeveer se gevoerd, en marley en nijntjes deden het hier geweldig op :)

Maar toen kwam me paas konijn erbij tosca plus vriendje gregory, en toen werd de ss me ff te duur voor 4 konijnen.

Dus ben ik overgestapt op hfst, en hier doen ze het Alle 4 ook heel goed op.

Een zak van 15 kg doe ik 3 maanden mee.

De reden dat ik ben overgestapt is omdat ik ze ook verse groenten geef elke dag. En dat werd in combinatie met de ss toch een beetje prijzig, en groenten vind ik toch net ff belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .