Ga naar inhoud

Medicijnen


Charita

Aanbevolen berichten

Ik weet de dosering van Infacol niet, maar wat ik zo begrijp uit die 2 middelen is dat de concentratie Simeticon bij de Equate sterker is dan bij Infacol. Als er bij infacol 40mg/1ml zit en bij Equate 20mg/0,3ml is dat best wel een verschil. En dan zou je moeten bekijken wat de dosering van Infacol is per kg konijn. En dan kun je kijken welke sterker is. En misschien maakt dat dan juist wel verschil ;)

Als wat Boefje hieronder zegt klopt, 1 ml Infacol per keer/Equate 0,6 ml per keer dan geef je dus van beide 40 mg simeticon.

Maar ik vind het zelf ook niet echt logisch dat een stof i.p.v. sterker te gaan werken bij een hogere hoeveelheid, juist een tegenovergestelde werking (zoals jij suggereert) zou gaan krijgen. Als ik twee scheppen suiker in mijn thee doe wordt ie zoeter dan wanneer er één in zit, niet zouter. En misschien is dat wel te simpel gedacht maar het lijkt me logischer dan wat jij zegt. Los daarvan slaat het nog nergens op ook omdat de hoeveelheid gelijk is, als Boefje gelijk heeft en daar twijfel ik ook niet aan.

Zou jij wel gelijk hebben, dan zou het ook nog eens heel vreemd zijn dat Infacol en Equate in principe als gelijkwaardige middelen gezien worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal.

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp dat sommigen van jullie bang zijn dat ik zelf dierendoktertje ga spelen.

Dat was natuurlijk niet de bedoeling, ik las alleen dat veel mensen standaard dingen in huis hebben. Dat leek mij een iets veiliger gevoel.

Maar ik begrijp de angst heel goed, dus ik heb besloten om niks in huis te halen.

De oogzalf heb ik nog van Leyla, ik bewaar deze wel. Maar zal deze ook niet zomaar gebruiken zonder contact met een DA. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charita, in het begin had ik een ehbo kitje samengesteld met bepaalde dingen die ze hier op de site aanbevelen. Eerlijk gezegd had ik het nooit gebruikt, behalve prozyme. Dat is wel een handig goedje om te hebben en vrijwel onschuldig. Maar naarmate ik meer ervaring kreeg met al die ziektes van mijn konijnen leerde ik vanzelf hoe of wat. Durf je ook sneller wat te gebruiken omdat je ziet wat er aan de hand is. Als je langdurig te maken krijgt met bepaalde aandoeningen, dan leer je vanzelf hoe het werkt. Advies van een dierenarts is mooi als basis, maar in de praktijk leer je toch dat je vaak ook moet improviseren. Hoe dan ook, als je niet weet wat je doet, altijd dierenarts raadplegen uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme twijfel ik idd wel over. Ik zie echt iedere dag weer haren in de keutels en als ik ze aai dwarrelen ook de haren in het rond.

Maar ik wil ze ook weer geen schade toebrengen met een middeltje. Maar prozyme is dus gewoon helemaal veilig om nu te geven als ik het goed begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik tussendoor even een vraagje plaatsen?

Zie hier namelijk de rescue remedie voorbij komen. Mijn mishandelde konijn word hier heel erg rustig van, hij valt dan minder snel aan etc. Maar ik ben bang dat als ik het gebruik ik het altijd moet geven omdat hij niet over zijn trauma heen komt maar juist zijn gevoelens onderdrukt worden!

Wie weet of dit inderdaad zo is?:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment alleen Fenbendrops.

Verder wil ik eigenlijk geen medicijnen gebruiken behalve als het echt niet anders kan.

Ze zeggen dat bepaalde kruiden tegen bepaalde klachten helpen.http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-en-alternatieve-geneeskunde.html#!prettyPhoto

Daarom geef ik mijn konijntjes afwisselend een takje peterselie, basilicum, munt en citroenmelisse. Voorkomen is beter dan genezen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wat Boefje hieronder zegt klopt, 1 ml Infacol per keer/Equate 0,6 ml per keer dan geef je dus van beide 40 mg simeticon.

Maar ik vind het zelf ook niet echt logisch dat een stof i.p.v. sterker te gaan werken bij een hogere hoeveelheid, juist een tegenovergestelde werking (zoals jij suggereert) zou gaan krijgen. Als ik twee scheppen suiker in mijn thee doe wordt ie zoeter dan wanneer er één in zit, niet zouter. En misschien is dat wel te simpel gedacht maar het lijkt me logischer dan wat jij zegt. Los daarvan slaat het nog nergens op ook omdat de hoeveelheid gelijk is, als Boefje gelijk heeft en daar twijfel ik ook niet aan.

Zou jij wel gelijk hebben, dan zou het ook nog eens heel vreemd zijn dat Infacol en Equate in principe als gelijkwaardige middelen gezien worden.

Het was van mij ook maar een hersenspinsel ;) plus dat ik erbij had gezegd dat de werking van het middel ter discussie staat op het forum. Kan het ook niet zijn dat de werking per konijn verschillend is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, maar (wederom hersenspinsel) misschien reageert het ook met een bepaalde zuurgraad ofzo in de maag en darmen?? En dat wil nog wel verschillen per konijn denk ik? Net als dat sommige konijnen niet op Carprofen reageren en andere juist wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier best vaak over medicijnen die mensen sowieso in huis hebben.

Of dat mensen iets preventief geven. Eigenlijk hebben de meeste mensen wel iets in huis staan voor als er iets met het konijntje mocht gebeuren.

Mijn vraag: wat kun je het beste altijd in huis hebben? (Zou het fijn vinden als je me ook kunt vertellen waar het medicijn voor is.)

En waar kun je dat dan halen?

Als je deze vraag moet stellen, vind ik dat je geen medicijnen in huis moethebben, maar bij ziekte altijd naar een dierenarts moet gaan. Er wordt hier veel geroepen, maar helaas niet altijd goed onderbouwd.men, ondanks wat er soms beweerd wordt: alle medicijnen hebben bijwerkingen. Niet zelf gaan prutsen is mijn advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, maar (wederom hersenspinsel) misschien reageert het ook met een bepaalde zuurgraad ofzo in de maag en darmen?? En dat wil nog wel verschillen per konijn denk ik? Net als dat sommige konijnen niet op Carprofen reageren en andere juist wel.

Als ik het goed begrepen heb (Boefje zegt dat ergens hier) wordt simeticone niet door het lichaam opgenomen. Het gaat gewoon door het maag-darmkanaal onder iets met het lichaam zelf te doen, alleen met eventueel gas wat izh in het maagdarmkanaal bevindt. Carprofen wordt wel opgenomen, dus dat heeft al een andere werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrepen heb (Boefje zegt dat ergens hier) wordt simeticone niet door het lichaam opgenomen. Het gaat gewoon door het maag-darmkanaal onder iets met het lichaam zelf te doen, alleen met eventueel gas wat izh in het maagdarmkanaal bevindt. Carprofen wordt wel opgenomen, dus dat heeft al een andere werking.

Zijn er wetenschappelijke artikelen over dat het niet wordt opgenomen? En waar staat dat? (bron/link)? Als ik zoiets beweer probeer ik dat altijd te onderbouwen met een link zodat het te lezen is waar ik dat vandaan heb. Niks kwaads naar Boefje, maar het is "ergens gelezen" dat is net zo vaag als "ik hen van horen zeggen". Nu zeg ik dat zelf ook wel eens, puur om mezelf in te dekken omdat ik het niet kan onderbouwen. Maar om er dan zomaar vanuit te gaan, dat doe ik niet. Waarom wordt het dan zoveel verkocht en aangeraden. Ook voor baby's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog een gedachte..ja ja gewoon een bedenksel van mij. Misschien werkt het op zich wel, alleen werkt het juist verkeerd als het konijn bijvoorbeeld niet alleen gas maar ook verstopping op dat moment heeft. Kan mijn voorstellen dat als de gasbellen groter worden door dat spul dat het dan niet langs te verstopping afgevoerd kan worden en dan juist meer ellende creëren. Of dat het niet goed werkt als darmen van een konijn niet goed op gang zijn, waardoor het te lang in het darmstelsel blijft hangen. Misschien alleen dus bij spontane gas bij een 'gezond' konijn.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er wetenschappelijke artikelen over dat het niet wordt opgenomen? En waar staat dat? (bron/link)? Als ik zoiets beweer probeer ik dat altijd te onderbouwen met een link zodat het te lezen is waar ik dat vandaan heb. Niks kwaads naar Boefje, maar het is "ergens gelezen" dat is net zo vaag als "ik hen van horen zeggen". Nu zeg ik dat zelf ook wel eens, puur om mezelf in te dekken omdat ik het niet kan onderbouwen. Maar om er dan zomaar vanuit te gaan, dat doe ik niet. Waarom wordt het dan zoveel verkocht en aangeraden. Ook voor baby's.

Maar waar is dan een wetenschappelijk artikel dat het bij konijnen werkt? Dat het veilig is? Ik reageer enkel op jouw hersenspinsels dus vond het neit echt nodig om tot op de bodem uit te zoeken of Boefje gelijk heeft. (Zie dat ze dat zelf wel gedaan heeft en dat het dus klopt.)

Wat Boefje boven mij zegt klopt overigens: Het is niet direct zo dat simeticon altijd kwaad kan, maar wél als het gas zich in de maag of achter een verstopping bevindt. Dan heb je een grote bubbel gas die nergens heen kan waardoor veel druk ontstaat. Bij gebruik van simeticon is het dus erg belangrijk om te weten waar het gas zit en dat kunnen veel leken niet bepalen. Terwijl simeticon juist wél overal aangeraden wordt als middel om zelf in huis te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .