Ga naar inhoud

verharen...ik word gek!


Miesaas

Aanbevolen berichten

Chibi is echt als een gek aan het verharen,

is dat normaal voor deze tijd van het jaar?

En heeft er iemand tips tegen die haren?

Ze zitten echt overal, in de kooi, op de kooi, op mijn kleren, zelfs in de gordijnen. Alles pluist en blijft pluizen.

Ik kam en pluk hem dagelijks maar jonge jonge, het houd niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier momenteel hetzelfde met twee konijnen, bij eentje is de nieuwe vacht nog niet eens goed gegroeid dus ze heeft echt rare plekken met heel kort haar. Heb het ook al van meer mensen gehoord. Tips heb ik verder niet, behalve dan het blijven plukken en kammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hele stomme gedachte....

Maar is het een optie om eem konijn 1 keer kort te scheren?

Misschien dat dit helpt bij de verharing?

Het is maar een idee...maar ik vroeg me af of iemand hier een mening over had.

Lijkt mij minder stressvol dan iedere dag plukken...gewoon 1 keer kort scheren.

(Niet kaal maar kort..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga met een handschoen zoals voor honden en katten over hun pels en dat helpt echt. Ook voor de iets bangere konijnen die wat schrik hebben van borstelen is dit aangenamer.

Scheren zou ik niet doen want dan ga je toch wel een pak te kort zetten voor de koude nachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook 2 die heel erg verharen op het moment. Ik aai ze met iets vochtige handen en dat helpt onwijs. Gelukkig vinden die van mij het ook niet erg om geaaid te worden.

Ik denk dat scheren toch nog wel iets stressvoller is hoor. Alleen dat geluid al en als het konijn schrikt en begint te spartelen heb je nog denk ik kans om hem te verwonden ook. Weet ook niet of dat wel helpt omdat je de vacht dan eigenlijk kort knipt en niet helemaal verwijderd maar er zal dan natuurlijk wel minder haar vanaf komen. Denk meer dat het een voordeel is voor jezelf dan het konijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheren lijkt me niet wat. Als je het kort wilt houden heb je daar toch een tondeuse voor nodig, dat zijn nogal lompe dingen voor een konijnenhuidje. Ik durf mijn langharige konijn ook niet kort te houden met een tondeuse, daar gaat een schaar overheen en daar ben je dan toch wel lang mee bezig altijd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Chibi is het geen probleem, die gaat er languit voor liggen als ik wil kammen of plukken, maar Lizzie...

Die blijft echt niet zitten en hupt meteen weg, ze vind het verschrikkelijk haha.

Bij haar maak ik gewoon mijn handen nat en wrijf een beetje over haar heen.

Dan hupt ze wel weg, maar heb ik er toch mooi wat haren uit kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jonge konijnen die ik nu heb zijn totaal niet aan het verharen. Wat superfijn.

Morty, die stokoud was, deed niets anders dan verharen. Heb al zijn haartjes opgespaard en heb een Look-a-like Morty gehaakt en die gevuld met zijn haartjes. Vond het veel te zacht en mooi om weg te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hele stomme gedachte....

Maar is het een optie om eem konijn 1 keer kort te scheren?

Misschien dat dit helpt bij de verharing?

Het is maar een idee...maar ik vroeg me af of iemand hier een mening over had.

Lijkt mij minder stressvol dan iedere dag plukken...gewoon 1 keer kort scheren.

(Niet kaal maar kort..)

Dat schiet niet heel erg op, de haren zitten er namelijk los in en moeten er uit om plaats te maken voor de nieuwe vacht. Scheren worden ze weliswaar korter van, maar ze zitten er nog steeds in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nou de enige met weinig ruiende konijnen? :lol:

Ik ben SUPER blij voor JOU :D

Hier verharen ze ook tegen de sterren op!!!! Snuffie is al helemaal verhaart op zen kontje en buik na...Heb hem in een wasmand gestopt... Stofzuiger erbij... En plukken maaaaar!!!! :yes:

Ziet er l*llig uit op het moment... Overal korte en nieuwe vacht behalve zen kont! Net of Hij een rokje draagt! :lol:

Fluffy daarentegen die verliest non stop haren heb ik zo de indruk... Is een Angora... Heb nog geen moment gehad dat ik geen haren van haar zag rondzweven door de woonkamer sinds ze der is. (ongeveer een maandje nu)

Zonnepitten zou een konijn helpen door de rui heen te komen heb ik ergens gelezen... Of het werkt... Geen idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheren lijkt me inderdaad geen goed idee.

Van honden is bekend dat ze na scheren vaak jeuk krijgen door al die dode haarpuntjes die in de huid blijven zitten (zoals Dolly ook schrijft). Ze gaan dan weer extra krabben en bijten.

Je kunt beter elke dag wat plukken.

Wat grappig! Mijn ram ziet er tijdens de rui ook altijd niet uit en mijn voedster zit eigenlijk altijd “strak in het pak”.

Met aaien komt er wel wat wol vanaf, maar ze ziet er steeds vol en glad uit. De ram is op dit moment echt een voddenbaal.

Zou dat komen omdat de ram gecastreerd is? Als ik ook hier weer de vergelijking maak met honden, dan weet ik dat honden na castratie vaak een vachtverandering krijgen door het wegnemen van de geslachtshormonen. De Labrador van mijn ouders bijvoorbeeld is sinds haar castratie eigenlijk altijd in de rui. Weet niet wat jullie ervaring is en of jullie verschil zien tussen gecastreerde en niet-gecastreerde konijnen?

Ook hier eten ze graag hun zonnebloempitjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kyra verliest wel wat, maar Leyla is af en toe net een stofwolk haha.

Het is niet dat ze plukken haar verliest maar wel veel los haar, als je haar aait komt er van alles los.

Van de week moest ik dr even optillen en bij me nemen omdat ik wat hele dunne keutels zag.

Nou ik zat helemaal vol met haar haha! Tjah het zij zo, k vind alleen soms keutels die aan elkaar verbonden zijn met haar of hele kleine keutels.

Dus dat hou ik goed in de gaten, maar de dag erna vind ik meestal weer alleen maar normale keutels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .