Ga naar inhoud

Hoe krijg je een jong konijn tam?


kelly121290

Aanbevolen berichten

Beste konijnen liefhebbers

Ik ben net nieuw op dit forum dus ik weet nog precies hoe alles werkt en waar je iets moet posten. Ik moet het nog allemaal even uitvinden. Mijn excusses alvast als ik iets fout zet.

Mijn vraag:

Ik heb sinds 2 weken bij een hobby fokster een teddy dwerg konijntje gehaald met stamboom. Hij zat daar ook in een buiten hok met zijn moeder en zijn zusje. Het is een rammetje nu 11 weekjes jong. Zoals mijn vorige konijn heb ik hem buiten zitten in een 2 etage hok met trap erin en daar omheen nog eens een ren, wat mij betreft genoeg plaats. Ook met speelgoed. Nu nog niet zo heel veel speelgoed ivm wennen. En ik wissel dan blijft het leuk. Wel doe ik 's nachts en als er niemand thuis is de grote ren dicht ik vertrouw het nog niet hij is nog klein en kwetsbaar en wie weet wat er gebeurt als ik er niet ben, en dan blijft de grote ren als hij erin mag, lijkt mij ook steeds opnieuw leuk en spannend.

Hij (Oscar) zit nu 2 weekjes in zijn paleisje. Ik sta iedere morgen voordat ik moet werken om 04.30u op om hem te gaan aaien, voeren (ook uit de hand) en een beetje zijn rotzooitje op te ruimen.

Direct als ik thuis kom ga ik naar hem toe. Ik probeer hem te aaien. Ik zet zijn grote ren open zodat hij daar ook lekker in kan rennen/spelen/liggen etc.

Hij blijft enorm bang, hij eet wel af en toe brokjes (ik geef hem alleen biks en natuurlijkh ooi) uit mijn hand. Hij ligt de hele dag maar eenzaam op zijn dekentje.

Ik ben al op de grond gaan zitten en liggen maar hij heeft echt geen intresse in mij. Ik denk dat hij zich eenzaam voelt.

Ik heb altijd maar 1 konijn gehad en altijd goed gegaan en ze waren heel snel gewend. Ik steek er echt enorm veel tijd in. Maar ik geef hem ook de kans goed te wennen en dus laat ik hem ook met rust.

Ik kan hier niet zo goed tegen als ik dit zie, ik wil echt het aller beste voor hem.

Het oppakken snap ik dat ze dat niet leuk vinden. Ik moet hem toch af en toe even brostelen en zijn haartjes goed doen. Toch probeer ik het keer op keer opnieuw maar hij rent of sprint steeds voor me weg. Wel als ik hem eenmaal op mijn schoot heb, blijft hij ongeveer een 10 min op mij zitten en dan begint hij over mij heen te lopen en gaat hij heel bang in mijn nek kruipen. Dan zet ik hem direct terug, om zo proberen te zeggen, braaf als je laat merken dat je het niet wilt zet ik je meteen terug. En zo wou ik het opbouwen steeds wat langer.

Nu heb ik rond zijn oogjes al zijn haartjes heel kort geknipt ik dacht dan schrikt mij misschien minder omdat hij nu meer kan zien, maar ook dat helpt niks.

Voor de kat van ons is hij helemaal niet bang. Als die aan komt lopen dan gaat hij er meteen op af.

Ik denk echt dat hij zich eenzaam voelt.

Ik blijf toch proberen met alles.

Wat zou ik moeten doen? Ik dacht al aan een vriendinnetje.

Ik was eerst aan het twijfelen voor 2 konijntjes te nemen maar ik dacht, als ik er zoals ik altijd heb gehad 1 pak zijn ze meer op mij gericht dan op elkaar en met 1 kan ik hem alle aandacht geven en hoef ik de aandacht niet te verdelen.

Ik wil echt het aller aller beste voor hem.

Ik hoor graag reacties en tips.

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn groepsdieren, als je echt het beste voor hem wilt laat je hem inderdaad zo snel mogelijk castreren zodat hij een vriendinnetje kan krijgen. Hoeveel tijd jij er ook in steekt, je werkt of gaat naar school, doet boodschappen, gaat naar vrienden en slaapt dan ook nog eens een uur of 7 - 8 per nacht. Al die tijd zit het konijntje alleen.. Een maatje is er altijd en spreekt dezelfde taal. Echt als je eenmaal een koppeltje hebt ben je overtuigd, het is zo schattig, echt liefde tussen 2 konijntjes :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat super joh! Heel veel plezier met het uitzoeken van een vriendinnetje! Houd er rekening mee dat ze een tijdje gescheiden moeten blijven, voor de zekerheid is het handig om ze vanaf een week of 10-11 uit elkaar te houden (nu dus). Misschien is het handiger voor je om een vriendin uit te gaan zoeken als hij 2 weken gecastreerd is. Dan kunnen ze meteen bij elkaar en zie je ook gelijk of er een klik is tussen de konijntjes. Aan de andere kant kunnen ze ook wel gezelschap aan elkaar hebben als ze naast elkaar leven met een hekwerkje er tussen. Zorg er dan wel voor dat hij er niet overheen kan springen, ze kunnen gekke dingen uithalen om bij een voedster te komen. Je ram kan waarschijnlijk met een maand of 3 gecastreerd worden, er zijn ook dierenartsen die het bij jongere konijnen ook al doen. Even rondbellen loont vaak de moeite.

Heel veel plezier en succes met de voorbereidingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je, je konijn voorop stelt nu :)

Ik zou alleen niet nu een vriendinnetje gaan uitzoeken, maar hem straks als het kan lekker zelf laten uitzoeken.

Naast elkaar huisvesten is als een koekje voorhouden waar die niet bij kan, dat is ook niet eerlijk en straks klikt het niet wat dan?

Hou er alleen wel rekening mee dat het kan zijn dat hij nooit aanhankelijk word. Het is vaak wel een probleem bij de ellende die Teddy zijn heet. Ze moeten opgepakt worden om gekamd te worden en daar worden ze vaak bang van, maar ja het moet wel. Daarom hoop ik ook dat het langharige konijnen fokken een keer aan banden wordt gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie tips en reacties nogmaals! Zaterdag ga ik kijken voor een vrouwtje. Deze moet dringend weg en ik wil haar wel overnemen. Moet ik ze nu al appart zetten en als ik erbij ben ze dan samen zetten en laten spelen? Ik ga vanavond met mijn rammetje naar de dierenarts om te vragen en kijken of hij al gecastreerd zou kunnen worden. Ik wil echt zo graag dat hij een vriendinnetje krijg en hem blij zien en niet eenzaam wat zien liggen. Ik kan hem niet 24/7 aandacht geven en een voedstertje kan dat wel.

Wat zouden jullie aanraden? Ik wil wel echt zo snel mogelijk dat hij gelukkig wordt. Vandaag is hij 12 weekjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet samen zetten.Ook niet onder toezicht. Een dekking is in no time gebeurd en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik snap dat je snel een voedster wilt uitzoeken, maar zelf zou ik wachten tot je ram gecastreerd is. Straks klikt het niet en heb je 2 konijnen alleen zitten. Je kunt beter de ram binnenkort laten castreren en dan naar een opvang gaan om te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie tips en reacties nogmaals! Zaterdag ga ik kijken voor een vrouwtje. Deze moet dringend weg en ik wil haar wel overnemen. Moet ik ze nu al appart zetten en als ik erbij ben ze dan samen zetten en laten spelen? Ik ga vanavond met mijn rammetje naar de dierenarts om te vragen en kijken of hij al gecastreerd zou kunnen worden. Ik wil echt zo graag dat hij een vriendinnetje krijg en hem blij zien en niet eenzaam wat zien liggen. Ik kan hem niet 24/7 aandacht geven en een voedstertje kan dat wel.

Wat zouden jullie aanraden? Ik wil wel echt zo snel mogelijk dat hij gelukkig wordt. Vandaag is hij 12 weekjes.

Waarom ga je dan niet naar een opvang?

We krijgen morgen ook 2 konijntjes gebracht van 22 weken die weg moesten, zit ook een langharige bij en zouden 2 dames zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .