Ga naar inhoud

Gas


Vloems

Aanbevolen berichten

Naar mijn mening: GEEN dwangvoer bij een gasaanval! De maag is al opgezwollen door het gas, dan moet je er niet nog meer eten bij gaan stoppen. De maagwand van een konijn is maar dun.

Konijn temperaturen is heel belangrijk en bij ondertemperatuur, zo snel mogelijk weer op temperatuur zien te krijgen. En ik heb zelf goede ervaringen met cisaral. Dat stimuleert de maag en darmlediging waardoor het gas ook beter afgevoerd kan worden. En naar mijn idee gaat een konijn in de meeste gevallen wel weer uit zichzelf eten als het gas weg is. (uitzonderingen daargelaten). Maar als iemand voor het eerst gas vermoed bij zijn/haar konijn en je hebt er geen ervaring mee, is mijn advies om ALTIJD naar de dierenarts te gaan, ook al is het midden in de nacht. soms heeft men geluk en red het konijn het zelf, maar soms ook niet en dan kan het binnen een nacht over zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoer meestal wél bij gas, o.a. ook omdat cisaral en metocloral op een lege maag heel vervelend kan vallen (maagkrampen wordt je konijn ook niet vrolijker van) maar altijd kleine beetjes en heel dun. Maar doe dit alsjeblieft alleen in overleg met je dierenarts.

Maar euhm Domino, gas hoeft niet altijd in de maag te zitten hè.. Je moet dat echter wel zeker weten en daar ben je een dierenarts voor nodig. (Tenzij je zelf ervaren genoeg bent om dat te voelen, maar ik denk dat je deze vraag dan niet zou stellen..)

Ik ben vorige week een konijn verloren aan de gevolgen van een gasaanval, helaas was hij té verzwakt (bleek een heftige wormeninfectie te hebben) maar hij was er bijna door geweest. Had ik hem niet gedwangvoerd, dan had hij het sowieso nooit gehaald. Probleem bij hem was dat door het gas de darmen stil waren gevallen, vervolgens is het vocht uit de massa voeding in zijn darmen onttrokken, dan heb je een uitgedroogde klont daar zitten die er noooit meer uit gaat komen. Geef je geen vocht (onderhuids) en dwangvoeding dan loop je weer dat risico dus. Maar nogmaals, en niet vervelend bedoelt maar gewoon realistisch denk ik, als je deze vraag nog moet stellen dan moet je gas niet zelf gaan behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, zoals je ziet, in deze twee antwoorden zit al een enorme tegenstelling! Wat moet je dan he, daar word ik soms echt gek van.

Ik stel zelf geen behandelplan op, ik stel deze vraag omdat ik hierover een discussie heb met de dierenarts. Ik heb gisteren een konijntje verloren aan gas. Ze kreeg geen medicatie van de dierenarts (ik ben daar twee keer geweest) omdat ze een paar sprietjes hooi uit zichzelf gegeten had. Ik moest maar doorgaan met dwangvoeren en allerlei voer aanbieden, wat ik ook braaf heb gedaan. Ik twijfel erg aan deze aanpak, vandaar mijn vraag, in de hoop een eenduidig antwoord te vinden wat mij in de toekomst kan helpen het beter te doen dan nu.

Meer antwoorden zijn daarom zeer welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg voor je, sterkte!

Ik heb ook problemen met vinden van eenduidig advies vaak de een zegt dit de ander weer wat anders de ene internetsite zegt dit en de andere site weer heel wat anders hoe maak je dan een wijze keuze ik weet het niet...

Ik kan je niet helpen sorry, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg voor je, sterkte!

Ik heb ook problemen met vinden van eenduidig advies vaak de een zegt dit de ander weer wat anders de ene internetsite zegt dit en de andere site weer heel wat anders hoe maak je dan een wijze keuze ik weet het niet...

Ik kan je niet helpen sorry, succes!

Bedankt voor je antwoord Gridje, lastig he! Het konijntje was een logeetje, maar het maakt juist dat je je extra schuldig voelt. Daarom hoop ik hier antwoord te vinden, om ervan te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, zoals je ziet, in deze twee antwoorden zit al een enorme tegenstelling! Wat moet je dan he, daar word ik soms echt gek van.

Ik zie juist 1 belangrijke overeenkomst: bij buikproblemen gewoon altijd een dierenarts zoeken voor hulp. Er wordt een heleboel onder de noemer gas geschoven, maar de ene gasbuik is de andere niet. Je hebt bij gas gewoon hulp nodig.

Zelf heb ik gelukkig weinig ervaring met ernstige vomen van gas. Mijn konijntjes die het hadden heb ik altijd met infacol en wat dwangvoeding er bovenop gekregen. Ik heb ook 1 logeetje verloren aan een gasbuik, maar dat was gewoon veel heftiger. Mijn ervaring met buikproblemen is, dat het toch kansloos is als het ernstig is.

Veel sterkte met het verlies van jouw logee. Voel je niet te schuldig! Je hebt gedaan wat je kon en ze zijn gewoon enorm kwetsbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vloems je hoeft je niet schuldig te voelen hoor! zeker niet extra schuldig je hebt gedaan wat je kon en je bent ook nog naar de DA geweest dus, wat kon je nog meer, je kunt altijd blijven zeggen als ik nou dit, of als ik nou dat, dan maak je jezelf gek, een verlies van een dier is altijd erg vind ik, maar als ik voor mijzelf weet dat ik alles gedaan heb wat ik kon en wist dan weet ik dat ik me niet schuldig hoef te voelen (doe ik ook wel even hoor, hoort er ook bij denk ik...)

Ik vind het heel lastig die wirwar van verschillende antwoorden en uitleg en adviezen, en Christaaa je hebt gelijk bij buik/gasproblemen altijd naar de DA, en het ene konijn is het andere niet, ik ga ook vaak op mijn gevoel af (klinkt zweverig sorry)qua dwangvoeding, of bij andersoortige problemen (bijvoorbeeld met gedrag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, dat is wel heel naar.. En je moet je zeker niet schuldig voelen, maar snap het wel hoor! Eerlijk gezegd zou ik denk ik voor een andere dierenarts kiezen (afhankelijk ook van wat je andere ervaringen met deze arts zijn dan). Want afhankelijk van hoe en wat het probleem precies is, kun je verschillende behandelinge ninstellen. Maar wat bij een konijn met 'buikklachten' nóóit mag missen is pijnstilling en daar lees ik hier niks over. Maar dat is iets wat de dierenarts had moeten doen, jij niet. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie juist 1 belangrijke overeenkomst: bij buikproblemen gewoon altijd een dierenarts zoeken voor hulp. Er wordt een heleboel onder de noemer gas geschoven, maar de ene gasbuik is de andere niet. Je hebt bij gas gewoon hulp nodig.

Christa, dat snap ik en dat heb ik ook gedaan, maar blijkbaar geven ook dierenartsen tegenstrijdige berichten. De mijne gaf geen medicatie mee, terwijl ik vaak lees over bijv ciseral bij gas. En dit konijntje had er echt heel erg last van. Maar wellicht viel het ook niet te redden, juist omdat het zo erg was zoals jij ook aangeeft. Bedankt voor je lieve antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh Dollie, ja ik ben al aan het rondkijken voor een andere dierenarts. Er werkte eerst een hele goede arts, maar zij is helaas weg daar! Het nijntje had eerst carprofen, omdat ze een ontstoken huid had door plakpoep, maar toen dat er goed uitzag moest ik ermee stoppen. Ik had zelf de neiging om het wel te blijven geven aangezien gas ook pijn doet, maar heb toen weer ergens gelezen dat het bij buikproblemen juist averechts kon werken. Daarom bedoel ik, je raakt soms zo in de war.

Vind het erg fijn dat jullie zo lief en behulpzaam reageren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ongelofelijk naar voor je dat het niet gelukt is om je logeetje er weer bovenop te krijgen.

Ik ben zelf een paar maanden geleden mijn voedster verloren aan een acute gasaanval. Het is echt vreselijk als zoiets gebeurd.

Haar behandeling bestond uit pijnstilling, injecties om de darmen te stimuleren, cisaral en dwangvoeding.

Op vrijdagmiddag waren we met haar naar de dierenarts gegaan. Vervolgens zijn we op zatermorgen weer met haar heen gegaan omdat het er niet goed uit zag. Uiteindelijk is ze toen aan het einde van de middag voor mijn ogen overleden.

Het is mij ook opgevallen dat er soms behoorlijk tegenstrijdige berichten worden gegeven. Zo raadde mijn dierenarts mij aan om te gaan dwangvoeren maar kreeg ik hier op het forum te horen dat je een konijn met gas beslist niet mag dwangvoeren. Op den duur weet je het dan zelf ook niet meer.

Ik wens jou erg veel sterkte met het verlies. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Je hebt gedaan wat je kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met je verlies. Het lijkt vaak tegenstrijdig inderdaad al die berichten. Het is namelijk ook situatie afhankelijk. Als er inderdaad gas in de maag zit of een verstopping moet je uitkijken met dwangvoer. Dwangvoer is in eerste instantie niet slecht want de darmen moeten natuurlijk op gang blijven gaan en als de darmen werken dan zorgt dat er voor dat het gas met de ontlasting mee naar buiten gaat.

Als er een verstopping zit, door gas of iets anders wat daar de boel tegenhoudt dan is het uitkijken. Als de maag verder niet opgezet voelt kan je naast de medicatie inderdaad proberen om kleine beetjes vochtig dwangvoer te geven. Vocht is sowieso erg belangrijk om uitdroging te voorkomen. Plus het kan helpen om datgene wat daar de verstopping veroorzaakt los te krijgen.

Dwangvoer bij verstopping en gas is ook weer anders dan dwangvoeren bij ziekte als het konijn zwaar aan het vermageren is. Meestal is een verstopping of gas een 'tijdelijk' iets..wat overigens wel weer terug kan komen uiteraard. Dan is het niet erg om even te wachten tot de medicatie aanslaat voor je gaat dwangvoeren. Als het al een tijdje duurt kan je inderdaad hele kleine hoeveelheden geven. Het is ook vaak een beetje op je gevoel werken. Daarnaast is een buikmassage onmisbaar bij zoiets. Wel moet je je daar een beetje over inlezen, want als je het verkeerd doet en te hard kan je organen kneuzen wat niet de bedoeling is.

Ook is het handig te weten welke kant je op moet masseren. Daar zitten verschillende plekjes. De ene kant juist omhoog, de andere kant juist omlaag en bij de maag zou het van linksonder naar rechtsboven moeten. Tenminste volgens internet. Daarom is het ook belangrijk om advies van een dierenarts te hebben en die te raadplegen. Maar dan moet je wel zeker zijn dat het een goede dierenarts is, anders heb je er nog weinig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .