Ga naar inhoud

Morgen is het zover.. Bailey's oogje wordt verwijderd. :(


Boefje

Aanbevolen berichten

Agoss wat vervelend dat hij niet wil eten. Maar hij heeft wel íets op en hij keutelt en plast zoals ik begrijp? Dan zijn zijn darmen in ieder geval in beweging.

Misschien heb ik er over heen gelezen maar heeft de DA geen advies? Of dwangvoeren?

Veel beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 211
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hij wil wel eten, maar echt verspreid over de dag. Er ligt van alles en af en toe dan knabbelt hij hier aan en dan weer daar aan. Dus hij zal ongetwijfeld wel wat binnen krijgen hoor, maar ik heb er zo weinig zicht op en dat geeft mij een rot gevoel. Als ik de indruk krijg dat hij echt al een paar uurtjes niks gegeten heeft of amper dan ga ik een partijtje worstelen om hem toch nog wat dwangvoer te geven. Maar makkelijk is het zeker niet. Over de dierenartsen hier ben ik slecht te spreken. Eentje waarvan ik dacht dat hij redelijk goed was blijkt niet zo kundig te zijn als ik dacht en 1 konijn van mij is daardoor overleden en Bailey zijn oogje is zo erg geworden ook dankzij die dierenarts. Ik ben dus pas bij een nieuwe dierenarts, maar ik vind die ook maar een beetje waardeloos. Ik had er wel vertrouwen in dat ze de operatie van Bailey goed zouden doen aangezien ze daar gasnarcose en zuurstof hadden en ik daar wel goede verhalen over heb gehoord. Ze hebben zelfs een fb pagina met foto's van hun patientjes enzo die ze geopereerd hebben. Maar echt advies heeft hij niet gegeven. Ja dat biks nog niet zo belangrijk was en zolang hij maar hooi eet enz het wel goed kwam. Of zoiets. Bailey is gewoon een eigenwijze donder. Ik laat hem ook maar gewoon, misschien zit ik er teveel bovenop. Als hij nou zielig in een hoekje zat en de hele dag niks at dan is het een ander verhaal maar dat doet hij dus wel. :arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij verspreid over de dag eet maakt niet uit toch, zolang hij maar wat binnen krijgt.

Op zich heeft je dierenarts wel een punt. Dat hij op het moment nauwelijks biks eet, kan voor een tijdje geen kwaad, zolang hij maar wel hooi en groenten/ kruiden eet. Na een operatie of als ze ziek zijn maakt het sowieso niet zoveel uit wat ze eten, als ze maar eten. Het komt vast en zeker helemaal goed met Bailey. Ik denk inderdaad dat je er teveel bovenop zit. Misschien wil je ook gewoon te snel. Hij heeft net een zware operatie achter de rug. Het heeft tijd nodig om daar van te herstellen. Maar ik begrijp je zorgen wel hoor. Als het er op aan komt breng ik het er echt niet beter vanaf. Als er iets met 1 van mijn konijnen is, loop ik mij ook vreselijk druk te maken. Soms terecht maar soms ook helemaal niet. Nogmaals sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb nu het idee dat zijn darmpjes toch niet helemaal optimaal zijn. Zijn keutels worden steeds kleiner. Ben begonnen met A. Vogel probiotica. Voor de darmflora. Ik heb ook protexin. Weet niet wat beter is. Ook heb ik nog wel metacloral. Maar weet dus niet wat het beste is en of ik dat wel tegelijk mag gebruiken. Ja de protexin en a vogel sowieso niet gelijktijdig. Ik geef hem nu aldoor paardenbloemblaadjes voor zover de voorraad strekt. Zucht.. dit vind ik gewoon niet leuk... ik heb dit gedoe ook al met Boefje gehad en mijn hart klopt in mijn keel. Dat wil ik echt nooit meer meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff aan het meedenken hoor...

Zou het niet kunnen zijn dat biks eten nog te veel zeer doet bij hem..

Aangezien hij aan ze oog is geopereerd en dit vrij dichtbij de tanden zit.

Dat ie misschien hoofpijn krijgt van het harde geluid vab de biks kauwen.

Dat het gewoon niet prettig aanvoelt nog zeg maar....

Zolang ie nog hooi en groenten eet zal het wel niet heel erg zijn als ie een weekje of 2 weinig biks eet denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb die methacloral van Boefje gebruikt. Die dierenarts gaf me dat niet mee. Loze mensen... ik heb nu ook echt geen dierenarts meer die ik hier in de buurt ook maar vertrouw. @ Caatje, nee dat is het niet, want hij eet ook slecht groenten en hooi. Tenminste hij eet maar beetjes telkens. Zijn keutelts worden kleiner, en met de dag wordt zijn eetlust minder. Ik heb zijn buikje nu al drie keer gemasseerd. Ik hoorde ineens allemaal geborrel enz. Dus het heeft geholpen. Ik merkte dat hij daarna ook wat levendiger was en spontaan begon te eten. Nu na drie keer en methacloral gegeven te hebben en pijnstilling eet hij ook weer beter. Ik denk dat hij in eerste instantie nog wel redelijk at vanwege de pijnstilling die hij met de operatie heeft gehad. En als je buikje niet in orde is en je van alles eet dan wordt t natuurlijk erger. Tenminste dat is mijn theorie. Hij doet het nog wel redelijk nu. Hij keutelt weer wat beter, eerste massage had hij er wat op mijn schoot gelegd. Dus dan doen we het maar zo. Geen biks inderdaad. Gewoon groenten, hooi, kruiden, medicijntjes en darmmassages. Het is gewoon extra spannend omdat ik al eerder in zo'n situatie heb gezeten wat fataal afgelopen is. Dat weegt zwaar. Hopelijk eet hij gauw weer beter en is die weer snel de oude. Niet alleen voor hem maar ook voor mij. Ik heb een adempauze nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe met die dierenartsen, ik hoop dat je snel een dierenarts vind waar je je wel goed bij voelt.

Ik hoop dat Boefje zich snel weer wat beter voelt, heel veel sterkte de komende tijd, en dat je strakjes maar lekker samen met Boefje je adempauze kan houden.

Dikke knuffel

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Vala, Bailey is nu ziekjes, Boefje is mijn overleden konijntje.. dus was het maar waar dat ik met haar een adempauze kon houden. Ze is nog niet zo lang geleden overleden.

Ik ben begonnen met Bailey's behandeling. Methocloral (hopelijk schrijf ik t nu goed :P) heb ik niet meer veel van, maar goed. Protexin. Zit nog wel te klooien met de verhoudingen. De een zegt 2 gram met 50 ml water en dat elke dag. Nou dat is nogal wat voor zo'n klein konijntje! De ander zegt 3x daags 4 ml en volgens de site waar ik het besteld had was het zakje 5 gram. Nou dan doet mijn keukenweegschaal dus z'n werk niet. (maar dat wisten we al) En dat dus oplossen in 100 ml water. Nou heb ik dat maar gedaan. Bewaren in de koelkast volgens zeggen.

Hij keutelt nog wel het is ook niet de bedoeling dat hij diarree krijgt maar dat zijn darmflora gewoon weer een beetje hersteld. Ik geef hem nu ook een beetje dwangvoer inmiddels, want het wordt me te gortig met alleen groenten en hooi en kruiden, die hij overigens ook niet zo best meer eet.

Het liefst ren ik gauw naar een dierenarts met hem, ookal keutelt, plast en eet hij nog wel wat. Maar ik weet gewoon dat als ik nu aan kom met t diertje hij gewoon zegt, ik voel niks aan zijn buikje. (ook niet even luisteren) en dan krijg ik cisaral drops mee en methocloral die ik al heb. En meer zal het niet zijn. Nou tegen cisaral kan Bailey niet. Dus dat schiet ook niet op.

Daarom denk ik gewoon..ik heb alles nu op het moment in huis en ik masseer zijn buikje regelmatig en bied hem gewoon hooi, groente en kruiden aan en dan maar hopen dat het langzaamaan of liefst natuurlijk heel snel! weer hersteld. En dan is dat natuurlijk de vraag of dat de reden is van al deze ellende. Hij had niks geks kunnen vinden aan het gebitje zei die nog..nu vraag ik me af of die het niet gewoon vergeten is en maar zegt dat er niks loos is.. zou toch niet mogen? Grr zo weinig vertrouwen heb ik nou in dierenartsen gekregen. :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat er nog steeds geen/ nauwelijks verbetering is. Je zou toch denken dat het inmiddels steeds beter zou moeten gaan.

Als een dierenarts zegt dat er niks loos is met zijn gebit, mag je verwachten dat ze er goed na gekeken hebben.

Helaas is dit niet altijd het geval, weet ik inmiddels uit ervaring. Sommige dierenartsen kijken erg oppervlakkig. Zo kreeg ik 3 weken voor Lin haar dood te horen dat er niks mis wat met haar gebit, dat het er keurig uit zag. Vervolgens ben ik 3 weken later met haar naar een andere dierenarts gegaan omdat ze niet meer wou eten, bleek ze enorme haken op haar kiezen te hebben, wat mogelijk de oorzaak is geweest van haar gasaanval. Mocht je het dus niet vertrouwen, dan zou ik er toch nog even door een andere dierenarts na laten kijken.

Heel veel sterkte! Ik heb het erg met je te doen. Eerst al die ellende met Boefje en nou dit weer. Het zit jou echt niet mee.

Nou maar hopen dat er snel betere tijden aanbreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Ja er moet snel betere tijden komen, want ik merk zelf dat ik het niet meer aan kan. Ik ben nu al 2,8 jaar met die konijnen in de weer. Bailey met zijn EC, Noellie met haar drie maandenlange ooronsteking, weer Bailey met een terugval, Bailey met grauwe staar door EC veroorzaakt, Bailey met haakjes verwijderen, allerlei kuren voor Bailey, Boefje met blaasonsteking en wekenlang moeilijk keutelen en amper eten, toen Bailey weer, en als laatst Boefje weer opnieuw haken op kiezen en niet willen eten en uiteindelijk haar overlijden. Bailey nu met zijn oog operatie en zn darmen nu. Ergens tussendoor Juneau nog met een gas aanval. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gewoon genoten heb van mijn konijntjes. Het heerst nu zo erg dat mijn privé leven eronder lijdt. Ik ben niet meer te genieten, ik loop alleen maar met een knoop in mijn maag rond en heb gewoon geen plezier meer van de zorgen. Er gaan soms vluchtige gedachtes in mijn hoofd om Juneau en Noellie weg te doen..maar ik denk niet dat ik het over mijn hart kan krijgen. Ik kan gewoon niet meer tegen al die stress en zorgen..ik praat nog niet eens over al dat geld wat ik er al aan kwijt ben.. maar ook dat valt niet mee als je je baan kwijt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje al 2,8 jaar met de konijnen in de weer omdat de een na de ander steeds wat mankeert? Geen wonder dat het je inmiddels allemaal teveel word. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je niet meer tegen de stress en zorgen kan en dat het op deze manier ook wel heel moeilijk is om nog lekker te kunnen genieten van je konijntjes en van andere dingen.

Ik hoop voor je dat Bailey er snel weer bovenop komt en dat daarna de rust in huis weer terug keert, zodat je eindelijk weer op adem kan komen. Dat word nou toch wel een keer tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik flink wezen masseren heb veel luchtbelletjes weg gekregen en nu zijn de darmen wat rustiger. Hij keutelt nog redelijk..al is het niet erg veel of groot. Hij krijgt nu nog steeds protexin en methocloral, pijnstilling en voor zover hij het toelaat dwangvoer. Toch blijft hij niet echt geinteresseerd in eten. Hij heeft een bakje staan met wat van dat kleine biks, dat gaat wel telkens iets meer leeg, dus hij neemt af en toe een staafje. Met vlagen vergrijpt hij zich aan de groenvoer. Kruiden kijkt hij amper nog naar om en hooi is ook met vlagen. Al met al best weinig. Als ik uit de keuken de woonkamer in kom dan komt hij wel zijn kattententje uit met de blik van: heb je wat lekkers voor mij!!? Maar ik kan hem van alles voorhouden, hij haalt zijn neusje ervoor op. Ik snap het gewoon niet.. Gisteren kreeg ik weer een beetje goede hoop, want ik merkte dat hij naar zijn biks ging en nu denk ik weer, tja.. Ik twijfel om naar de dierenarts te gaan, maar tegelijkertijd denk ik, dan kom ik daar, betaal consult en dan zegt die vent dat hij niks raars kan voelen en vinden. Zijn gebitje was destijds onder narcose na gekeken dus daar zou het dan ook niet aan liggen volgens hem. Mogelijk krijg ik dan wat darmstimulerende middeltjes mee wat ik nu ook heb. Alhoewel de methocloral op raakt. Ik heb ook geen zin met Bailey weer die kant op te slepen lopend, vooral niet als ik toch altijd maar dezelfde reacties krijg. Ik zou kunnen bellen of ik methocloral mee kan krijgen, maar dan willen ze Bailey toch eerst even zien.. let maar op. Ik ga het wel bestellen op internet. Ze kunnen me wat. Hij graaft gewoon in zijn tentje en stribbelt tegen de dwangvoer enz dus er zit leven genoeg in. Ik wacht wel even tot de protexin zijn werk heeft gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kon het toch niet laten... toch maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Ik kon om 18.00 terecht. Zal je net zien he, begint hij ineens heel heftig te eten straks. Nou ja dat zou alleen maar goed zijn natuurlijk. Hij heeft me in mijn borst gebeten die stinkerd. Ik probeerde hem te dwangvoeren en hij maar worstelen. En zo'n geniepig bijtje in mijn borst. Bah gisteren ook al, kan dan zo boos worden. Dan laat ik hem maar weer lopen en zeg dan boos: dan niet! ga dan maar zelf eten! ..:grrrrrr: en dan kijkt hij je zo onschuldig aan alsof die niks gedaan heeft.. :ange: echt he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zo'n moment kan je ze inderdaad wel achter het behang plakken. Boefjes zijn het. Soms is het best lastig dat je ze niet duidelijk kan maken dat het voor hun eigen best wil is.

Ik ben benieuwt hoe het afloopt bij de dierenarts vandaag. Hopelijk kunnen ze daar wat voor je betekenen en word er een oorzaak gevonden voor het slechte eten. Veel succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha (ja is eigenlijk niet grappig maar je brengt het zo leuk sorry...) Ik vind dat stribbelen/ bijten toch wel een goed teken hoor!Dan heeft hij genoeg energie in zijn lijfje om zich te verweren, maar ja je kan hem niet vertellen dat jij het goed bedoeld he?

Ik wens je veel succes met de kleine rakker (=Bailey)

Succes bij de DA straks ik hoop die hij je kan helpen! Ik heb respect voor je hoe jij met je nijnen bezig bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

NIET TE GELOVEN! Ik ben net terug van de dierenarts. Hij kijkt ff in zijn bekje zonder ding of lampje of wat. Gewoon met het blote oog..(hoezo doe je dat als je reeds onder narcose vlak voor de operatie gekeken hebt?) Hij voelt heel even het buikje. 1 seconde. Geen stethoscoop of wat, niet grondig voelen. Nou hij voelde geen gas. (nee duh ik had gisteren de hele dag zijn buikje gemasseerd) en nu kreeg ik cisaral mee (waarvan ik zei dat Bailey daar niet tegen kan omdat hij de hele dag braakgeluidjes ervan maakt, ookal kan hij niet braken) Nou lichtere dosering dan maar. Oh en ik heb een of ander onbekend goedje meegekregen voor de haarballen in zijn darmen, aangezien hij zich de hele dag wast. KAT-A-LAX. What the hell is dat??? Ja voor katten en honden maar kan ook voor konijntjes. Ik vroeg nog of ik dan niet Laxatract mee mocht, maar die kat a lax was ook laxerend dus dat was voldoende. En hij kon zo even voelen dat hij geen onderkoeling had. Geen thermometer aan te pas. En wat ik nog het meest bizarre vind is.. hij woog 1,5 kg voor de operatie, en dat vond hij ondergewicht!! Bailey is een hardstikke klein ding! Hij heeft volgens mij nog nooit zo zwaar gewogen!! En net had hij hem weer gewogen en toen woog hij 1,2 kg. :surprised: Ik kijk in zijn ent boekje en toen ik hem voor het eerst woog hij 1,2 kg. Moet ik die weegschaal van die dierenarts vertrouwen??? Een aantal weken geleden bij een andere dierenarts woog hij rond de 1 kg. Ik snap er werkelijk niks meer van...... en zeg alsjeblieft niet ik zou naar een andere dierenarts gaan, want er is hier in de godverlaten boerenprovincie Groningen weinig aan konijnkundige dierenartsen. En al helemaal niet waar ik zo 1 2 3 naar toe kan gaan met openbaar vervoer of lopend. Mijn hart ligt hier in t hoge noorden, maar wat dierenartsen betreft!! Dikke nul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vind ik het ook niet eens zo gek dat hij zo moeilijk uit de narcose kwam... als ze dachten dat hij zo zwaar was... die anderen van mij zijn nog geeneens 1,5 kg..ja misschien Juneau inmiddels..denk dat hij moet lijnen... maar ze zijn allemaal groter dan Bailey. Nou donderdag gaan de hechtingen eruit en als Bailey weer de oude is dan ga ik daar ook maar niet meer heen voor serieuze dingen. Ooh en hij zegt dat hij wel wist wat hij deed toen hij AB meegaf na de operatie, want anders deed hij dat natuurlijk niet. Gewoon enrofloxoral. Dat is toch slecht voor de darmen! Als hij nu duplo gaf.. ooh ergernis!! :duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok.. even gegoogled en kat a lax schijnt gebruikt te worden bij konijnen. Zometeen mezelf maar even mijn panser aan doen haha..voor ik Bailey ga dwangvoeren en medicijnen ga geven.. maar ik zie hem nu wel wat grazen op het kleed naar hooisprietjes.. ik laat hem nog heel even bijkomen van dat dierenarts bezoekje. Gelukkig had hij van de stress spontaan keutels gelegd in het reismandje. Ik ga eerst maar eventjes koken, mijn buik borrelt :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is het nog gelukt met de Kat a lax? Wij gebruiken dit wel voor ons kat (Brits Korthaar) tegen de haarballen en voor hem werkt het spul prima. Hoeveel mag je hiervan aan je konijn geven dan? Voor ons kat gebruik ik zo'n 4-5 cm uit de tube hij vindt het lekker en likt het zo van de tube af maar met een konijn is dat wel even anders ben ik bang.....

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff ja was gisteren even freaked out van de dierenarts.. Gisteren liet hij wel een aardig hoopje, best groot voor zijn doen in deze toestand. En er zaten wat haartjes in. Dus ik dacht: hey!! yess het werkt goed man! Ik kreeg weer een beetje hoop, maar vanochtend was ik om 5 uur alweer wakker om hem te dwangvoeren, maar ik zag nog helemaal geen keutels of wat dan ook.. Dus ik ben nog aan het wachten tot een mooie hoop. Hij wast zich nog, huppelt af en toe rond en graast een verdwaald hooi sprietje van de vloer. Meestal nadat ik hem lastig heb gevallen met mijn dwangvoer. Ik dwangvoer hem nu gewoon terwijl hij op de grond zit/ligt. Dan aai ik hem even rustig en druk ik zijn kopje zachtjes wat omhoog zodat hij een beetje klem zit met zn kontje op de grond en dan doe ik snel dat spuitje in zijn bekje. Af en toe geef ik hem even een massage, maar merk al snel dat er weinig te masseren valt. Of er zit niet veel in zijn buikje. Ik wil gewoon niet dat hij een verstopping meer krijg net als bij Boefje. De dwangvoer is iets wateriger, zodat het beter doorsmeert ook en wat minder snel zelf gaat verstoppen. Kat a lax moet ik twee cm geven 2x daags. Ik stop het via de achterkant in een spuitje en doe het dan in zijn bekje. Alleen moet ik iets meer doseren want het blijft plakken in het tuitje. Kan het tuitje er wel afknippen, maar ik spoel het spuitje om met heet water en gebruik het dan weer voor andere medicatie. Ik moet zuinig zijn :P

Dus status update: Bailey mogelijk sinds afgelopen nacht 1 uur amper keutels gelegd. Vanaf 5 uur mogelijk 2.. hij heeft cisaral (lage dosis) gekregen, kat a lax, carprofen, en protexin. Gisteren heeft hij nog wel methocloral gehad, maar de dierenarts vond het niet raadzaam methocloral en cisaral (wat hij overigens cisaspral ofzo noemde..) samen te gebruiken. Verder heeft hij mogelijk een paar blaadjes kruiden gegeten, een paar hapjes groenvoer en een paar sprietjes hooi. Verder dwangvoer. Zucht.. tis mooi weer maar zal grotendeels van de dag wel weer binnen zitten. Ik heb toch geen zin andere dingen te doen als ik me zorgen maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .